Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

PREDSTAVLJAMO NOVE MOSTOVE Pešaci i biciklisti dobijaju sigurnu vezu

13.01.2023. 08:58 09:02
Piše:
Foto: Dnevnik/ R. Hadžić

Početak gradnje pešačko-biciklističkog mosta preko Dunava u Novom Sadu, na stubovima nekadašnjeg Mosta Franc Jozefa najavljen je za ovu godinu. Biće to jedan od tri mosta čija grdnja ove godine počinje u Novom Sadu.

Gradnju objekta, koji će povezati dve strane Novog Sada na još jednom mestu, zajednički će finansirati Grad i Pokrajina. Prvi korak ka realizaciji projekta već je načinjen, te je u martu 2022. godine sa Saobraćajnim institutom CIP iz Beograda zaključen ugovor za izradu tehničke dokumentacije, koja bi već trebalo da je završena, budući da je predviđeni rok bio šest meseci. U narednim mesecima biće raspisan javni poziv za izbor izvođača za nastavak projektovanja i početak izvođenja radova.

Ideja o izgradnji novog mosta na stubovima nekadašnjeg železničkog, aktuelna je već decenijama, a pribavljanje tehničke dokumentacije, uključujući i prateće studije i elaborate, geodetske radove i geomehanička istraživanja koštalo je 51,8 miliona dinara, s PDV-om. Nakon toga, sledi izrada projekta za građevinsku dozvolu i izvođačkog projekta. Plan je da most do 2025. bude završen i pušten u saobraćaj, nakon dobijanja upotrebne dozvole. Procenjena vrednost novog mosta sa pristupnim saobraćajnicima je 34 miliona evra, kako je rečeno ove sedmice prilikom predstavljanja projekata za tri nova novosadska mosta preko Dunava, u Gradskoj kući u Novom Sadu.

Podsećanja radi, Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije sprovela je pre oko tri godine urbanističko-arhitekstonski konkurs za idejno rešenje novog mosta na stubovima nekadašnjeg Mosta Franca Jozefa. Kako je tada najavljeno, pobednička rešenja biće polazna osnova za izradu tehničke dokumentacije i gradnju objekta preko Dunava ali iza uređivanje tog dela Novog Sada i Petrovaradina. Pred učesnicima je bio zadatak da predlože prostorno i konstruktivno rešenje novog pešačko-biciklističkog mosta i tunela s pristupnim komunikacijama, kao i vezama s novosadske i petrovaradinske strane.  Revitalizacijom dela trase nekadašnje pruge, uključujući i obnovu mosta i tunela biće ostvarena pešačko-biciklistička veza rekreativne zone keja, s novosadske strane, i podunavskog bedema, s petrovaradinske strane. To podrazumeva vezu s Kejom žrtava Racije, Sunčanim kejom i Bulevarom cara Lazara, s bačke strane, odnosno vezu s Kameničkim putem preko dela Dunavskog bedema, te komunikaciju liftom s Gornjom tvrđavom iz zone tunela, i vezu s Preradovićevom ulicom i Gornjom tvrđavom u zoni “Lovotursa”, na sremskoj strani.

Planirana dužina objekta koji će povezati dve strane Novog Sada je 450 metara, a najduži raspon konstrukcije 188 metara, s tim da nije predviđena gradnja četvrtog stuba, koji je šezdesetih godina prošlog veka uklonjen radi bezbednije plovidbe Dunavom. Novi most će inače biti širi od nekadašnjeg železničkog, s tim da je planirana širina konstrukcije 12 metara.

Interesantan je podatak da je predloženo da most bude montažno demontažni.

„Istorija date lokacije ukazuje na konstantno građenje i rušenje mostova i u skladu sa datom temom predloženo rešenje predstavlja konstruktivni sistem koji je u potpunosti montažno-demontažni i ponovo upotrebljiv uz mogućnost reciklaže”, objašnjeno je u tenderskoj dokumentaciji za izbor projektanata.

Pešački i biciklistički saobraćaj će biti razdvojen, te će na tom središnjem delu biti uređen prostor za odmor. Planirana širina pešačkog dela je šest metara, staze u sredini metar i po, dok će traka za bicikliste biti tri metra.

Kako bi se usporilo kretanje biciklista, na tri mesta su predviđena blaga skretanja pod uglom od 15 stepeni i upravo tu će biti vidikovci.  I dok su pešačka i biciklistička traka predviđene za kretanje, staza između njih će služiti za okupljanje, odmor, sport na otvorenom, izlaganje radova iz ateljea i slično, a planiran je i zeleni pojas.

S Petrovaradinske strane most će imati nastavak u starom železničkom tunelu dužine 355 metara, koji će biti rekonstruisan. Unutar tunela je planiran pristup ka dva lifta i stepenište za gornji plato Petrovaradinske tvrđave, kao i dva evakuaciona izlaza. Na samom kraju izlaza iz tunela, kod Lovotursa, previđeno je proširenje pešačkih staza, i uklapanje sa planiranom Botaničkom baštom.

Sa novosadske strane mostu će se prilaziti preko rampi, koje će biti uklopljene s kejom, a  okolo bi bili uređeni sportski tereni i parkiralište.

Na mostu, kao i u tunelu, nije predviđen automobilski, autobuski ili kamionski saobraćaj, ali će, ukoliko bude potrebe, tuda moći da prolaze tehničke službe za održavanje ili službe za vanredne situacije. 

        Jovana Vukašinović

        Foto: R. Hadžić

 

 

Piše:
Pošaljite komentar
U Gradskoj kući predstavljeni projekti tri nova novosadska mosta

U Gradskoj kući predstavljeni projekti tri nova novosadska mosta

10.01.2023. 14:26 16:48