Festival Pokretnica u Fabrici u SKCNS: Pojam oduzimanja vremena
NOVI SAD: Priroda vremena baš zna da bude nezgodna. Privlači pažnju filozofa, teologa, naučnika, od Postanka do Danas. Privukla je pažnju i umetnica iz kolektiva „Praktikabl“ koji ovih dana u Novom Sadu realizuje Festival „Pokretnica“, u okviru kojeg je izveden i performans „Oduzimanje vremena“.
Dunja Crnjanski i Frosina Dimovska već dugo razvijaju „Oduzimanje vremena“. Razvoj je temeljna ideja „Praktikabla“, „Pokretnice“, pa i „Oduzimanja vremena“, što čudno zvuči spram toga da su bile potrebne godine kako bi na domaćoj sceni ustanovile jedan specifičan izvođački, mahom plesni izraz. Da se ne bi izgubili u komplikovanoj kontemplaciji nad svim ovim, slede izvodi iz pojmovnika koji su umetnice razvile da bi bolje razumeli o čemu se tu radi.
Na prvom mestu, „Oduzimanje vremena“ je „vreme koje oduzimamo sebi (od vremena koje treba da služi radu ili odmoru) da bismo radile stvari koje nas interesuju.
Na drugom, „Oduzimanje vremena“ je „vreme koje oduzimamo publici, jer nas susret sa publikom podstiče da osvestimo i razvijamo naše potrebe i interesovanja“.
I treće, „Oduzimanje vremena“ je „rad u stalnom nastajanju“.
Iz ovoga se vidi da Dunja Crnjanski i Frosina Dimovska kao umetnice vreme shvataju lično, socijalno, pa i politički, u smislu da ono ne pripada njima, da pokušavaju da ga osvoje, unapred osuđene na poraz, jer kao da su u stvari prinuđene ga oduzimaju. Ovo intencionalno (namerno) zauzimanje uloge luzera karakteristično je za pokret umetnika koji na marginama društva stvaraju nove izvođačke prakse i levitiraju između izgubljenosti i potvrde da rade nešto od čega nam život zavisi. Ono izaziva bolno (sa)osećanje, ali i guilty pleasure što se uprkos njemu stvara ostrvo na koje možemo da donesemo ono što nam je najdraže. Tako Dunja i Frosina u svom radu koji žanrosvski može da odgovara onome što se zove lecture performance, pred publikom sede u dve fotelje, pričaju sa njima i sa sobom putem mikrofona, na video bimu iza sebe kao pisaćom mašinom ispisuju tekstove „Pojmovnika“, dok na momente znaju i da razigraju svoje scenske pojave, plešući ili svirajući i pevajući, a u jednom trenutku pozivaju i publiku da doprinese nešto svoje. To znači da je njihova pojava na sceni i vizuelna i zvučna, imerzivna kako se to kaže u svom nastojanju da publiku uvuče u njihov svet, iako je on predstavljen kao mali, izolovan, zatvoren i hermetičan.
A evo i šta su Dunja i Frosina oduzele od vremena da saberu i reše na svom ostrvu interesovanja i potreba: bunare želja – ideju da su u stanju i da uspevaju da prikažu šta je za njih sadržaj i kontekst umetnosti kojom se bave; ponoćnu kancelariju – rad uz tišinu i tihu muziku dok ukućani spavaju; sleepfulness – po uzoru na takozvanu prisutnost ovde i sada (mindfulness), ovaj termin u pojmovniku označava odmornost, naspavanost; nultitasking – svesnost da se ne može uspešno raditi više stvari istovremeno; važnost da se nešto dešava – svojevrsnu kritiku refleksije kulturne scene; besprebrižnost i nedramatizaciju – neologizme koji označavaju suprotno osećajima koji dodatno i često suvišno opterećuju; podrživost – ljude od poverenja i podrške u svom okruženju; prateći rad – rad koji se ne smatra radom, nego njegovim pratećim fenomenom; kolji, pa u supu! – termin koji opisuje stihijski rad, preuzet iz priče Tatjane Tucić; srednje brzu hranu – nešto između brze i zdrave hrane; spiskolistomaniju – hronični nedostatak vremena; preraspoređivanje rasporeda – prokastrinacija; iskulirani pritisak – neobaziranje na to što se ne može sve, nešto kao protivperfekcionizam; strah od hronične nesavremenosti – osećaj stalnog zakašnjenja.
Eto, sad se bolje vidi i zna šta su u pojmovnom korenu „Oduzimanja vremena“ mislile Dunja Crnjanski i Frosina Dimovska, već godinama praveći performans koji se stalno menja, pa je i na ovogodišnjem izdanju Festivala „Pokretnica“ Udruženja „Praktikabl“ dobio dva nova pojma. Pesnikinja Vitomirka Trebovac je „donirala“ jednu od svojih pesama, a Andreja Kargačin veslanje u prvoj – termin iz baletske škole koji simbolički potentno označava položaj tela u kojem ne možete da stojite na nogama, pa veslate rukama kako bi održali balans.
„Oduzimanje vremena“ i predstavljeni pojmovnik gotovo u potpunosti odražava i situaciju na savremenoj izvođačkoj sceni, ne samo u Novom Sadu, a za vidljivost i kvalitet toga zaista treba odati priznanje Udruženju „Praktikabl“ i programima koje realizuju proteklih godina. Zato, tople preporuke za posetu još kojoj od predstava na Festivalu „Pokretnica“ koji traje do 31. avgusta i održava se u „Fabrici“ Studentskog kulturnog centra Novi Sad.
Igor Burić