Prodavnica Bohemija kristala donela deo sveta u Novi Sad
Češki kristal Bohemija verovatno većinu podseća na one stare vitrine ormara, koje su naše bake vrlo savesno čuvale i sve je delovalo kao da ih otvaraju samo za posebne prilike.
Staklarija – tako su zvali taj deo. A onda u svetu savremenih tehnologija, svojevrsnog takmičenja u pokretanju unosnog biznisa i nečega modernog, jedan master ekonomista, naš sugrađanin Vladimir Sivački, nakon niza godina bez posla u struci, opredeljuje se za specifičan poduhvat – otvara prodavnicu Bohemija kristala i predmeta od kristalnog stakla. Taj kutak poneo je ime „Melisanti”, a jedino što ne čini suprotnost u odnosu na savremeni svet jeste činjenica da je smešten u Ulici Nikole Pašića, starom gradskom jezgru i najužem centru, koji čuvaju jedinstvenost.
– Osnovna ideja bila je biti jedinstven, raditi nešto čega nema na tržištu, ali da to bude ekskluzivnija, skuplja roba – objašnjava Vladimir Sivački. – „Rogaška kristal” i moja „Melisanti” trenutno su dve prodavnice u Novom Sadu, jedinstvene i na teritoriji cele Srbije. Da bih pokrio tržište, napravio sam internet sajt sa onlajn šopom, pa ljudi iz cele zemlje mogu da poruče robu i brzo je dobiju. Spojio sam struku i ljubav prema uređenju enterijera. Možda ne deluje tako, ali taj posao dosta je vezan za ekonomiju: ovde sam i direktor i prodavac, sve.
Ipak, prva asocijacija na Bohemija kristal, onaj kitnjasti, brušeni, skup i izuzetno tražen 70-ih i 80-ih godina prošlog veka, nije ono što Sivački ima u svojoj radnji. On se opredelio za svedene oblike, jednostavniji dizajn, u skladu sa vremenom u kojem živimo. U izboru Bohemija kristala zastupljeni su predmeti za svakodnevnu upotrebu – čaše, činije, vaze, šoljice za kafu, čak i kristalni satovi. Tu su i servisi za ručavanje od porcelana, etažeri za kolače, tacne, stone lampe... Sivački duhovito primećuje da je 90 odsto ponude namenjeno ženama, ali zato boce za viski, dekanteri za vino, pa čak i vinske čaše, mogu više da posluže muškarcima. Zanimljive su i namenske čaše za parove – po dve, sa brušenim motivom srca. Ljudi dolaze najčešće u potrazi za poklonom, a iskustvo pokazuje da su spremniji da izdvoje novac za nešto luksuznije.
– Meni su svi predmeti jednako dragi, jer ovo je moj životni projekat u koji sam uložio celog sebe i porodičnu ušteđevinu. Pošto je većina proizvoda mašinski rađena, mogao bih da izdvojim pozlaćene artikle, ne zbog lične estetike, nego zato što je to ručni rad. Prema reakcijama, rekao bih da su ljudi s radošću dočekali otvaranje ovakvog lokala. Svako ko je imao sreću i priliku da poseti Prag mogao je na svakom koraku da vidi da je Bohemija kristal duplo skuplji nego kod mene. Zato kažem da je sada deo sveta došao ovamo, što je i bila ideja kada sam otvarao radnju. Prave rezultate svog poduhvata očekujem nakon dve do pet godina. Uspeh neće doći odmah, potrebno je vreme, a za vreme je potrebno strpljenje – zaključuje Vladimir Sivački.
B. Pavković