Mali maturanti kažu da im test iz maternjeg nije bio težak
Izlaznost na ispit iz srpskog, odnosno maternjeg jezika, prema pristiglim podacima iz školskih uprava, iznosi 98,55 odsto, a Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja do sada nije dobilo povratne informacije sa terena koje bi mogle ukazivati na ozbiljnija odstupanja od procedura, mada i dalje postoji stalna komunikacija sa okružnim upisnim komisijama, supervizorima i ostalim ključnim akterima u procesu sprovođenja završnog ispita.
Prema rečima direktora OŠ „Jovan Popović” Gorana Stevanovića,
zaštita podataka se svake godine podiže na sve viši nivo kako ne bi bilo zloupotreba.
– Testove smo, na nivou grada, preuzeli jutros u 7 sati, dok su u Južnobački i Sremski okrug počeli da stižu od 5 sati – dodaje Stevanović. – Tome su prisustvovali policija i supervizori iz drugih škola. Našoj su dodeljena dva supervizora iz OŠ „Jovan Jovanović Zmaj”, budući da imamo preko sto učenika, dok je od naših koleginica jedna otišla u OŠ „Vuk Karayić”, a druga u OŠ „Ivan Gundulić”. Samo otvaranje kesa se prati i snima telefonom. Do 9 sati smo morali da pošaljemo izlaznost predsedniku našeg aktiva, direktoru Naranyiću u osmoletki „Svetozar Marković Toza”, koji zatim prosleđuje ukupnu izlaznost na nivou grada Školskoj upravi, a oni podatke šalju dalje. Sve je umreženo, a Portal funkcioniše. Nastavnici koji će raditi kod nas ulogovali su se pre nekoliko dana kako bi uradili probe, a čije će testove pregledati u Srbiji, ne znaju. Samim tim što Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja štampa testove, čini mi se da ne može biti zloupotreba. Nema šanse da bi ikome u gradu palo na pamet da se igra s tim jer bi se za pet minuta pročulo.
Od 103 malih maturanata ove osmoletke, koja broji ukupno 959 učenika od prvog do osmog razreda, svi su izašli na završni ispit iz srpskog jezika.
– Čujem od dece da nije bilo strašno, te da je za rešavanje zadataka sa mnogo teksta koji treba pročitati bilo dovoljno koncentrisati se. Zbog vrućine, sinoć smo uključili klimatizaciju u svim učionicama, tako da je jutros bilo sveže, a tako će biti i narednih dana. Jedan od naših đaka, koji je u nedelju dobio upalu pluća, radi testove u Dečjoj bolnici, zajedno sa još tri učenika, od kojih je jedan i OŠ „Nikola Tesla”, drugi iz OŠ „Petefi Šandor”, a treći iz Šida. On je inače položio prijemni u privatnoj Smart gimnaziji, ali mora dobiti potvrdu o završenom osnovnom obrazovanju i položiti ove testove. Da ne bismo to prolongirali do avgustovskog roka i da bi dete bilo spokojno, organizovali smo to ovako, posebno što on nije inficiran, već odranije ima zdravstvene probleme. Inače je odličan učenik i uradiće to bez problema. Tamo ima dežurne nastavnike, a njegov test će biti skeniran i pregledan sa svim ostalim u Mašinskoj školi. Imamo i jednog učenika koji se školuje po IOP-u 2. On je danas radio standardni test iz srpskog, dok će na preostala dva rešavati prilagođene zadatke koje je sastavljalo stručno veće naše škole, i oni će kod nas biti pregledani.
Među malim maturantima koji su prvi izašli bio je Andreja Jovanović, kojem je za 20 zadataka bilo dovoljno 25 minuta, ali pošto je dozvoljeno napustiti učionicu tek nakon 45, morao je malo da sačeka i još jednom proveri rešenja.
– Uopšte nije bilo teško i čini mi se da će ovaj test biti najlakši od sva tri – dodao je Andreja, ističući brojne pripreme u školi, čiji se termini nisu baš uklapali u vannastavne obaveze, ali ih je bilo i onlajn i u učionici. – Mnogo dece je imalo tremu, ali ja se nisam stresirao jer sam išao na mnoga takmičenja. Pošto mi je prosek ocena 5, imaću 60 bodova na osnovu uspeha, i samo treba dobro da uradim završni ispit. U zadacima iz gramatike trebalo je odrediti glagolski oblik, lice i broj, vrstu zavisne rečenice i sintagme. Gradivo iz književnosti tražilo se u dva zadatka, a ostalo se svodilo na razumevanje pročitanog. U odlomku iz knjige Ive Andrića, trebalo je pogoditi značenje reči izlišno. Nisam siguran da li sam dobro odgovorio jer se u svakodnevnim razgovorima ona ne koristi toliko. Neočekivano je bilo i to što su poslednja tri zadatka bila razdvojena i na zaokruživanje, dok su ranijih godina bili spojeni i tražili da dopišemo odgovor. Polagao sam prijemni i za Jovinu i za Karlovačku, ali mislim da ću na kraju ići u Svetinu gimnaziju, koja mi je prva na listi želja.
I Miloš Pavlov izašao je iz škole relaksiran jer je, kako kaže, već polagao prijemni u Jovinoj gimnaziji.
– Zadaci su bili mnogo lakši nego na probnom završnom ispitu i uglavnom na zaokruživanje – kaže Miloš, dodajući da je atmosfera bila opuštena jer su odranije upoznati sa samom procedurom. Želeo bih da se upišem na smer biologija i hemija. Nisam odličan đak, ali znam da se više gledaju bodovi na prijemnom, zbog čega se nadam prolasku. Inače su među mojim vršnjacima najpopularnije gimnazije, jer je u ovim godinama teško izabrati konkretno zanimanje, a u razredu imam i nekoliko drugara koji hoće u medicinsku školu.
Petra Matijević, čija je želja upis u Gimnaziju „Svetozar Marković” budući da joj opšti smer daje široke mogućnosti za kasnije, potvrdila je da su zadaci bili manje zahtevni.
– Iskreno, očekivala sam nešto više, ali je verovatno zbog cele situacije bilo lakše, zbog čega mi je drago. Skroz odličan sam đak, ali to i nema nekakve veze ako si se pripremao. Ono što sam videla jeste da su se više fokusirali na tumačenje misaonih, dubokoumnih tekstova, a da je iz gramatike bilo svega nekoliko zadataka. Nisam išla na privatne časove, ali vidim da dosta dece jeste. Sa nastavnicima smo imali pripreme iz Zbirke zadataka, što je sasvim dovoljno za prosečnog đaka. Mislim da će mi kombinovani test biti najlakši, a matematika – šta bude, biće.
Kako tvrdi osmakinja Jana Vasiljeva, zadaci su bili tačno onakvi kakve su očekivali, ali su izuzetak bili poslednji.
– Lakše je kada se ne traži subjektivno mišljenje, već postoji jedan tačan odgovor – objasnila je Jana, sa čime bi se složili i pregledači testova. – Znala sam šta znači „izlišno” pošto mnogo čitam i ta reč nije retka u literaturi, ali mi je bio problem zadatak sa glasovnim promenama, gde nismo imali ponuđene odgovore. Želela bih da se upišem u Karlovačku gimnaziju, pa sam već polagala prijemni. Kao osnovni jezik izabrala bih engleski, a drugi možda nemački. Imala sam nekoliko meseci da porazmislim o ovome, pa nisam imala tremu. Čini mi se da mala matura i nije toliko važna koliko prijemni za specijalizovana odeljenja. Mislim da će nam na matematici i kombinovanom testu biti teže jer smo svi već pomalo umorni, a ima mnogo gradiva, ali nadam se da će sve biti dobro.
Fedor Cvetkov još se oslobađao pritiska koji je osećao tokom rešavanja testa, ali, kako tvrdi, siguran je u sebe i svoje znanje.
– Vežbao sam u školi, ali i sam po Zbirci zadataka. Želeo bih da idem u građevinsku školu, smer arhitektonski tehničar, za šta mislim da ću imati dovoljno poena – dodao je samouvereno.
S. Milačić