Nova postavka u Galeriji Petra Dobrovića u Beogradu
Beogradska kuća legata otvara, posle renoviranja, Galeriju Petra Dobrovića, jednog od najznačajnijih slikara modernizma 20. veka na ovim prostorima.
Na novoj postavci „Kolorističke vizije“, koja će biti otvorena danas u 12 časova, biće predstavljeno 27 slika, iz njegovog bogatog legata, nastalih u periodu od 1928. do 1941. Zastupljene su teme pejzaža, portreta, aktova i mrtvih priroda. Važan deo izložbe je dokumentacija iz legata, koja daje bolji uvid u tumačenju opusa ovog značajnog moderniste. Izložbu otvaraju Maja Gojković, ministarka kulture i informisanja Republike Srbije, Zoran Radojičić, gradonačelnik Beograda i Filip Brusić-Renaud, direktor Kuće legata.
Osnivač galerije- legata je Grad Beograd uz nemerljive zasluge njegove supruge Olge koja je, zajedno sa sinom Đorđem, 1974. poklonila Gradu veliku kolekciju slika i crteža iz bogatog umetnikovog opusa. Galerija je otvorena u centru Beograda u Ulici Kralja Petra 36, u zgradi u kojoj je ovaj istaknuti slikar živeo, i poverena je na stručno staranje Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, a 2017. odlukom Skupštine grada, prešla je u nadležnost Kuće legata. Zbirka se sastoji od ukupno 1407 umetničkih dela od čega: 360 ulja na platnu, 14 akvarela, 19 pastela, 29 tempera i 955 crteža, kao i 30 umetničkih dela drugih autora. Zahvaljujući velikoj Olginoj posvećenosti, u ovom legatu se čuva bogata dokumentacija o Petru Dobroviću, koju je ona godinama prikupljala, dopunjavala i stručno obradila.
Ukazujući da je bio izazov izabrati slike iz bogate zaostavštine umetnika autorka izložbe Danijela Bajić Obućina, kustos Kuće legata, navodi sa je Dobrovićeva upečatljiva prepoznatljivost osobenog koloriste, koja ga definiše kao zrelog slikara, tema ove izložbe. Odabirom najreprezentativnijih radova iz legata posetiocu se otvara mogućnost da vidi baš ona dela koja karakteriše ostrašćena boja, bleštava svetlost, optimizam i dinamična neposrednost koja je svojstvena ne samo delu već i karakteru ovog slikara. Kolorizam će ga odrediti kao jednog od najuticajnijih srpskih umetnika, onih koji su predvodili savremene tokove u slikarstvu.
- Slikarstvo Petra Dobrovića zadobija potpunu snagu i zrelost kroz čistu, pulsirajuću boju koja reflektuje intezivno umetnikovo raspoloženje i osećanje. Odlazak na jug Francuske i dugi boravci na Jadranskom primorju uticali su na njegov stil, kada se okružen toplom i osunčanom prirodom okreće istovremeno svetlosti i neodoljivoj boji – kaže Danijela Bajić Obućina. - Prateći promenu mesta boravka slikara, a time i krajolike koji kao da su se kontinuirano protezali od Jadranskog mora, preko Fruške gore i Venecije do Holandije, tako se i postavka bazira na istim geografski prisutnim, a različitim prostorima, i umetniku toliko svojstvenim bojama i tonovima.
Petar Dobrović ( Pečuj, 1890 – Beograd, 1942) školovao se u Umetničko-zanatskoj školi u Budimpešti na odseku za vajarstvo i studirao slikarstvo na Likovnoj akademiji u Budimpešti. U Pariz stiže prvi put 1912. gde je i kasnije više puta boravio i do kraja 1914. će se kretati na relaciji Pečuj-Pariz-Budimpešta-Kečkemet. Kontinuirani višemesečni boravci na moru i pejzaži primorskog ambijenta obeležili su njegovo slikarstvo. Smenjuje zimske boravke u Parizu s letnjim vrelinama morskih pejzaža.
I Novi Sad je važan toponim u Dobrovićevom životu. Po okončanju Prvog svetskog rata primiće ga pod svoj krov u u negdašnjoj Hanskoj, današnjoj Ulici Matice srpske, dr Kosta Hadži. U bašti Hadžijevih nastaće neka od Dobrovićevih vrhunskih dela, koja se danas čuvaju u Galeriji Matice srpske, a nije zgoreg napomenuti da je 1925. postao i zet znamenitog novosadskog advokata i političara, oženivši se njegovom kćerkom Olgom.
Tokom tridesetih godina prošlog veka Dobrović će se sve više okretati pedagoškom radu: bio je profesor Umetničke škole u Beogradu, zatim jedan od pokretača i osnivača Državne umetničke akademije u Beogradu, kasnije Akademije likovnih umetnosti, i od 1937. pa do smrti 1942. njen profesor.
N. Popov