Zabrana uvoza evro 3 vozila najverovatnije početkom 2021.
BEOGRAD: Uvoz polovnjaka sa evro 3 motorima će najverovanije biti zabranjen od 1. januara iduće godine, najavljuje ministar zaštite životne sredine Goran Trivan za Tanjug i dodaje da se još razmatra da li će se ta zabrana eventualno odnositi i na vozila emisione klase evro 4.
Trivan ističe da to ne znači da će građanima biti zabranjeno da koriste stare automobile koje već poseduju, ali će ti automobili morati da prođu strožu kontrolu emisije izduvnih gasova od 1. jula 2021. godine.
Eliminacioni faktor na tehničkom pregledu neće biti emisiona klasa motora, objašnjava ministar, već šta vozilo ispušta iz auspuha, što znači da će i stariji autmobili moći da prođu kontrolu ukoliko su dobro održavani ili ako su u njih ugrađeni odgovarajući filteri ili katalizator.
Na konstataciju da će vozači, ipak, teško moći sa svojim vozilima da prođu tehnički pregled i registruju vozila sa motorima emisione klase evro 1 ili 2, Trivan kaže da je to pitanje za MUP, ali i da će, zbog čistijeg vazduha, svako morati da plati "cenu" vožnje starog automobila, odnosno da uloži u njegovu ispravnost.
Ministar upozorava da i noviji automobili možda neće moći da prođu tehnički pregled zbog emisije izduvnih gasova, ukoliko su neispravni.
Na pitanje kako će se tretirati stari automobili koji se voze na plin, s obzirom da manje zagađuju nego i motori sa evro 5 standarda, Trivan je rekao da se to još ne zna i da će o tome odlučivati MUP.
Kaže da je ministarstvo koje vodi pokrenulo inicijativu za zabranu uvoza starih automobila i da su već imali sastanke sa ministarstivma koja su naldežna za to, kao i da zbog zakonske procedure i predstojećih izbora nije verovatno da zabrana bude uvedena pre 1. januara.
Ne verujem da možemo da stignemo pre toga, mislim da je 1. januar optimalan rok, dodao je Trivan.
"Sve vreme neko podmeće tezu da ćemo mi zabraniti ljudima da koriste stare automobile. Prvo, mi ne možemo da zabranimo uvoz, već druga ministarstva, ali mi podstičemo da se to uradi i od toga nećemo odustati, jer je to apsolutno pitanje kvaliteta vazduha".
Drugo, navodi Trivan, važno je da građani znaju da će moći i dalje da voze automobile koje poseduju, uz uslov da su tehnički ispravni i da od 1. jula sledeće godine zadovolje kriterijume za izduvne gasove.
"Mi smo i sada, kao vlasnici automobila, u obavezi da poštujemo ograničenja emisije izduvnih gasova, samo što se to ne poštuje kako treba", napomenuo je ministar.
Ističe da će na osnovu propisa MUP-a to biti potpuno rešeno od 1. jula 2021. godine.
Nije bitno da li ćete voziti auto star 40 godina ako emituje izduvne gasove u granicama dozvoljenog, poručio je Trivan.
Takođe, kaže da je protiv uvoza starih automobila, ne samo što više zagađuju životnu sredinu, već i zato što nisu dovoljno bezbedni.
Inače, merenja tehničkih pregleda pokazuju da više od polovine vozila u Srbiji ili 1,2 miliona vozila emituje veću količinu gasova nego što je propisano.
Kod nas ima ukupno oko 2,25 miliona vozila, od kojih oko 655.000 imaju motore starije od evro 3 standarda.
U Srbiju je u 2019. uvezeno više od 150.000 polovanjaka i oko 33.000 novih automobila.
Pravilniko o tehničkim pregledima koji je primenjuje od 5. jula 2018. predvideo je da odredba koja se odnosui na strožu kontrolu emisije izduvnih gasova počne da se primenjuje za tri godine.
Podsećanja radi na prostoru EU motori norme evro 1 (poznate i kao EC 93) uvedeni 1993. godine, zatim je tri godine kasnije evro 2 (EC 96) postao obaveza, a evro 3 je stupio na snagu 2000. godine.
Od 2006. se primenjuje evro 4, od 2009. i evro 5 standard. U 2014. su proizvođači već prešli na evro 6 emisionu klasu, a pripremaju se i evro 7.