DNEVNIK ISTRAŽUJE Ideja o izgradnji novog mosta datira još iz 1951
Novosadski odbornici su na nedavno održanoj Sednici grada usvojili plan za izgradnju četvrtog mosta, a ideja o njemu i trasi saobraćajnog pravca koji sada nazivamo Bulevar Evrope datira još iz 1951. godine.
Iako se deo javnosti protivi izgradnji novog mosta, većina odbornika u Skupštini grada misli drugačije.
Naime nedavno je Nevladina organizacija „Svet i Dunav” podnela Ustavnom sudu Srbije ustavnu žalbu kojom se traži poništenje odluke kojom je izgradnja mosta u Novom Sadu projekat od nacionalnog značaja.
Smatraju da bi se realizacijom ovog projekta „devastiralo plavno područje Kameničke ade, Dunavca i Šordoša u Novom Sadu.”
Istovremeno predsednik gradskog odbora DŠ-a Bojan Radojević je na ranije kazao da je ta odbornička grupa u vezi sa planom uzdržana iz nekoliko razloga. Ne spore činjenicu da je izgradnja mosta dobra stvar, ali smatraju između ostalog da u Futogu i Begeču u 21 veku i dalje skelom prelaze Dunva, te da je za prostorni plan i organizaciju prostora Srbije bilo daleko značajnije da se naprave mostovi koji su uzvodno.
Zamenik gradonačelnika Milan Đurić pojasnio je da za opravdanost izgradnje novog mosta najbolje pokazuju statistički podaci od prošle godine koji govore o tome da Novi Sad raste, da ima više od 400.000 stanovnika i 120.000 registrovanih vozila i da ovakav rast zahteva četvrti most koji će omogućiti rasterećenje najopterećenijeg putnog pravca u gradu, od Mosta Slobode, do Želelezničke stanice, duž Bulevara oslobođenja.
Generalni projekat obuhvatiće: most, pristupne saobraćajnice, biciklističko i pešačko povezivanje sa okruženjem kao i rešavanje saobraćajne povezanosti Sremske Kamenice, Telepa, Limana kao i područja Kameničke ade i Ribarskog ostrva sa planiranim mostom preko Dunava.
Kako je i pojašnjeno ranije plan novog mosta predviđa povezivanje sremske strane sa gradom, ali i rasterećenje saobraćaja, što bi u mnogome trebalo da pomogne svima koji žive preko Dunava.
Most će povezivati državne puteve: Srem, Mačvu, Posavinu i Semberiju sa Bačkom i olakšati stanovnicima ovih regija pristup Novom Sadu i povezaće se sa Fruškogoriskim koridorom.
Tri predloga idejnih rešenja za četvrti most preko Dunava sa obilaznicom predstavljeni su u maju republičkim i gradskim čelnicima u Gradskoj kući u Novom Sadu. Predstavnici kineske kompanije CRBC izneli su predloge kako bi most između Novog Sada i Sremske Kamenice mogao da izgleda gradonačelniku Novog Sada Milošu Vučeviću i ministru građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislavu Momiroviću.
- Čeka nas ozbiljan posao oko eksproprijacije i sa bačke i sa sremske strane. Verujem da ćemo biti sposobni da ovo uradimo u najkraćim mugućim rokovima, poštujući sva pravila i da ćemo dobiti ono što smo kineskim partnerima jasno naglasili: želimo da ovaj most bude na razglednicama iz Novog Sada. Mnogo je komplikovano i tehnički vrlo izazovno pitanje, ali je uživanje kada imate mogućnost da radite na ovakvom projektu - naglasio je Vučević i dodao da je ovaj posao za njega životna privilegija.
Tu su nove kružne raskrsnice predviđene na trasi produžetka Bulevara Evrope i ulica koje ga seku: Heroja Pinkija, 1300 kaplara i ulice Ribarsko ostrvo. Kružni tok u Sremskoj Kamenici predstavljaće direktnu vezu mosta na desnoj obali Dunava.
U planu je pojašnjeno da nakon Ribarskog ostrva, koridor sa Bulevara Evrope prelazi preko Dunava na sremsku stranu. Na ovom potezu, sve do priključenja na državni put planirana je mostovska konstrukcija sa po dve vozne trake za svaki smer i obostranim biciklističkim i pešačkim stazama.
Biciklističke staze na mostu idu od Sremske Kamenice do veze sa Ribarskim ostrvom pa dalje nastavljaju ispod mosta. U tom smislu se planiraju dva para biciklističkih rampi. Jedan je u zoni kružne (elipsaste) raskrsnice koja vodi ka Ribarskom ostrvu i Kameničkoj adi, a drugi po silasku sa centralnih raspona mosta preko Dunava na novosadskoj strani (veza za Kameničku adu i planiranu međunarodnu marinu). Ove planirane veze biciklističkih staza na mostu sa onim ispod mosta omogućuju vezu sa celokupnom mrežom biciklističkih staza Grada Novog Sada. Tu se pre svega misli i na vezu sa Međunarodnom biciklističkom stazom koja se ostvaruje ispod mosta, a na postojećem odbrambenom nasipu. Sa novosadske strane ispod nadvožnjaka i samog mosta pružaju se paralelne saobraćajnice na površini samog terena. Saobraćajni profil ovih paralelnih saobraćajnica sve do Ulice 1300 kaplara treba da bude minimalno sa po dve kolovozne trake od kojih je svaka sa po dve vozne trake po smeru. Paralelno sa njima obostrano se moraju protezati i dvosmerne biciklističke staze kao i trotoari.
Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević je ranije kazao da će novom mostu ime izabrati Novosađani.
Slađana Aničić Ilić
Foto: R. Hadžić, F. Bakić