Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Promocija monografije 150 godina Gimnazije u Somboru

14.11.2022. 11:17 11:19
Piše:
Foto: Privatna arhiva

SOMBOR: Malo je koja promocija knjige okupila toliki broj zaniteresovanih kao predstavljanje monografije „150 godina Gimnazije u Somboru“, dela autorskog dvojca Milana Stepanovića, višegodišnjeg zavičajnog hroničara i dr Atile Pfajfera, mladog asistenta na katedri za istoriju novosadskog Filozofskog fakulteta.

Pored toga što je promovisano zamašno delo, bio je to ujedno i završni događaj proslave velikog jubileja, jednog i po veka prosvetne misije Gimnazije „Veljko Petrović“, koja je za sve to vreme iznedrila brojne gigante naučne misli, kulture, umetnosti, sporta...

Kao svojevrsni domaćin promocije, Dušan Mišković, direktor Gimnazije „Veljko Petrović“ je govorio o značaju ovog jubileja za grad i njegovu Gimnaziju, kao i o sadržaju manifestacija kojima je jubilej obeležen. Predstavio je i ulogu Gimnazije u procesu nastanka monografije, te je najavio njen prevod na mađarski jezik i, zbog velikog interesovanja, mogućnost objavljivanja i drugog proširenog izdanja na srpskom jeziku, u kome bi bili sadržani i detalji obeležavanja 150-godišnjice škole.

Da se u slučaju monografije radi o kapitalnom delu koje govori o prosvetiteljskoj luči srpskog, ali i mađarskog naroda, govore i sažete recenzije monografije, koje su napisali prof. dr Zoltan Đere i prof. dr Vladan Gavrilović, sa Filozofskog fakulteta u Novom Sadu. U završnom delu recenzije prof. Đerea navodi se da su autori knjige na profesionalan, a za čitaoce zanimljiv način, uspeli da obrade jednu važnu i složenu temu i time su dali vredan doprinos našoj istoriografiji. Recenzija prof. Gavrilovića završava zaključkom da je „pri pisanju monografije upotrebljena mnogobrojna arhivska, dokumentaciona i grafička građa što ne samo da potvrđuje njenu validnost, nego, umnogome, upotpunjuje njenu estetiku i izdvaja je kao knjigu od prvorazrednog, možemo slobodno reći, nacionalnog značaja“.

U svom obraćanju koautor monografije, istoričar dr Atila Pfajfer je naglasio da mu, prvenstveno zbog toga što je i sam bio njen đak, predstavlja čast što je imao priliku da učestvuje u nastanku monografije o somborskoj Gimnaziji, ali i zbog toga što je, kao mlad istoričar, na početku svoje akademske karijere, dobio mogućnost da bude uključen u projekat pisanja ove značajne monografije. Pfajfer je govorio o sadržini knjige, iznoseći neke od zanimljivih podataka iz starijeg perioda postojanja ove škole, s kraja 19. veka, kao i o plodnoj saradnji koju je ostvario sa prvim autorom monografije Milanom Stepanovićem tokom rada na pisanju knjige. Ujedno, dr Pfajfer je najavio i nastavak zajedničkih istraživanja o prošlosti ove škole, posebno o statusu srpskog jezika u nastavi Gimnazije, u periodu do 1918. godine, na osnovu arhivske građe koja se nalazi u arhivima Segedina i Budimpešte.

U svojoj besedi Milan Stepanović, kojem je to 37. objavljeni autorski istoriografski projekat, dao je kratak istorijski pregled nastanka somborske Gimnazije, a govorio je i o arhivskim i literarnim izvornicima monografije, o njenoj sadržini, posebno ističući odeljak knjige koji govori o znamenitim đacima i nastavnicima škole,  e napomenuo da je objavljivanje monografije bio samo završni čin dugog i velikog rada iza koga, osim pisaca knjige, stoji čitav niz ljudi i institucija, zahvaljujući kojima je knjiga nastala. Stepanović se zahvalio izdavačima knjige Gimnaziji „Veljko Petrović“ i Udruženju građana „Norma“, svima koji su svojim radom pomogli njen nastanak posebno ističući doprinos dizajnera monografije, Dejana Podlipeca i Milana Jovanovića Jofketa, kao i zahvalnost Gradu Somboru i Pokrajinskom sekretarijatu za obrazovanje, čija je podrška bila od suštinske važnosti za nastanak i objavljivanje monografije.

M. Mć

Piše:
Pošaljite komentar