Milan Đukić: Preduzeće je servis za sigurnu i pouzdanu distribuciju gasa
Do pre nešto više od tri godine „Novi Sad gas„ je bio društveno preduzeće s društvenim kapitalom, a od 2020. godine vlasnik kapitala je Republika Srbija.
Promenom oblika svojine, organizovanja i pravne forme za „Novi Sad gas”, ukazuje direktor ovog preduzeća Milan Đukić, počela su nova vremena.
- Preduzeće je bilo zaista društveno, malo pažnje poklanjalo se zakonskim obavezama u pogledu osnovne delatnosti - distribucija prirodnog gasa, javno snabdevanje i upravljanje distributivnim gasnim sistemom - kaže Đukić. - Nakon uspostavljanja nove organizacije, uvedene su nove procedure i sada imamo preduzeće koje je servis za sigurnu i pouzdanu distribuciju prirodnog gasa u Novom Sadu, kao i u opštinama Sremski Karlovci, Beočin, Bačka Palanka, Bački Petrovac i Mali Iđoš.
Uloženi trud se isplatio i od preuzimanja preduzeća do danas vidljiva su znatna poboljšanja u svim segmentima rada - smanjene su krađe gasa i gubici na mreži, bolja je naplata gasa, mreža se rekonstruiše...
Rekonstrukcija mreže u Sremskoj Kamenici
U Sremskoj Kamenici, u kojoj je 1976. godine i nastao „Novi Sad gas”, izgrađena je i prva gasovodna mreža. Ona je sada dotrajala, gubici su veliki i u toku je rekostrucija distributivne gasne mreže. Po rečima Milana Đukića, rekonstrukcijom će biti ubrzana i olakšana mogućnost priključenja na gasnu mrežu, a prilikom eventualnih havarija i oštećenja sanacije će biti jednostavnije jer će sve moći da se uradi bez isključenja kompletne mreže.
- Prošle godine zamenjen je cevovod u Železničkom naselju, u dužini od 4,3 kilometra i izgrađeni su priključci za 245 objekta - istakao je Đukić. - U ovom naselju je predviđena izgradnja unutrašnje gasne instalacije za objekte gde je pomeren gasni priključak, a od jeseni ove godine planira se upotreba polietilenskog gasovoda. Planirana je i rekonstrukcija gasovoda u naselju Marko Orešković - gde će biti zamenjene čelične cevi polietilenskim u dužini od oko 6 kilometara i 44 gasna priključka.
Havarija gotovo svakodnevna
- Samo u toku 2022.godine evidentirali smo 319 oštećenja gasovoda, što znači da smo gotovo svakog radnog dana imali po jednu havariju - kaže Milan Đukić. - Srećom, havarije su sanirane bez posledica i po živote ljudi i imovinu. Najveće su bile u Veterniku i Petrovaradinu, a oba puta je kopano u zoni gasovoda. Zbog toga skrećemo pažnju i investitorima i građanima da nas, ukoliko rade u zoni gasovoda, obaveste i zatraže nadzor. Naglašavam da je prirodni gas opasan, uvek zapaljiv, a u većoj koncentraciji ekspozivan i opreza nikad dosta.
- Pre četiri godine, gubici na mreži bili su 4,73 posto, što je gotovo 2,5 puta više od zakonom dozvoljenog procenta. Upornim radom na mreži, merno regulacionim stanicama, te otkrivanjem i sprečavanjem krađe gasa gubici su iz godine u godinu smanjuju - 2020. na 3,95 posto, 2021. - 3,67 posto, a na kraju prošle godine gubici su svedeni na 2,08 posto, što je gotovo u potpunosti u skladu s zakonskim maksimum.
Po njegovim rečima, smanjenje gubitaka znači i otkrivanje i sprečavanje krađe gasa, a time se znatno podiže pouzdanost i bezbednost snabdevanja. On ističe da je od 2019. godine, u saradnji s Ministarstvom unutrašnjih poslova i Osnovnim javnom tužilaštvom u Novom Sadu i drugim opštinama gde je „Novi sad gas” distributer, svake godine otkrivano po, u proseku, 20 krađa gasa, koje su izvedene uz pomoć stručnih lica i na koje su potrošači gasa svesno pristali kako bi izbegli plaćanje gasa ili umanjili račun.
- Taj posao je nastavljen i ove godine i do sada je već otkriveno 12 novih slučajeva i to pretežno u prigradskim naseljima. Apelujem na građane da to ne rade i poručujem onima kojima se nude prepravke na mernim uređajima ili onima koji su na to već pristali da će biti otriveni i da ne postoji nijedan način krađe gasa koji nam je nepoznat. Svaki merač na kome je bilo šta nezakonito urađeno skida se s mreže, policija i tužilaštvo prikupljaju dokaze, potrošač ostaje bez priključka za gas, predmet ide u krivični postupak, a onaj koji je uhvaćen u krađi mora da nadoknadi ceo iznos za gas koji je trošen nezakonito. Zato i pitanje da li se sve to isplati i siguran sam da je odgovor ne - rekao je Đukić.
„Novi Sad gas„ je, svakako uz JP „Srbijagas” jedan od najvećih distributera prirodnog gasa u Srbiji. Iako se to znalo, precizan broj potrošača veoma dugo je bio nepoznat, ali je, vanrednim popisom, koji je trajao gotovo godinu i po dana, utvrđen stvaran broj potrošača.
- U ovu godinu ušli smo s 65.453 potrošača, od kojih je 95 odsto ili njih 62.215 fizičkih lica. Naši potrošači su revnosni u plaćanju svojih obaveza jer je, na bazi fakturisanih potraživanja, prošle godini procenat naplate za građanstvo bio iznad 95 odsto, a za privredu nešto preko 90 posto. Tome je, svakako, doprineo i savremeni, napredni sistem očitavanja uređajima s GPS lokacijom i fotografijom mernog mesta, ali i daljinsko očitavanje i merenje, koji implementiramo već dve godine. Radi se o sistemu „Lo-Ra”, koji radi na MTS platformi. Daljinski očitavamo potrošnju 4.100 potrošača, a biće ih i više jer se prilikom zamene merača postavljaju novi, s daljinskim očitavanjem.
Po njegovim rečima, potrošači mogu samo prijaviti stanje na meračima, i to na telefone 021/6411-900 ili 021/6413-900 opcija 3, preko mobilnog teelfona na broj 066/330 010, ali i preko vibera slanjem fotografije mernog uređaja. Novi „Dežurni telefon” za hitne intervencije - havarije je 066/330 090
D. Mlađenović