„Dnevnik“ saznaje: Gradiće se most preko Dunava do Neština
NOVI SAD: Početkom nedelje JP "Putevi Srbije" raspisalo je javnu nabavku za tehničku kontrolu projekta za građevinsku dozvolu za izgradnju mosta na Dunavu između Bačke Palanke i Neština. U okvir projekta ulaze i pristupni putevi mostu, čija je izgradnja prvi put najavljena 2014. godine.
Naime, od 2013. godine stanovnici Neština i Vizića, fruškogorskih sela na sremskoj strani Dunava do sedišta svoje opštine, Bačke Palanke, dolaze sa pasošima preko teritorije Evropske unije, odnosno Hrvatske. Sama opština Bačka Palanka, pokrenula je još pre desetak godina inicijativu za izgradnju mosta koji bi bio nekoliko kilometara pre nekadašnjeg Mosta bratstva i jedinstva, a koji povezuje Bačku Palanku i Ilok.
Izgradnja ovog mosta trebalo bi da omogući najkraću vezu sela na desnoj obali Dunava sa Bačkom, ali i da poveže Bačku Palanku sa Neštinom, Erdevikom, Kuzminom i granicom sa Bosnom i Hercegovinom. Idejno rešenje naručeno je 2018. godine, a krajem prošle godine raspisan je tender za projekat pribavljanja građevinske dozvole na izgradnji mosta sa pristupnim putevima.
Duško Bobera, odgovorni projektant iz "DB Inženjeringa", firme koja je izradila idejno rešenje, ranije je za medije izjavio da će most koji će biti izgrađen ličiti na onaj kod Beške.
- Morfologija terena i nastanak tih terena kroz istoriju su slični, a uz to je i ista reka u pitanju. Čak je i dužina oba mosta približno ista, oko dva kilometra, a i denivelacija leve i desne obale Dunava je preko 50 metara, što je još jedna sličnost s mostom kod Beške - objašnjava Bobera, a prenosi sajt "Gradnja.rs".
On je tada napomenuo da tako velika visinska razlika terena leve i desne obale reke zahteva visoke stubove mosta koji su projektovani kao vitki, da bi istovremeno zadovoljili sve ekonomske i konstruktivne kriterijume. Po njegovim rečima, lepota ovog mosta se ogleda u njegovoj vitkosti, jednostavnosti forme i dobrim proporcijama.
Kako je navedeno u projektnom zadatku, most je deo državnog puta IV reda i sastoji se od centralnog dela mosta preko plovnog puta Dunava i pristupunih delova mosta sa bačke i sremske strane. Most prelazi preko koridora predmetne deonice državnog puta IB reda broj 19, nekategorisanog puta, odbrambenog nasipa, reke Dunav, šuma i šumskog zemljišta i poljoprivrednog zemljišta .
Ukupna dužina mosta iznosi 1.898 metara, od kojih 399 metara čini glavnu konstrukciju iznad vode, dok ostatak čine prilazi mostu. Most se projektuje za brzine do 100 kilometara na čas.
Srednji stubovi mosta koji nose superstrukturu sastoje se iz dva vitka paralelna stuba na razmaku od 10 metara. Na krajnjim stubovima, istovetne geometrije kao srednji, visine 21 i 39 metara, biće oslonjenje prilazne konstrukcije. Razmak između centralnih stubova na plovnom putu iznosiće 170 metara, dok će sporedni rasponi iznad vode biti široki po 114,5 metara. Sa bočnih strana na centralnom delu predviđene su prilazne saobraćajnice (rampe) sa tipskim rasponima od 50 metara.
Projekat za građevinsku dozvolu koštao je 44,8 miliona dinara, a uradili su ga Saobraćajni institut CIP i "Geomehanika" iz Beograda.
S. Krstić