Izložba „Mlečni put” uskoro na više lokacija u Novom Sadu
Izložba Mlečni put, koja obuhvata radove više od 40 umetnika, umetnica i umetničkih grupa iz Novog Sada, Srbije i sa internacionalne umetničke scene, biće otvorena u petak, 25. novembra, u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine.
Po zamisli kustoskinje dr Sanje Kojić Mladenov, otvorena forma izložbe podrazumeva integrisanje različitih medijskih, procesualnih i interdisciplinarnih istraživanja, performansa i kolektivnih akcija, te intervencija u realnom i digitalnom prostoru, delom posmatranjem kroz istorijski diskurs, ali i uključivanjem relevantnih savremenih umetničkih praksi.
Tako su kao autori zastupljeni Želimir Žilnik, Vujica Rešin Tucić, Katalin Ladik, Christo and Jeanne-Claude, Dimitrije Bašičević Mangelos, Balint Sombati, Judita Šalgo, Bada Dada, Aleksandar Davić, Božidar Mandić, Slobodan Tišma, Uroš Đurić, kao i Marica Radojčić, Milica Rakić, Saša Stojanović, Predrag Šiđanin... Učesnici i učesnice izložbe su i Katarina Alfa, asocijacija Apsolutno, Sanja Latinović, Mirko Lazović, Ilia Belorukov, Danica Bićanić, Centar za nove medije_kuda.org, Atila Černik, Vuk Ćosić, Čedomir Drča, Zoran Popović, Bogdanka Poznanović, Darija S. Radaković, Rastislav Škulec, Ratomir Kulić, Dragan Vojvodić, Atelje DT20...
Neki od pionira medijske umetnosti i aktivizma će prvi put biti predstavljeni u Srbiji. Među njima je američki umetnik Bil Vajola, začetnik video-umetnosti kojom se bavi preko 40 godina, kreirajući specifične ambijente koji su uticali na globalni razvoj videa. Tu su, zatim, i dela Hermana Niča, koji je bio vodeća ličnost bečkog akcionizma, te radovi radikalnog političkog umetnika Pjotra Pavlenskog. Publika će imati priliku da se bliže upozna sa životom i umetničkim radom Ulaja, jednog od prvih stvaralaca polaroid fotografija, ali i performansa realizovanih kroz saradnju sa bivšom partnerkom Marinom Abramović.
Izložba za svoje polazište referiše na rezultate projekta Trajni čas umetnosti Centra za nove medije_kuda.org, usmerenog na mapiranje društvene i umetničke istorije Novog Sada, a kroz predstavljanje mreže protagonista i referenci, umetničke, društvene i političke teorije i prakse koja je uticala na novosadsku neoavangardu šezdesetih i sedamdesetih godina 20. veka. Otuda centralni deo izložbe i zauzima mapa „Medijske ontologije”, kao ključni segment projekta Trajni čas umetnosti, koja prezentuje istraživačku metodologiju projekta i pokriva polje istorijskih avangardi sa početka dvadesetog veka, preko posleratne neoavangarde, pa sve do savremene umetničke medijske produkcije.
Izložba se dalje razvija širim sagledavanjem lokalnih i međunarodnih praksi, prezentovanjem drugih projekata svojevrsnog mapiranja umetničke scene, kao što je East Art Map slovenačke grupe Irnjin, društvenih i interdisciplinarnih pozicioniranja vidljivih u delu Društveni portreti Uroša Đurića, radijskom podkastu Femkanje Bojane Knežević i Katarine Petrović, psihogeografskim mapiranjima grupe diSTRUKTURA, te mrežnih mapiranja prisutnih u projektima Vladana Jolera i Kejt Kroford.
Izložba će biti dostupna za posetioce do 30. decembra na nekoliko lokacija: u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine, Likovnom salonu Kulturnog centra Novog Sada, kao i u Kreativnom distriktu (Kineskoj četvrti). Pokrovitelj je Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama, a podršku izložbi pružili su Fondacija „Novi Sad – Evropska prestonica kulture 2022” – „Druga Evropa”, Delegacija Evropske unije u Republici Srbiji i EU-Japan Fest iz Tokija.
Projekat „Mlečni put„ je zamišljen kao javni segment rada Centra za intermedijsku i digitalnu umetnost MSUV, okrenut mapiranju, afirmaciji i prezentaciji intermedijskih, interdisciplinarnih i hibridnih pristupa umetnosti, kao i nastavku uvođenja novih funkcija Muzeja u odnosu na različite procese u savremenoj kulturi. Stručni saradnici na projektu su Zoran Pantelić i Centar_kuda.org.
M. Stajić