Telefonski lov na kupce još nije zaustavljen
Iako je bilo najavljivano da bi početkom godine trebalo da stupi na snagu novi zakon o zašiti potrošača, koji će sadržati niz izmena među kojima je i zabrana mogućnosti da nastrljivi trgovci pozivaju građane telefonom i nude im svoje proizvode i usluge, za sada promena nema.
Kako kažu u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine, zakon je povučen iz procedure pa izmene neće uslediti dok se ne usaglase stavovi nekoliko ministarstava. Da podsetimo, Nacrtom zakona o zaštiti potrošača bilo je predviđeno da se građani koji ne žele da ih trgovci zovu, odnosno žele da spreče česte promotivne pozive tih prodavaca, prijave u registar „Ne zovi”, a da se trgovci koji ne budu poštovali nova pravila mogu suočiti s visokim kaznama.
– Iako je bilo predviđeno da novi zakon o zaštiti potrošača stupi na snagu počekom godine, on još nije stigao do Skupštine Srbije – rekao je pravni savetnik Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine Marko Dragić. – Sada se ne može reći ni kada bi do toga moglo doći, ali je poznato da je zakon pre nekoliko dana povučen jer se s predloženim izmenama nisu usaglasila resorna ministarstva, odnosno iz njih je ukazano na to da određene odredbe treba izmeniti – i zbog toga je saglasnost izostala.
Dakle, dok se mišljenja i stavovi ne usaglase, izmena tog zakona neće biti, odnosno biće primenjivan sadašnji, koji trgovce ne ograničava i ne sprečava da zovu građane i nude im svoje proizvdoe. To znači da će kućni telefoni i dalje zvoniti, često rano ujutro ili kasno uveče, da će neko s druge strane žice nuditi neku robu ili usluge iako im građani nikad nisu ostavili svoj broj. Iako većina pozvanih ne želi da kupi ono što im se telefonom nudi, izvesno je da pozivi neće prestati dok to ne bude deo zakona jer prodavci ne žele da odustanu od tog načina prodaje.
Nasrtljivi pozivi na kućne telefone i nuđenje robe i usluga nisu nešto što se dešava samo u Srbiji, naprotiv, s tim su se suočile i mnoge druge zemlje. U većini njih taj problem je rešen uvođenjem registra, u koji se potrošač može prijaviti i reći da ne želi da bude dostupan trgovcima. Tim prijavljivanjim ođavljuje se od mogućih poziva i sprečava mogućost da neko bude nasrtljiv, i po rečima Marka Dragića, u tim zemljama, a među njima je i susedna Hrvatska, to se i poštuje.
Sada treba sačekati da se stavovi usaglase, a kada do toga dođe i bude usvojen novi zakon o zaštiti potrošača i zaživeo registar „Ne zovi”, potrošači će moći da odahnu jer će biti sprečeni neželjeni pozivi trgovaca. Tada će potrošači koji ne žele da ih trgovci uznemiravaju, telefonom preko svog operatera moći da se prijave u registar „Ne zovi”, a jednim pozivom biće obuhvaćene sve kompanije koje nude usluge putem telefona. Taj registar vodiće Regulatorno telo za elektronske komunikacije i nalaziće se na njihovom sajtu uz obaveznu zaštitu ličnih podataka potrošača. Uz to, građani će moći da se obrate nadležnoj tržišnoj inspekciji i regionalnim savetovalištima za potrošače, a potrošači prigovor mogu izjaviti i elektronski, putem Nacionalnog registra potrošačkih prigovora.
Kada bude usvojen novi zakon o zaštiti potošača, trebalo bi očekivati da će nasrtljivi trgovci zaista prestati da pozivaju potrošače čiji brojevi budu uneti u registar – jer će im to biti skupo. Naime, predviđena je i mogućnost izricanja prekršajnih naloga – za pravna lica predviđene su kazne od 50.000 dinara, za odgovorno lice u preduzeću novčana kazna je 8.000, a za preduzetnika 30.000. Ukoliko trgovac ne postupi po prekršajnom nalogu, predviđene su znatno oštrije kazne – od 300.000 dinara do 2.000.000 za firmu, a za odgovorno lice u preduzeću od 50.000 do 150.000. Za preduzetnike je predviđena kazna u rasponu od 50.000 do 500.000 dinara.
D. Mlađenović