Na trasi brze pruge Novi Sad-Subotica demontirano 12 kilometara starih šina
Od 7. aprila kada je u potpunosti obustavljen železnički saobraćaj od Novog sada do Subotice, na toj deonici pruge radnici konzorcijuma kineskih kompanija „China Railway International” i „China Communications Construction Company“ demontiraju i uklanjaju staru kontaktnu mrežu i šine između ta dva vojvođanska grada u sklopu izgradnje pruge za velike brzine.
Kako saznajemo od portparola „Infrastrukture železnice Srbije“ Nenada Stanisavljevića, do sada je demontirano oko 37 kilometara vodova, odnosno žica kontaktne mreže i uklonjeni noseći stubovi u dužini od oko 31 kilometar pruge. Ti radovi počeli su najpre na deonici Sajlovo-Zmajevo, da bi zatim bili nastavljeni prema stanici Stepanovićevo.
- Demontirana je komunikaciona i signalna oprema u stanicama Kisač, Stepanovićevo, Zmajevo, Žednik i Bačka Topola, kao i ukupno 125 signalnih mašina, 43 skretnice i deo kolosečne opreme sa tih deonica – kaže Stanisavljević. - Razmontirano je i oko 12 kilometara koloseka. Od toga, samo u stanici Naumovićevo demontirano je oko pola kilometra, ali i gotovo tri kilometra kolosečnih spojnica. Do sada je „Infrastrukturi železnice Srbije“ već predat deo demontiranog kolosečnog materijala - oko šest i po kilometra šina, blizu 11.000 drvenih pragova i isto toliko kompleta pričvrsnih materijala, kao i 33 kompleta skretnica, a primopredaja preostalog razmontiranog kolosečnog materijala biće nastavljena naredne nedelje. Po rečima projekt -menadžera za bezbednost i zdravlje na radu Ping Čeng
Ksionga, plan je da do 6. juna demonaža bude okončana na čitavoj deonici do Subotice. I u tom gradu, kako kaže, počelo se s tim poslom, nešto kasnije nego u drugim mestima. Trenutno se radi još u Kisaču, Stepanovićevu, Lovćencu, Zmajevu i Novom Sadu, gde se grade novi peroni u železničkoj stanici.
Podeljeni u više ekipa po mestima, pomenute poslove obavljaju radnici iz Sečuana i Hubeja. Obezbeđen im je privremeni smeštaj u radničkim mobilnim kontejnerima, koje, kako završe posao u jednom mestu, premeštaju u drugo. Ksiong kaže da će broj radnika uskoro biti znatno veći, jer to zahtevaju zadaci koji su pred njima.
– Sa nama radi puno Srba inženjera i naši odnosi su vrlo dobri – ističe Ksiong. – Veoma sam zahvalan srpskim kolegama na posvećenosti poslu i prisnoj saradnji. Neki od njih rade četiri-pet godina sa nama i vidimo da su dosta naučili.
Sedište kineskog izvođača radova na trećoj deonici brze pruge, od Novog Sada do Subotice, odnosno do granice sa Mađarskom, nalazi se u blizini Ranžirne stanice u Novom Sadu, na parceli koja pripada „Železnicama Srbije“, gde je 22. novembra prošle godine zvanično obeležen početak radova na toj trasi. Od tada do 7. aprila, u prvoj fazi, odvijali su se oni radovi koji nisu zahtevali obustavu železničkog saobraćaja.
Pruga od Novog Sada do Kelebije duga je 108 kilometara. Rok za njen završetak je 33 meseca od potpune obustave saobraćaja na celoj trasi od Novog Sada do Subotice, što znači da se očekuje da pruga bude gotova do kraja 2024. godine.
Projekat izgradnje pruge za velike brzine između Novog Sada i Kelebije, obuhvata trasu dvokolosečne pruge i stanice sa objektima na pruzi, rekonstrukciju i modernizaciju železničkih čvorova Novi Sad, Vrbas i Subotica, denivelaciju ukrštanja pruge sa drumskim i pešačko-biciklističkim stazama, kao i ugradnju elektrotehničke infrastrukture koja omogućava bezbedno odvijanje saobraćaja projektovanim brzinama i uvođenje evropskog sistema upravljanja železničkim saobraćajem.
Tokom obustave železničkog saobraćaja između Novog Sada i Subotice, vozovi saobraćaju pomoćnim železničkim pravcima. Osnovni pomoćni prevozni pravac je: Novi Sad Ranžirna stanica – Rasputnica Sajlovo – Odžaci – Bogojevo – Sombor – Subotica, a dopunski Novi Sad Ranžirna – Rasputnica Sajlovo – Rimski Šančevi – Orlovat – Zrenjanin – Banatsko Miloševo – Senta – Subotica. „Infrastruktura železnice Srbije“ rekonstruisala je regionalne železničke pravce Novi Sad – Bogojevo i Senta – Subotica, kako bi njima železnički saobraćaj mogao nesmetano da se odvija tokom izgradnje pruge za velike brzine.
Osim toga, projekat predviđa rekonstrukciju devet železničkih stanica i gradnju tri nove. Novosadska stanica je rekonstruisana i u nju od 19. marta kada su puštene u saobraćaj prve dve deonice brze pruge od Beograda do Novog Sada, već stižu brzi vozovi. Na spisku za rekonstrukciju su stanice Sajlovo, Kisač, Stepanovićevo, Zmajevo, Bačka Topola, Žednik, Naumovićevo i Subotica, dok će se u Rumenki, Vrbasu i Lovćencu graditi druge sa pomoćnim objektima. U Vrbasu će biti izgrađen i vijadukt dug 1,6 kilometra. Vrednost ugovora je 1,16 milijardi dolara.
Z. Milosavljević