Reming iz Srbobrana će projektovati buduću toplanu „Majevica”
Novosadska toplana izdvojiće gotovo 4,8 miliona dinara s PDV-om (4.794.000) za idejni projekat Toplane „Majevica”, planiranoj na Rumenačkom putu, na parceli površine 7.325 metara kvadratnih u javnoj svojini.
Ugovor je zaključen sa preduzećem „Reming” (Remming) u Srbobranu, koje će dogovorenu dokumentaciju morati da isporuči za dva meseca (60 dana).
Strateško opredeljenje Grada i Republike je da se urbanističke zone velike gustine i toplotnog opterećenja snabdevaju energijom iz daljinskog sistema grejanja. Kako je navedeno, analizom planske dokumentacije zaključeno je da je, zbog intenzivne gradnje višespratnica na području severno od Bulevara vojvode Stepe, neophodna nova toplana, imajući u vidu ograničene kapacitete TO „Zapad”.
To je u novembru prošle godine najavio i gradonačelnik Miloš Vučević, koji je tada napomenuo i da je s ministarkom rudarstva i energetike Zoranom Mihajlović razgovarao o mogućoj podršci za tu investiciju, sa nacionalnog i međunarodnog nivoa, a JKP „Novosadska toplana” uputilo je Ministarstvu preliminarne informacije.
- Predviđeno je da toplana na Majevici pokriva područje severno od Bulevara vojvode Stepe, nove objekte na Bulevaru Evrope, kao i deo Jugovićeva - rekao je Vučević. - Ideja je da to bude prva toplana koja će koristiti biomasu kao gorivo, s tim da ostane mogućnost korišćenja gasa kao alternativnog izvora. Planirano je da u naredne dve do tri godine počne izgradnja toplane na Mišeluku, gde je zgrada RTV „Vojvodine” i bolnica, kako bi i tamo bilo obezbeđeno daljinsko grejanje.
Toplifikacioni sistem Novog Sada čini pet toplana: „Jug”, „Istok”, „Sever”, „Zapad” i „Petrovaradin”, od kojih su, kako je objašnjeno, tri („Jug”, „Istok” i „Sever”), vrelovodima, preko Gradske razdelne stanice (GRS) spojene sa Termoelektranom-toplanom „Novi Sad”.
Idejno rešenje TO „Majevica” trebalo bi da posluži kao osnova za izradu višeg nivoa dokumentacije, pa bi projektom trebalo definisati tehnološke celine i redosled gradnje po fazama jer će, u skladu s tim, kasnije biti izrađena tehnička dokumentacija. Realne mogućnosti izgradnje pojedinih funkcionalnih celina će, kako je navedeno, biti usaglašene s investitorom, nakon usvajanja idejnog rešenja
Odabrani projektanti imaju zadatak da definišu položaj objekta, njegovu funkcionalnost (sa stanovišta tehnoloških i drugih zahteva), tehnička rešenja za pojedine delove postrojenja (kotlarnica, cirkulaciono postrojenje, hemijska priprema, elektro deo...). Osim toga, trebalo bi da osmisle konstruktivnu koncepciju kompleksa, te odaberu građevinske materijale, kao i opremu i njen raspored, kao i da predlože mere za sprečavanje ili smanjenje negativnih uticaja na životnu sredinu i mere zaštite od požara.
U projektnom zadatku je objašnjeno da je, po grubim procenama, potencijal budućeg opterećenja područja, koje će snabdevati TO „Majevica”, za grejanje oko 180 megavata (MNJ), odnosno za pripremu tople vode oko 30.
Za potrebe grejanja, u prvoj fazi je planirana gradnja visokoefikasnog gasnog bloka snage 20 megavati, za pripremu tople vode gasnog kotla 2 (MNJt), kao i odgovarajuće cirkularno postrojenje, sistem za održavanje pritiska i aneks za osoblje.
Toplana „Majevica” mora zadovoljiti osnovne tehničke, ekonomske i ekološke zahteve, što, između ostalog, podrazumeva usaglašavanje s evropskim normama, optimalno iskorišćenje prostora na parceli, visoku ekonomičnost, pouzdanost i raspoloživost postrojenja u svim radnim režimima, kao i savremen nivo upravljanja i kontrolu rada postrojenja, ali i njegovo održavanje, uz minimalne troškove.
Kako se može primetiti, sva postrojenja će biti smeštena u jednom objektu, što će smanjiti toplotne gubitke, ali i nivo buke u okolini. Arhitektura i konstrukcija objekta moraju biti usklađeni s potrebama opreme i instalacija, mogućnostima manipulacije, prilaza, održavanja i servisiranja, kao i uslovima zaštite životne sredine. Nova zgrada bi svojim izgledom trebalo da se uklopi u ambijent višeporodičnog stanovanja u toj urbanističkoj zoni. Svi prostori moraju imati odgovarajuće otvore na fasadama i koridore za prolaz opreme i osoblja, a u objektu bi trebalo predvideti kransku stazu iznad opreme (kotlovi, ventilatori, gasni motori, pumpe...).
U budućem kompleksu je planirano osam parking mesta, a prilazni put na parceli biće dvosmerni, širine 5,5 metara, dok će oko objekta biti plato.
J. Vukašinović