NOVI BROJ „POLJA”: Između mišljenja i misaone bujice
Iz izdavačke radionice Kulturnog centra Novog Sada izašao je novi, novembarsko/decembarski broj časopisa za književnost i teoriju “Polja”.
Otvara ga rubrika “Glasovi”, u kojoj poeziju objavljuju Nenad Jovanović, Petar Matović, Saša Nišavić, Jelica Kiso, Marija Jakim i Mladen Šljivović, a prozu Borislav Blagojević i Voki Erceg. Rubrika “Dozivi” pak donosi prozu egipatskog nobelovca Nagiba Mahgfuza, američog pisca i kompozitora Pola Bolusa, nemčkog advokata Ferdinanda fon Širaha kao o poeziju mađarskog pesnika Ištvana Besedeša, američke poetese Kim Adonicio i slovenačkog filozofa Muanisa Sinanovića. Pod okriljem „Reda vožnje” objavljen je razgovor Radmile Gikić Petrović sa Slavkom Gordićem, kao i slovo zahvalnosti Jovice Aćina povodom Međunarodne nagrade „Milovan Vidaković”.
Posebno poglavlje časopisa posvećeno je Sveskama jednog od najistaknutijih predstavnika prve generacije engleskih romantičarskih pesnika Semjuela Tejlora Kolridža. Ovi po mnogo čemu jedinstveni zapisi, kojim je Kolridž „namirivao savest nakon protraćenog dana, najčešće posvećenog alkoholisanju i pušenju opijuma”, nastajali su tokom pune četiri decenije, od 1794, kada je počeo da vodi beleške tokom pešačke ture po Velsu, pa sve do 1834, budući da su poslednje nastale svega nekoliko dana pre njegove smrti. Pri tome ove crtice nisu organizovane kao rečenice već kao nizovi prizora. „Iako su otpočete kao podloga za skiciranje pesama, eseja, članaka, Kolridžove sveske su ubrzo postale korpus za sebe. I materijal skupljen u njima s godinam se sve manje mogao pretočiti u bilo koji drugi kontekst”, navodi Bojan Savić Ostojić o Sveskama. A koliko je u naslovu ovog teksta – „Između mišljenja i misaone bujice” – bio u pravu najbolje govore odabrani delovi Sveski, koje takođe donose „Polja”.
“Polja” tradicionalno donose i kritičke prikaze novih knjiga, među kojima je i teksti Vladislave Gordić Petković o knjizi „Purpurna dekada” Vladimira Kopicla, Dragane Bošković o romanu „Ljudi bez grobova” Enesa Halilovića, Maje Belegišanin o „Sobi na obali” Milana Belegišanina, Tatjane Rosić o sećanjima Aleksandra Hemona „Moji roditelji, uvod”, te Dragana Babića o „Čoveku u crvenom kaputu” Džulijana Barnsa. Časopis zaokružuje prikaz 65. godišnje izložbe SULUV-a iz pera Save Stepanova, a odabrani radovi sa ovog vernisaža su i likovni vinjete novih „Polja”.
M. Stajić