DNEVNIKOVA KNJIGA Dženi Ofil: Zavod za nagađanje
Prevodilac: Aleksandar Milajić, Izdavač: Booka, 2020.
Dženi Ofil (1968) je savremena američka spisateljica, verovatno najpoznatija po svom drugom romanu “Zavod za nagađanje” koji je Njujork Tajms Buk Rivju proglasio za jedan od deset najboljih romana 2014.
Kao što je više nego moderno u savremenoj književnoj produkciji poslednjih decenija, autorka ispliće krajnje intimnu ispovest iz života svoje protagonistkinje, do detalja opisujući sećanja, osećanja, i (ljubavne i porodične) odnose između malobrojnih likova. Glavna junakinja žonglira između želje da postane pisac i potpune posvećenosti sopstvenoj porodici, trudeći se u isto vreme da pronađe viši smisao u svakodnevici koja uvek pomalo klizi ka banalnosti. Ipak, umesto uspešne umetničke karijere, jedino čemu postiže da se posveti je ghost writing - pisanje trivijalne knjige po narudžbini koju će bogati biznismen objaviti pod svojim imenom. U isto vreme, brak počinje da joj se raspada zbog muževljevog neverstva.
Najveća vrlina ovog romana je autorkina sposobnost da kroz fragmentarno, razbijeno pripovedanje sa elementima pastiša ostvari koherentnu, ubedljivo i pitku priču sa emocionalnom težinom. Iako razvoj događaja pratimo kroz kombinaciju sećanja, premišljanja scena aktuelnih i onih iz prošlosti, različitih duhovito i dosetljivo umetnutih citata i događaja iz istorije i književnosti (koji pomalo cure u stvarni život protagonistkinje), Ofilova uspeva čvrsto da drži sve uzde svoje naracije.
Autorka samu tehniku pripovedanja koristi za dodatni emocionalni efekat; u drugoj polovini romana, pripovedanje se iz intimnog ispovednog prvog lica bez upozorenja prebacuje u objektivnije i hladnije pripovedanje iz trećeg lica, prateći potrebu protagonistkinje da se posle traumatičnog događaja distancira od svega što se desilo.
Knjiga prati duži niz godina u životu glavne junakinje, i moguće je posmatrati kako ambicije i želje iz mladosti postaju žrtve životnih kompromisa i nedostatka volje, i kako se brak između dvoje ljudi koji se razumeju polako urušava pod teretom pomalo mlake svakodnevice.
Ipak, i pored svega, u pitanju je relativno vedar roman u kom možda nema mladalački romantizovane potrage za višim smislom, ali u kom se otkrivaju jednostavnije radosti života i tiha zadovoljstva veza između ljudi koje, uprkos svemu, opstaju.
Nastasja Pisarev