Za volanom autobusa i kamiona nedostaje oko 12.000 šofera
Pojedine struke u Srbiji odavno su deficitarne, a nema ni dovoljno mladih spremnih da neka od tih zanimanja odaberu za svoj poziv.
Među kadrovima koji nedostaju su i vozači, a po rečima generalnog direktora Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja „Srbijatransport” Gorana Aleksića, nova Vlada Srbije trebalo bi da obezebedi subvencije mladim ljudima koji žele da završe obuku za profesionalne vozače i stvori druge uslove da bi problem nedostatka vozača bio rešen.
Na osnovu istraživanja iz prošle godine, Srbiji nedostaje oko 12.000 vozača u autobuskom i kamionskom saobraćaju.
- Teško je reći koliko bi vozača odmah moglo da se zaposli, ali je sasvim sigurno da je reč o nekoliko hiljada ljudi - kaže Aleksić.
Procentualno više nedostaje vozača autobusa, kojih je sada između 15.000 i 16.000, a manjak je oko 12 odsto, dok je u kamionskom saobraćaju nedostak oko sedam odsto, a ima ih oko 120.000. Konkrusi za prijem vozača stalno su otvoreni i oni koji žele da rade i imaju odgovarajuću kvalifiukaciju, mogu da budu sigurni da će posao dobiti.
- Sedam godina unazad ukazujemo da će nam sveke godine biti sve teže i teže - rekao je Aleksić. - Srbija je 2009. ukinula služenje vojnog roka i sada kuburimo s tim nedostatkom jer je iz vojske izlazilo dosta obučenih vozača za C i D kategoriju. U to doba dolazimo i u situaciju da se zakonom podiže starosna granica da bi se postalo vozač autobusa tek sa 24 godine, što, recimo, u Nemačkoj nije slučaj.
On je naveo je da se u toj zemlji za C kategoriju polaže s 18 godina, kada se navrši 21. dobija se D kategorija, a s navršenih 22 godine profesionalni vozač može da učestvuje u međunarodnom transportu.
- U međuvremenu je došlo do znatnog rasta privrede u Srbiji, a time i do rasta zahteva za prevozom, a s druge strane imate sistem u kojem se smanjuje broj vozača. Budući da je nedostatak vozača stalan, insistirali smo da se snize starosne granice za polaganje za određene kategorije jer bi se tako stvorili uslovi da se u srednjim stručnim školama mogu obučavati i vozači autobusa za D1 kategoriju, a potom i da se primene pravila slična kao i u Nemačkoj - ističe Aleksić.
- Obuka za C kategoriju u auto-školama košta više od 300.000 dinara, a to je više je nego u mnogim zemljama Evropske unije i jako je skupa za mladog čoveka, te je neophodno naći modele za snižavanje troškova pristupa profesiji, a za mlade do 30 godina obezbediti subevncije. Na taj način oni bi dobili šansu da rade, a s druge strane država bi prevazišla problem jer bi mladi bili finansijski stimulisani da se obučavaju i zaposle u Srbiji - rekao je Aleksić.
Po njegovim rečima, u srednjim školama u Srbiji obučava se oko 1.000 đaka u generaciji za vozače, a realno je da ih, po generaciji, samo za prostu reprodukciju kadra bude oko 4.000. On ističe i da je u Agenciji za bezbednost saobraćaja je licencirano oko 170.000 vozača, ali neki ne rade ono za šta su se školovali, neki su u inostranstvu, a ni startosna struktura nam ne ide na ruku jer je više od 30 odsto licenciranih vozača starije od 50 godina.
- Vozači nam nedostaju, slično je i u okruženju, ne možemo se osloniti ni na uvoz radne snage pa je zato, a zbog održavanja privrednih aktivnosti, neophodno napraviti korake koji će popraviti situaciju - istakao je Aleksić.
Po njegovim rečima, zarade vozača u Srbiji su, uprkos porastu troškova poslovanja, povećane za 30 odsto, a da zbog manjka vozača poslodavci, istovremeno, snižavaju kriterijume kada je reč o kvalitetu radne snage.
- Zarade vozača u autobuskom saobraćaju su od 90.000 dinara do 100.000, u kamionskom od 150.000 do 200.000 dinara. Oni koji odlaze u inostranstvo nisu se baš mnogo usrećili jer je zarada profesionalnog vozača u Nemačkoj do 1. oktobra iznosila oko 2.000 evra. U našem okruženju zarade su znatno manje nego u Srbiji. Na primer, u Turskoj su 350 do 400 evra - rekao je Aleksić.
D. Mlađenović