Zrenjaninsko udruženje organizuje zanimljive biciklističke vožnje
U Zrenjaninu od 2019. godine postoji udruženje Off Road Cycling. Osnovala ga je grupa entuzijasta, zaljubljenika u bicikle i vožnju, u rekreativni biciklizam…
– Kao udruženje smo registrovani pre dve godine, ali praktično postojimo još od 2016, kada smo napravili prvu organizovanu rekreativnu biciklističku vožnju, sa svega četvoro – petoro učesnika. Već tada smo ponudili nekoliko različitih vožnji tokom godine, a do danas smo održali kontinuitet – priča Željan Popov iz udruženja Off Road Cycling.
Vremenom, interesovanje je raslo. Bilo je sve više biciklista koji su se vozili sa članovima udruženja, a javljali su se i oni spremni da vode organizovane vožnje.
– Tako je naš tim postao veći, a ponuda raznovrsnija – ističe Popov i dodaje da baš kako raste interesovanje tako se i planovi udruženja prilagođavaju. – Planovi su nam da nastavimo promociju rekreativnog biciklizma, a spremamo i specijalne sadržaje, poput rekreativnih izleta na dalje destinacije, višednevnih izleta, posete biciklističkim udruženjima u drugim sredinama.
Vožnja bicikla u gradu i njegovoj okolini nije isto iskustvo. U okolini grada postoje putevi na kojima motornog saobraćaja gotovo da nema, te se može voziti dosta rasterećenije nego u gradu. Ipak, da bi se stiglo do nekih skrivenih mesta, puteva i puteljaka, nekad se mora ići magistralnim putevima, gde vožnja nije najbezbednija, pa se mora biti dodatno na oprezu. Odlično je kada postoje biciklističke staze, kao na primer do Aradca, Ečke, ili nova staza prema Temišvaru. Te staze olakšavaju vožnju, povezuju naseljena mesta i privlače nove bicikliste, što je višestruko korisno.
– Što se tiče uslova za vožnju u samom gradu, gledajući brojke, a u poređenju sa drugim sredinama, Zrenjanin ima dosta više izgrađenih biciklističkih staza. Međutim, uslovi za vožnju nisu nešto čime možemo da se pohvalimo. Gradske staze su u dosta lošem stanju i za njihovo održavanje se ne izdvaja dovoljno. Takođe, problem je i što čak novoizgrađena ili renovirana biciklistička infrastruktura ne prati potrebe biciklista. Na stazama nailazimo na previsoke ivičnjake. Staze nisu povezane u jednu smislenu celinu. Biciklisti su često u nedoumici kako na određenim mestima treba da postupe u saobraćaju – objašnjava Željan Popov.
– Možemo slobodno reći da je tip naših tura, rekreativan, biciklistički i izletnički. Uglavnom traju do popodnevnih sati, uključuju obilaske znamenitosti i obeležja, tako da je svaka tura prava avantura. Samim tim što smo grupa, jedni drugima smo velika podrška, pomoć i društvo na putu. Grupno fotografisanje i dobro druženje je neizostavan deo svake akcije, te vas pozivamo da nam se priključite i iskoristite dan na najbolji način – poručuju Željan Popov i Nikola Pešić.
Ove godine udruženje je organizovalo devet zajedničkih vožnji od 50 do 100 i više kilometara. Vožnje su obuhvatile Elemir, Babatovo, Taraš, Potisje, Čurug, Novi Bečej, Mošorin, Vilovo, Lok, Belo Blato, Mužljanske ritove, Orlovat, Tomaševac, Botoš, Banatski Despotovac, Lazarevo, Klek, Žitište, Banatski Dvor, Jankov Most, Mihajlovo… U planu su i vožnje do Titela, Knićanina, Perleza, Žablja, Gospođinaca, Temerina, Bačkog Gradišta…
– Napravili smo kontinuitet da se vožnje održavaju vikendom, ponekad i subotom i nedeljom, a da same najave vožnji objavljujemo četvrtkom na Fejsbuk profilima i stranicama organizacije Off Road Cycling i Pimp Your Bike. Uglavnom se okupi tridesetak biciklista na kraćim turama do 60 kilometara, dok se za ozbiljnije i zahtevnije ture odazove desetak avanturista – nastavlja priču Nikola Pešić, takođe jedan od članova udruženja.
Sve ture su besplatne, jedino je potrebna dobra volja i još bolje raspoloženje. Na svakoj najavi, organizator dostavlja informacije o težini, dužini i tempu akcije. Zato je i preporuka da na duže ture idu biciklisti koji imaju malo više iskustva i kondicije.
– U proteklom periodu smo na našim vožnjama sakupljali dobrovoljni prilog za obnovu samouslužne biciklističke radionice, koja je bila deo projekta Pimp Your Bike iz 2016. godine. Samouslužna biciklistička radionica u Zrenjaninu nastala je zaslugom zaljubljenika u bicikl i vožnju biciklom pre šest godina. Od samog početka, služi nam za servisiranje naših dvotočkaša, okupljanje obožavatelja bicikala, za dogovaranje i druženje, za rad i opuštanje. Tada smo napravili i opremili radionicu do koje se jedino može stići preko drvenog mostića koji spaja obale lokalnog kanala. Sama radionica je solidno opremljena neophodnim alatom, uvedeni su struja i grejanje, a predulaz ograđen i sređen – ističe Pešić.
Međutim, posle šest godina neophodno je da se na radionici urade tri hitne i velike intervencije.
– Prva intervencija je izgradnja novog mostića. Drvene daske mostića su istrulile i popucale, tako da je prelazak preko njih visokorizičan, te je potrebno napraviti novi, metalni mostić – kaže Pešić. – Druga je sanacija priobalnog dela koji se urušio u kanal i sada je niži za oko 30 centimetara nego ranije. Ovaj problem biće rešen nasipanjem materijala, nivelacijom i betoniranjem, a treća intervencija je zastakljivanje i zaštita ulaznih vrata radionice. Novac je prikupljen, pa radovi uskoro počinju.
Željko Balaban