„Godine vrana“ na 67. Sterijinom pozorju, ali u Beogradu, na matičnoj sceni
Takmičarska predstava 67. Sterijinog pozorja „Godine vrana“ autora i reditelja Siniše Kovačevića, iz tehničkih razloga, biće izvedena na matičnoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu, s početkom u 19.30 časova.
Svima koji imaju karte za ovu predstavu, obezbeđen je autobuski prevoz do Beograda i natrag. Polazak je u 17 časova s keja kod mosta „Duga“.
- Ova drama pripada korpusu Kovačevićevih dela koja bismo mogli nazvati velike dramske slike (kako po broju lica, broju scena, zahvatu konteksta) poput „Velike drame“, koja se već dvadeset godina igra na velikoj sceni Narodnog pozorišta. Kovačević o istoriji govori kroz stradanje pojedinca i njegove porodice (uz navedenu još i „Janez“, „Srpska drama“ npr.). Takođe, motiv hrabre, mlade i čestite Nemice koja u ime ljubavi iz tabora okupatora prelazi u tabor potlačenih, podnoseći pri tome veliku patnju zbog nerazumevanja, nepoverenja i osude okoline je motiv koji povezuje Veliku dramu i Učiteljicu. No, ono što je najjasnija karakteristika svih dramskih dela ovog pisca je težnja da se izazovu jake emocije i na taj način ubedi publika u piščeve stavove o tragičnoj sudbini srpskog naroda u 20. veku – ukazuje kritičarka Marina Milivojević Mađarev
„Beograd 1917. i 1918. godine. Dunav se zaledio i rat već traje. Toliko nedaća da pošast u obliku bezbrojnih vrana samo upotpunjuje biblijske okolnosti. Za razliku od Sartrovih „Muva“, vrane ne opominju, one su više od simbola. Vrane su ravnopravni građani Beograda i svedoci događaja. Bile su to godine neočekivanih prijateljstava, profitera, tihih sahrana, vešanja, grejanja na parket, dvoboja, prekog suda, što pravnog što društvenog, i da, bile su to godine željne ljubavi. Godine kad intelekt gubi vrednost pregažen potrebnostima uličnog pukog snalaženja. Iz takvih istorijskih okolnosti rađaju se najiskrenije ljudske priče, u kojima je ljubav nemoguće poreći i u kojima takva čista i iskrena emocija mora da boli“, predočava dramaturškinja Danka Sekulović.
- Da ne bude zabune, „Godine vrana“ su prvo napisane kao drama, ali ona nije objavljena, odnosno igrana, zamorila se i ostala u mojoj fioci. Onda sam od tog materijala napisao roman. Tako da ovo nije dramatizacija romana, već smo na ovaj način romansirali dramu – objašnjava autor i reditelj Siniša Kovačević.
Radnja predstave „Godine vrana“ dešava se krajem Prvog svetskog rata, u vremenu društve-
nopolitičkih, ali i bračno-porodičnih lomova, napominje kritičarka Ana Tasić.
- Tekst je fragmentarne forme, čini ga šezdeset scena, kraćih prizora koji se dinamično smenjuju. Društvenopolitička linija radnje otkriva nepregledne žrtve ratnog doba, primoranost na suočavanje sa bolom gubitka, ali i na prihvatanje političkih promena, između ostalih, osnivanje Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca – navodi Ana Tasić. - Može se reći da je reditelj predstave „Godine vrana“ Siniša Kovačević uspešniji od pisca Siniše Kovačevića. Izbor da se u dramsko tkivo uvedu stalni, koreografsko-muzički segmenti, pravi je pogodak u pogledu vredne estetizacije igre. Članovi baleta Narodnog pozorišta i drugi igrači stvaraju specifičan hor ili zbor vrana, plešu uz sugestivnu muziku koja se ponavlja, koreografski upečatljivo prateći dramsku igru, i popunjavajući poetske i simboličke praznine u tekstu drame.
U brojnom glumačkom ansamblu ove predstave su Kalina Kovačević, Aleksandar Srećković / Branislav Tomašević, Petar Strugar, Ljiljana Blagojević, Sonja Kolačarić, Hayi Nenad Maričić / Bojan Krivokapić, Miodrag Krivokapić, Vladan Gajović, Lepomir Ivković, Dragan Nikolić, Miloš Đorđević, Nemanja Stamatović, Uroš Urošević, Dušan Matejić, Dragan Sekulić, Predrag Miletić, Boško Puletić, Tanasije Uzunović, Darko Tomović, Hayi Petar Božović, Gavrilo Ivanković i Anđelija Filipović.
Predstava iz takmičarske selekcije „Bludni dani kuratog Yonija“ Filipa Grujića, u režiji Jovane Tomić, nakon jučerašnjeg izvođenja, biće reprizno igrana večeras u 19 časova, na matičnoj sceni Novosadskog pozorišta / Ujvideki sinhaz. N. P-j.