Novi Sad u 2022. godini: Atletska dvorana na Jugovićevu, most do tvrđave...
Ideja o izgradnji novog mosta na stubovima nekadašnjeg železničkog Mosta Franca Jozefa, aktuelna je već decenijama, a tender za pribavljanje tehničke dokumentacije za gradnju tog objekta preko Dunava, koji je nedavno raspisala Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije, predstavlja korak ka realizaciji tog projekta.
Procenjena vrednost javne nabavke je 50 miliona dinara, a odabrani projektanti će svu neophodnu dokumentaciju morati da završe za šest meseci, 180 dana. To između ostalog podrazumeva geodetske radove, geomehanička istraživanja i idejno rešenje, ali i studiju opravdanosti s idejnim projektom.
Novosadska vlast još ranije je započela razgovore s Evropskom investicionom bankom o obezbeđivanju kredita za gradnju pešačko-biciklističkog mosta, koji bi na još jednom mestu povezao dve strane grada, a gradonačelnik Miloš Vučević početkom meseca se sastao s predstavnicima kineske kompanije “Šangdong” i svoje impresije objavio je tada na društvenim mrežama.
- Posle sastanka sa kineskim “Šangdongom” još jedan korak smo bliže ideji izgradnje novog pešačko-biciklističkog mosta preko Dunava koji će, i na taj način, povezati Petrovaradin sa gradom - objasnio je gradonačelnik Vučević. - Kineska korporacija se već dokazala kao pouzdani kvalitetan partner i ne sumnjam da ćemo napraviti taj značajan infrastrukturni objekat, kojim će projekat uređenja Petrovaradinskog podgrađa dobiti novu, veličanstvenu, dimenziju.
Podsećanja radi, Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije sprovela je pre dve godine urbanističko-arhitekstonski konkurs za novi most na stubovima nekadašnjeg Mosta Franca Jozefa, a pobednička rešenja poslužiće kao osnova za izradu tehničke dokumentacije za gradnju ali i uređivanje tog dela Novog Sada i Petrovaradina. Revitalizacijom dela trase nekadašnje pruge, uključujući i obnovu mosta i tunela biće ostvarena pešačko-biciklistička veza rekreativne zone keja, s novosadske strane, i podunavskog bedema, s petrovaradinske strane. To podrazumeva vezu s Kejom žrtava Racije, Sunčanim kejom i Bulevarom cara Lazara, s bačke strane, odnosno vezu s Kameničkim putem preko dela Dunavskog bedema, te komunikaciju liftom s Gornjom tvrđavom iz zone tunela, i vezu s Preradovićevom ulicom i Gornjom tvrđavom u zoni “Lovotursa”, na sremskoj strani.
Novi Sad je grad koji se, svidelo se to nama ili ne, sve više širi. Povećanje broja stanovnika znači i više automobila na drumovima. Potraga za parking mestom neretko je nemoguća misija, pogotovo u delovima grada u kojima su na mestu kuća sazidane višespratnice, te ne čudi podatak da sve više sugrađana odlučuje da kao prevozno sredstvo koristi bicikl, a nije zgoreg napomenuti i da je ove godine u dva navrata izdvojio po 10 miliona dinara za subvencije za kupovinu bicikla.
Vest da će staze na Futoškom putu konačno biti sređene mnogi biciklisti su jedva dočekali, imajući u vidu da je vožnja dvotočkaša tuda često podsećala na planinski biciklizam. Prva faza obnove, koja obuhvata deonicu Futoškog puta, od Hajduk Veljkove ulice do Bulevara patrijarha Pavla počela je letos, a za posao vredan oko 181,2 miliona dinara angažovane su firme “Put invest” i “AB&CO”.
Projektom je predviđeno da sva stabla platana budu sačuvana, a nakon što prvi deo posla bude završen sledi rekonstrukcija trase od Bulevara oslobođenja do Hajduk Veljkove ulice, koja će, kako je procenjeno, koštati oko 119 miliona dinara.
Kako se iz dokumentacije nedavno raspisane javne nabavke može primetiti, novi most će biti dug 450 metara i za oko 12 metara širi u odnosu na nekadašnji železnički. Planirano je da se konstrukcija novog objekta oslanja na stubove starog mosta, najveći raspon je 180 metara. Predviđen je čelični most s delovima od aluminijuma, i predviđeno je da bude montažno demontažni jer, kako je objašnjeno, istorija date lokacije ukazuje na konstantno građenje i rušenje mostova.
Pešački i biciklistički saobraćaj će biti razdvojeni trakom u kojoj su planirani posebni sadržaji za odmor i tu je planiran zeleni pojas. Predviđeno je da pešački deo bude širine šest metara, biciklistički tri, a prostor koji ih razdvaja metar i po. Na tri mesta predviđena su blaga skretanja, što će usporiti biciklistički saobraćaj, i tu bi ujedno trebalo da budu formirani vidikovci za pešake.
Ponude na tender Gradske uprave za građevinslo zemljište i investicije podnose se do 17. januara.
Tender za prvu fazu gradnje Atletskog komplesa na Jugovićevu, što obuhvata izgradnju stadiona i prateće infrastrukture, raspisan je 30. decembra, a za taj posao opredeljeno je 305 miliona dinara. Budući da se ponude podnose do 19. januara, pripremni radovi mogli bi da počnu do proleća.
Osim stadiona u prvoj fazi će biti izgrađena vodovodna i kabalizaciona mreža, pristupne saobraćajnice i parkinzi, kao i drenažni sistemi.
Na osnovu idejnog rešenja, svojevremeno je procenjeno je da će gradnja dvorane, stadiona i otvorenih terena koštati oko 4,5 milijardi dinara. Za tehničku dokumentaciju sportskog kompleksa na Jugovićevu Grad je opredelio gotovo 27,8 miliona dinara (27.759.600), a projektovanje je povereno “Šidprojektu”, dok je ugovor za projektovanje saobraćajnih površina i prateće infrastrukture, za potrebe opremanja tog atletskog centra, zaključen s novosadskom firmom “MHM Projekt”
Grad planira izgradnju sportskog kompleksa u Futogu na prostoru gde je već izgrađena hala, te je sredinom meseca raspisan tender za projektovanje i izgradnju, po sistemu “ključ u ruke”. Procenjena vrednost investicije je gotovo 1,46 milijardi dinara, bez PDV-a (1.458.333.333), U okviru kompleksa su inače predviđeni otvoreni i zatvoreni tereni, te dva zatvorena bazeni kao i ugostiteljski objekat. Osim toga, na tom prostoru je neophodno izgraditi i prateću infrastrukturu i interne saobraćajnice.
Planirana je gradnja dva bazena - olimpijskog i dečijeg, s tim što će uz južnu fasadu objekta biti tribine za gledaoce.
Ugostiteljski objekat će, kako je u projektnom zadatku navedeno, imati dva sprata, a prilikom izrade tehničke dokumentacije trebalo bi predvideti faznu izgradnju kompleksa.
Budući da je sportska hala u suštini više namenski objekat, koji ima salu za rukomet, košarku i odbojku, s prostorom za oko 1.800 gledalaca, novi sadržaji (bazeni, sportski tereni i teretane i igrališta na otvorenom bi, kako se očekuje, trebalo da dopune “sportsku ponudu”.
Ponude na tender podnose se do 24. januara.
Planskom dokumentacijom sportski kompleks je predviđen na prostoru severno od Bulevara vojvode Stepe, iza poslovnih objekata, a dvorana je ograničena Bulevarom vojvode Stepe, budućim produžetkom Ulice Bate Brkića, Olge Hayić i Ulicom Draška Ređepa. U okviru tog kompleksa će biti izgrađeni atletska dvorana i stadion, ali i pomoćni tereni za bacačke discipline, otvoreni sportski tereni, kao i prateći sadržaji.
Atletska dvorana, ukupne površine 25.750 metara kvadratnih , nalaziće se u centralnom delu kompleksa i moći će da primi 2.150 gledalaca, a tu je predviđeno šest staza za trčanje na 200 metara, skok u dalj, skok u vis, skok s motkom, ali i bacački tereni, s mrežama, kao i trenažna borilišta. Osim treninga, u novom objektu će, kako je planirano, biti organizovana i različita atletska takmičenja.
Projektom je predviđena izgradnja kolovoza, platoa, parkinga i pešačkih staza, a prostor je organizovan tako da će glavni pristup atletskom centru biti s zapadne strane. U tom delu je planiran parking za bicikle, automobile i autobuse, od čega je deset mesta predviđeno za autobuse, 36 za putnička vozila, s tim da su dva namenjena za osobe s invliditetom.
Atletski stadion bi, ukoliko tenderska procedura bude završena početkom 2022. godine, mogao da bude gotov do kraja jeseni, a nakon toga u narednoj fazi sledi gradnja atletske dvorane.
Jovana Vukašinović