Dnevnik na trasi brze pruge: Finiš radova za dvesta na sat
Izgradnja pruge između Beograda i Budimpešte za vozove brzine do 200 kilometara na sat, prvi prekogranični projekat u okviru saradnje Kine i zemalja centralne i istočne Evrope, koji zajednički realizuju Srbija, Mađarska i Kina, bliži se kraju.
Kraj 2021. godine ugovorom je predviđen kao rok za završetak deonice pruge od Beograda do Novog Sada i svi učesnici u tom projektu ulažu maksimalan trud da posao bude i okončan do tada. Isporuka prvog voza očekuje se do kraja godine, a početak iduće rezervisan je za testiranja da bi u februaru bio uspostavljen saobraćaj na brzoj pruzi. Reč je o najvećem i najznačajnijem investicionom i infrastrukturnom projektu u ovom delu Evrope, koji podrazumeva rekonstrukciju jednokolosečne pruge i izgradnju drugog koloseka, kako bi se formirala savremena dvokolosečna pruga visokih performansi za mešoviti -putnički i teretni saobraćaj i brzinu do 200 kilometara na sat.
Trasa brze pruge od Beograda do državne granice sa Mađarskom, duga 183 kilometra, podeljena je na tri deonice: Beograd -Stara Pazova, Stara Pazova – Novi Sad i Novi Sad – Kelebija, a radovi na njoj počeli su u avgustu 2017. godine izgradnjom najvećih infrastrukturnih objekata na delu između Stare Pazove i Novog Sada - tunela i vijadukta „Čortanovci“.
Poslednje šinsko polje na deonici od Stare Pazove do Novog Sada (40,4km), na vijaduktu u Čortanovcima, ruska kompanija „RŽD Internešnel“ položila je 24. avgusta u prisustvu predsednika Srbije Aleksandra Vučića, čime je spojen kolosek između ta dva mesta.
Nove stanice
Na celoj trasi brze pruge predviđena je rekonstrukcija, odnosno izgradnja drugih staničnih zgrada. Železničke stanice u Inđiji i Petrovaradinu su podvrgnute rekonstrukcijama, pri čemu je uređenje inđijske u završnoj fazi. U Sremskim Karlovcima nova stanica udaljena je nekoliko stotina metara od stare. Na novoj se radi fasada i priključenje na vodovodnu i elektro mrežu, dok na novoizgrađenom objektu na mestu nekadašnjeg Saveznog centra za mehanizaciju, gde će biti ulaz u pešačko-biciklistički pothodnik za izazak na obalu Dunava, uskoro slede zidarski i pokrivački radovi. Stanica, odnosno ukrsnica u Karlovačkim Vinogradima je rekonstruisana i očekuje se uređenje njene okoline. Ta stanica će uz dogradnju još jednog koloseka biti u funkciji povezivanja industrijske zone Prosjanice.
I Beška dobija novu stanicu , ali na većoj udaljenosti nego što je to slučaj sa Karlovcima. Na tom objektu se radi izolacija i uskoro počinje uređenje fasade i priključak na vodovodnu i elektro mrežu.
- Oko 90 odsto radova na otvorenoj pruzi između Stare Pazove i Novog Sada je završeno - kaže portparol „Infrastrukutri železnice Srbije“ Nenad Stanisavljević. - Do sada je između Stare Pazove i Novog Sada položeno oko 84 km koloseka. Šine su položene na celokupnoj otvorenoj pruzi, preko svih objekata i u tunelu Čortanovci. Ostalo je da se uradi deo takozvanih staničnih koloseka u Karlovačkim Vinogradima i Sremskim Karlovcima i industrijski kolosek koji ide od Novog Sada do luke u tom gradu. U toku su radovi na gornjem koloseku na deonicama Stara Pazova – Inđija – Beška, Sremski Karlovci – Petrovaradin i u stanicama Inđija, Beška, Sremski Karlovci i Petrovaradin.
Stanisavljević kaže da se istovremeno radi i na donjem stroju pruge između Stare Pazove i Novog Sada gde je stepen realizacije nešto veći i iznosi 95 odsto. U jeku je finiširanje „S“ nadvožnjaka na izlasku iz Sremskih Karlovaca ka Petrovaradinu, tačnije njegovo povezivanje sa državnim putem. Preko mosta u Inđiji koji povezuje dva atarska puta postavlja se ograda.
U toku je postavljanje tih konstrukcija i na otvorenoj pruzi Beška – Sremski Karlovci
Projekat modernizacije pruge Beograd – Subotica podrazumeva primenu evropskih standarda kada je elektrificikacija u pitanju i opremanje signalno-sigurnosnim i telekomunikacionim uređajima. Ovih dana na celoj deonici mogu se videti radnici i mehanizacija kako postavljaju stubove kontaktne mreže kao i samu kontaktnu mrežu, te optičke kablove i elektropostavne sprave za skretnice.
Tunel i vijadukt u Čortanovcima
Velelepni infrastrukturni objekti Tunel i vijadukt u Čortanovcima, koji prolaze kroz Frušku goru i nalaze se u plovnom delu Dunava, najveći su infrastrukturni i investicioni objekti i železnički projekti u ovom delu Evrope. Njihova izgradnja zvanično je počela 11. avgusta 2017. godine, sa rokom za završetak od 52 meseca, a na samom vijaduktu 1. novembar iste godine označen je kao dan početka radova. Nekoliko meseci kasnije, 16. marta 2018. krenulo se u rekonstrukciju otvorene pruge. Tunel se sastoji od dve cevi, svaka sa po jednim kolosekom, ukupne dužine 2,2 kilometra. Desna tunelska cev, duga 1.086,5 metara, probijena je 3. aprila 2020, dok je leva, nešto duža - 1.156 metara, prokopana 5. juna prošle godine. Građevinski radovi na tunelu i vijaduktu završeni su 22. aprila ove godine, šest meseci pre planiranih rokova.
Vijadukt, neposredno uz desnu obalu Dunava dug je oko tri kilometra i nosi ga 59 stubova, od kojih je visina pojedinih 26 metara, što se može uporediti sa visinom osmospratnice. Da bi bila izgrađena pruga u dužini od svega četiri kilometra kroz tunel i preko vijadukta, bilo je potrebno 75 kilometara šipova, 15 miliona kilograma čelika i armature, 700 hiljada kubika iskopa i zemljanih radova i više od 300 hiljada tona betona veoma visokog kvaliteta.
Duž cele pruge od Beograda do Subotice predviđeno je više od 120 novih objekata -mostova, galerija, podvožnjaka, nadvožnjaka, pothodnika i propusta. Vrlo često je od 2017. kada su radovi počeli, naglašavano kako se ukidaju sva ukrštanja pruge sa drumskim saobraćajnicama zbog čega se i gradi veliki broj pomenutih objekata. Samo između Stare Pazove i Novog Sada takvih objekata denivelacije ukrštanja pruge i puteva ima deset.
- Završeni su građevinski radovi na svih 28 objekata na deonici od Stare Pazove do Novog Sada – kaže Stanisavljević. – U potpunosti su privedeni kraju betonski radovi i izrada prelaznih zona na celokupnih 29 propusta. Okončano je i postavljanje panela za zaštitu od buke duž brze pruge Inđija – Beška, Sremski Karlovci – Petrovaradin, Petrovaradin – Novi Sad, i u stanicama Inđija, Sremski Karlovci i Petrovaradin. U toku je postavljanje tih konstrukcija i na otvorenoj pruzi Beška – Sremski Karlovci.
Vrednost čitavog projekta izgradnje pruge za velike brzine kroz Srbiju od Beograda do Subotice iznosi oko 2,2 milijarde dolara, a finansiranje je obezbeđeno iz kredita Ruske Federacije i kineske EXIM banke. S delom para u projektu učestvuje i Republika Srbija.
Modernizacija i izgradnja dvokolosečne otvorene pruge Stara Pazova – Novi Sad, uključujući i izgradnju tunela i vijadukta „Čortanovci“, poverena je ruskoj kompanija „RŽD Internešnel“. Vrednost radova na toj deonici je 585,5 miliona dolara, od čega samo posao na otvorenoj pruzi košta 247,9 miliona dolara, a finansiraju se iz kredita Ruske Federacije.
Zorica Milosavljević