Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Lopovi pljačkaju muzeje, ali od starina sve slabija zarada

02.04.2020. 12:50 12:52
Piše:
Foto: pixabay.com

Policija još traga za razbojnicima koji su pre tri dana iz muzeja Singer u holandskom gradu Loren ukrali sliku Vinsenta van Goga „Prolećna bašta”. Slika nastala 1884. godine, koja prikazuje prolećnu baštu crkve u holandskom gradu Nuenenu, bila je pozajmljena od muzeja Groningen.

Krađe iz muzeja širom sveta nisu retkost, pa ni Srbija nije zaobiđena u toj oblasti kriminala. Nekoliko muzeja kod nas bilo je proteklih godina na meti lopova, a poslednji put početkom septembra pretprošle godine u Beogradu.

Naime, policija je privela pet osumnjičenih za sečenje i odnošenje delova lokomotive iz depoa Železničkog muzeja, najstarije u zbirci tog muzeja, koja je krajem 19. veka radila na izgradnji Sueckog kanala. Pošto su je lopovi isekli i odneli u delovima, čak i kada bi je nadležni pronašli, bilo bi je nemoguće popraviti i mogla bi samo u staro gvožđe. Depo je dva meseca bio bez obezbeđenja.

To nije prvi put da se eksponati nađu na meti lopova. Tako su pripadnici policije MUP-a u Beogradu 17. januara 2017. rasvetlili tešku krađu iz Muzeja istorije Jugoslavije.

Oumnjičeni radnik obez­be­đe­nja muzeja bio je zadužen upravo za čuvanje eksponata izloženih u okviru zbirke „Pokloni i lični predmeti Josipa Broza Tita”. Sumnja se da je krađe izvodio u više navrata, u toku svojih redovnih smena, tako što je podesne predmete, koje je sam pravio, zavlačio u izložbene vitrine da bi privukao eksponate, stavljao ih u džep i po završetku smene iznosio iz muzeja.

Na taj način ukrao je broševe i igle za kravate od plemenitih metala ukrašene dragim kamenjem, kovani novac iz rimskog perioda i druge lične stvari Josipa Broza i poklone stranih državnika. Te predmete, koji predstavljaju kulturno i istorijsko dobro, osumnjičeni je prodao u više zlatara na području Beograda i tako sebi pribavio više od dva miliona dinara. Deo ukradenih predmeta policija je pronašla i vratila Muzeju.

Jedna od najvećih krađa u Srbiji desila se u Narodnom muzeju 1996. godine kada je ukradena slika „Kupačica” Ogista Renoara. Pronađena je nakon samo nekoliko meseci, pa ponovo izložena.

U Muzeju savremene umetnosti prisećaju se da je iz parka odnet deo skulpture, koji je vraćen nakon nekoliko dana. Kažu da je za sigurnost eks­ponata najvažnije dobro obez­beđenje.

U Muzeju postoji savremen sistem zaštite eksponata i sva eksponati su osigurani, takođe postoje kamere, obez­beđenje, i muzejsko i privatno, koje radi 24 sata, tako da su svi eksponati zaštićeni, predočili su iz Muzeja savremene umetnosti. Tvrde da se potencijalni lopovi najčešće ustreme na eksponate malih formata jer su laki za iznošenje. Takođe, slike su naročito poželjne na crnom tržištu umetničkih dela.

U prilog tome govore i upozorenja UNESKO-a po kojima je ilegalna trgovina umetninama godinama u vrhu po profitu koji ostvaruje. Srbija je glavna baza za bande koje se bave krađom umetnina, ali se dela obično sklanjaju u Severnu Makedoniju, Crnu Goru i na Kosovo.

Umetnička dela u podzemlju ne ispunjavaju svoju estetsku funkciju, ali se koriste kao sredstvo plaćanja prilikom kupovine oružja, droge i u trgovini ljudima.

Krađe umetničkih dela iz muzeja, privatnih zbirki i porodičnih kolekcija su se širom sveta pretvorile u unosan posao, a ilegalna trgovina umetninama i arheološkim nalazima je, kako tvrdi UNESKO, druga na svetu po profitu koji se ostvaruje, odmah iza trgovine drogom. Međutim, podaci iz oblasti umetničkog kriminala kažu da se od svih tih krađa razjasni samo 20 do 30 odsto, dok su liste neotkrivenih falsifikata ili ukradenih dela kojima se nikada nije ušlo u trag izuzetno dugačke.

U Srbiji je praktično nemoguće prodati ukradenu sliku, a i na Zapadu kolekcionari su izgubili interesovanje za dela koja ne smeju nikom da pokažu, smatraju upućeni u trgovinu umetninama. To najbolje do­kazuje krađa 15 slika Paje

Jo­vanovića s izložbe u Aran­đelovcu. Slike su ukradene 2001. i nisu stigle dalje od okoline Aranđelovca, gde su, umotane u peškir i najlon, pronađene posle tri godine. Njihova kataloška vrednost tada je bila 750.000 evra, tržišna je procenjena na 11 miliona dinara, ali kradljivci od te pljačke nisu zaradili ništa.        

Novom Sadu vraćena Rembrantova slika

Među slučajevima koji se pamte kod nas je i pljačka Muzeja grada Novog Sadu 2006, kada su odnete četiri slike čija se vrednost merila milionima evra. Pljačkaši su upali u zgradu, vezali zaposlene i odneli „Portret starca s krzenom kapom”, pripisan Rembrantu (u čiju su autentičnost neki stručnjaci sumnjali jer te slike nema ni u jednom registru Rembrantovih slika), „Seneku”, koji je takođe po mnogima sumnjivo pripisan Rubensu, „Pejzaž s pecarošem” Pjera Frančeska Mole i „Glavu Hrista”, delo nepoznatog holandskog ili nemačkog autora iz 16. veka.

Policija je sliku „Portret starca s krznenom kapom” u prvoj polovini marta 2013. godine pronašla u okolini Sremske Mitrovice, a dva dana kasnije je vraćena Zbirci strane umetnosti Muzeja grada Novog Sada.

M. Bozokin

Piše:
Pošaljite komentar