Autobuska stajališta u Zrenjaninu DEVASTIRANA, stotinu stanica čeka uređenje
ZRENJANIN: Grad Zrenjanin raspisao je javnu nabavku za izbor izvođača radova na održavanju autobuskih stajališta, mobilijara na javnim površinama i opreme na otvorenim sportskim terenima.
Rok za podnošenje prijava je 3. jul, kada će ponude, ako ih bude bilo, biti i otvorene. Kako je navedeno, posao održavanja autobuskih stajališta i mobilijara dobiće ona firma koja ponudi najbolju cenu.
Šansa je to da se autobuska stajališta na teritoriji grada, koja su u veoma lošem stanju, konačno urede. Prema nekim ranijim podacima, u gradu ima blizu sto autobuskih stajališta ili bar toliko mesta predviđenih za njih. Naime, na nekima više uopšte i nema mobilijara, ali zato ima stajališta pored kojih, zbog izmenjenog režima gradskog prevoza, autobusi i ne prolaze.
Stari mobilijari na autobuskim stajalištima u gradu svojevremeno su zamenjeni uniformnim, za to vreme vrlo modernim. Novi mobilijar podrazumevao je „pečurku” za zaštitu od sunca i kiše, klupe za sedenje i svetleće panoe za reklame. Kroz javno – privatno partnerstvo, održavanje je bilo povereno zrenjaninskoj firmi „Impel”. Ovo preduzeće je, pre svega, bilo zainteresovano za prostor oko stajališta odnosno za postavljanje trafika, a stajališta su išla u paketu. U godinama koje su usledile pokazalo da su na nekim stajalištima trafike ekonomski isplative, dok su sa drugih uklonjene, jer za njihov rad prosto nije postojala računica. Iz „Impela” su ranije saopštili podatak da je održavanje stajališta koštalo od 1,2 do 1,5 miliona dinara godišnje.
„Impel” ih je održavao dok nije istekao ugovor, a od 2015. godine o stajalištima se praktično niko nije brinuo. Trase gradskog prevoza su za dve decenije nekoliko puta menjane, pa su neka stajališta izgubila svoju funkciju. Građani su imali primedbe ne samo na njihov izgled nego i na to što na njima nije postajalo, niti sada postoji, obaveštenje o polascima autobusa i linijama gradskog prevoza.
Inače, u Odluci o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Zrenjanina piše da autobusko stajalište mora biti vidno označeno propisanim saobraćajnim znakom i imati tablu sa nazivom stajališta i brojem linije, a po potrebi i izvod iz reda vožnje. Stajalište može da ima nadstrešnicu, uzdignutu površinu za putnike, korpu za otpatke, informacioni pano, klupe za sedenje i drugu opremu za potrebe putnika.
Tablu sa nazivom stajališta, brojem linije i izvodom iz reda vožnje postavlja, uklanja, blagovremeno zamenjuje i uredno održava prevoznik. Tabla se postavlja na osnovu uslova koje odredi upravljač puta. Lokaciju za stajalište određuje upravljač puta, koji i izgrađuje autobuska stajališta.
Ž. Balaban