Potrošačko ćoše: Četvorotočkaš ojadi kućni budžet za oko hiljadu evra
NOVI SAD: Odlazak na porodična putovanja, kod dečjeg lekara ili prevoz starijih osoba lakši je ukoliko se ide kolima, te se Novosađani slažu da je, iako nekada teško pronađu parking, isplativije na posao ići automobilom, naročito ukoliko je radno mesto daleko od kuće ili nema čestog gradskog prevoza do tamo.
Na godišnjem nivou, kola vozače koštaju oko 1.000 evra – uključujući gorivo, registraciju, servise i tekuće održavanje. Mali servis se radi na pređenih 10.000 kilometara, te uvek ima one koji zakasne i dođu na pređenih 15.000 kilometara, ali je veći broj onih koji dolaze na vreme, objasnila je supruga vlasnika autoservisa “Duki” Vladislava Babić.
Po njenim rečima, vozači najčešće kod njih dolaze kako bi uradili servis kočnica i upravljačkog sisema, a ima i dosta pregleda vozila koji se najviše rade kada se planira neko duže putovanje.
U autoservisu “Duki”, mali servis košta od 4.500 dinara za starija vozila, dok su servisi novijih nešto skuplji. Veliki servisi rade se u proseku na svake četiri godine, što zavisi od pređene kilometraže, te ima onih koji 70.000 kilometara pređu mnogo brže.
Naše iskustvo pokazalo je da su ljudi koji voze starije automobile, na kojima je i mehanika jednostavnija, skloniji da manje kvarove otklanjaju sami, kazala je Vladislava Babić.
Dosta njih, kako dodaje, koji popravljaju novije modele kod kuće, na kraju završe na servisu jer se uvek pokaže neka greška, te je u takvim slučajevima bolje doći kod majstora.
Veliki godišnji izdatak je i registacija vozila, pa se ona često planira i mesecima unapred. Cena same registracije zavisi od raznih parametara – zapremine, snage i godišta automobila, kao i od premijskog stepena, a ukoliko je vozač svestan određenog kvara, u obavezi je da ga popravi do same registracije, jer ona nije moguća ukoliko je vozilo tehnički neispravno.
Većina vozača dolazi čak i ranije da registruje svoj auto, a uvek ima i mali broj njih koji zakasne, kazala je zaposlena u Agenciji za automobilske oznake “Auto Rad”.
Kako dodaje, oni sms porukama podsećaju ljude kada je vreme za registraciju kola, pa na taj način njihovi klijenti uvek imaju vremena da se pripreme i eventualno otklone neke kvarove na vozilu ako ih ima.
Neki od Novosađana se odlučuju da automobil operu sami, dok oni koji nemaju prostora ili vremena za to, ujutru ili na kraju radnog vremena, vozilo operu u samouslužnim perionicama, a ima onih koji ih ostavljaju u autoperionici. Unutrašnje i spoljašnje pranje putničkog vozila u autoperionici “MIA mb ” košta 600 dinara.
Oko 90 odsto naših mušterija su lica koja već dobro poznajemo i koje godinama dolaze kod nas, rekla je Danica Koprivica iz Autoperionice “MIA mb ”.
Kako, dodaje, imaju dosta posla, nisu stekli utisak da se ljudi više odlučuju da automobil peru sami, bilo kod kuće ili kupovinom žetona.
Čim se vreme prolepša i dođe vikend, ispred samouslužnih perionica širom grada mogu se primetiti redovi za pranje i usisavanje kola. Žetoni za pranje i usisavanje većinom koštaju 100 dinara i traju nešto više od pet minuta.
Skidanje i nameštanje točka, kao i montaža i demontaža guma košta od 200 do 1.800 dinara, dok je za balansiranje točkova potrebno izdvojiti od 500 do 1.000 dinara. U slučaju da se komplet guma menja sezonski, moguće je pronaći popuste u automehaničarskim radionicama. Promena guma ili točkova sezonski staje od 2.500 do 5.000 dinara.
Stefan Njegovan, advokat:
Pre dve nedelje sam radio mali servis koji je koštao oko 70 evra. Male popravke radim sam, a za veće idem kod svog majstora.
Imam zimske gume koje mogu da se voze i leti, pa nemam mnogo izdataka na kupovinu setova i menjanje. Godišnje na automobil utrošim oko 500 evra, bez goriva.
Željko Dobrijević, magacioner:
U finansijskom smislu mislim da je bolje koristiti gradski prevoz, međutim po lošem vremenu i sa malom decom ili starijim osobama, praktičnije je imati kola.
Ako ne računam gorivo, automobil me tokom godine košta od 500 do 800 evra, plus menjanje seta guma na svake tri godine, koji koštaju oko 200 evra.
Milan Ćurguz, vozač:
Mali servis radim jednom godišnje obavezno, košta oko 6.000 za moj automobil.
Mesečno na gorivo trošim oko 4.000 dinara, imam univerzalne gume pa ne plaćam skladištenje setova guma. Mislim da se više isplati prevoz automobilom, jednostavnije je nego putovati autobusom i taksijem.
Dražen Alavanja, pomoćni radnik:
Pre par dana nam je majstor očistio dizne, što je koštalo oko 6.000 dinara. Oko 6.000 dinara trošim na gorivo mesečno, a na godišnjem nivo na kola trošim oko 100.000 dinara, na registraciju, mali servis i održavanje.
Kola su veoma zgodna kada imate porodicu, te se isplati svaki dinar koji utrošim na njih.
Kontrolni pregledi vozila, koji se uglavnom rade ukoliko se sumnja na kvar ili se planira putovanje, koštaju od 1.000 do 3.500 dinara, u zavisnosti od automobila. Krpljenja unutrašnjih guma koštaju od 180 do 400 dinara. Servis dizni benzinskih automobila košta od 3.250 do 7.000 dinara, dok je za servis auto-klima, koji podrazumeva dezinfekciju, ventilaciju, uklanjanje neprijatnih mirisa, proveru i dopunu freona i ulja, potrebno izdvojiti i do 4.000 dinara. Česte su i kontrole kočnica i amortizera, koje koštaju od 750 do 1.300 dinara.
Štelovanje i poliranje farova, po faru iznosi od 800 do 1.500 dinara. Zamena antifriza košta od 1.900 do 2.800 dinara, dok je za zamenu ulja potrebno izdvojiti od 1.500 do 2.000 dinara.
Zavarivanje i ispravljanje felni košta najmanje 1.000 dinara, a cena zavisi od količine posla koji servis ima. Iako brojni Novosađani biraju da sami zamene sijalice i akumulatore, za taj posao u autoservisu potrebno je izdvojiti od 360 do 3.600 dinara.
D. Andulajević