Prodavce bele tehnike obavezati da obezbede rezervne delove
Kupci bele tehnike i električnih uređaja koji su potrošni materijal - rasveta, frižideri, televizijski ekrani, mašine za veš i sudove u zemljama Evropske unije, zahvaljujući propisima koji važe na tom području, mogu da računaju na to da će im proizvođači obezbediti rezervne delove i pravo na popravku za kućne aparate 10 godina od dana proizvodnje.
Iako u Srbiji ovakav propis za trgovce, odnosno proizvođače, sada ne postoji, nekad je bio sastavni deo Zakona o uslovima za obavljanje prometa robe i vršenje usluga. On je ukinut 2010. godine i od tada ih nijedan pravni akt ne obavezuje da obezbede rezervne delove. Ipak, kako kažu oni koji se bave zaštitom potrošača, budući da bi pravila koja važe u EU trebalo da postanu i deo našeg zakonodavstva, primena ovih pravila bio bi dobar korak.
Na to ukazuje i Nikica Jovanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije, koja kaže da Srbija, svakako, ide u korak s EU i da se trudi da svoje propise usaglasi s pravilima koja tamo važe.
- Posle dugog niza godina, potrošači u EU su se izborili za ovakvu situaciju na tržištu, koja bi trebalo da bude potpuno uobičajena i normalna - kaže Nikica Jovanović. - Kod nas sada nije tako i nakon isteka garantnog perioda i kvara uređaja, ne može da se nabavi rezervni deo.
Ona ističe i da je jedna od čestih sumnji potrošača u Srbiji - da su aparati programirani da se pokvare u određenom trenutku, ali da to nije lako dokazati. Po njenim rečima, na nivou EU očekuju se ozbiljna istraživanja i veštačenja u toj oblasti, što znači da će i Srbija moći da se nasloni na tu praksu. Za sada kod nas kao opšti garantni rok važi period od dve godine.
- Obaveza trgovca je da kupca obavesti o tome kakva je situacija s rezervnim delovima u toku trajanja garancije i nakon isteka garantnog perioda. Međutim, očekujemo nov Zakon o zaštiti potrošača i nadamo se da će ovo biti prepoznato kao potreba da se uvrsti u naše zakonodavstvo - rekla je Nikica Jovanović.
Pravni savetnik u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Marko Dragić ukazuje da u Srbiji ne važe pravila o obaveznosti obezbeđenja rezervnih delova u periodu od 10 godina, i da se ne može reći da li će i kada ta obaveza biti poštovana.
- Za sada ova mogućnost nije deo Zakona o zaštiti otrošača, a u prethodnim izmenama nije bilo predloženo da se uvrsti u taj dokumnet - kaže Dragić. - Sada se sve više pažnje poklanja jačanju kvaliteta bele tehnike na tržištu, kako bi se obezbedilo što duže trajanje proizvoda.
Roba nije svugde istog kvaliteta
Dobro je poznato da proizvodi istih prozvođača nisu istog kvaliteta na svim tržištima- od čokolade i hemijskih proizvoda do bele tehnike. Po mišljenju Nikice Jovanović, sumnja da se u našu zemlju uvoze nekvalitetniji uređaji u odnosu na neka druga tržišta je opravdana.
- U zemljama EU urađena su istraživanje u kojima se videlo da nemaju sve zemlje članice robu istog kvaliteta. To je i razlog da se opravdano pitamo gde smo tu mi. Nemamo istraživanja o tome, a bilo bi zaista značajno da se to uradi - kaže Nikica Jovanović.
On ukazuje i da su prigovori potrošača u vezi sa nedostatkom rezervnih delove za belu tehniku retki.
- Kod nas važi zakonska garancija od dve godine, ali se odobrava i za duži period kao komercijalna garanicija i može je odobriti prodavac ili proizvođač. Potrošači prilikom kupovine treba dobro da se informišu šta im se nakon isteka zakonske garancija nudi kao komercijalna garancija. Ipak, treba reći i da je praksa da se prava koja se obezbeđuju zakonskom garancijom primenjuju i na komercijalnu - kaže Dragić.
D. Mlađenović