Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Zakoni evropski, a zaštita potrošača slaba

30.01.2020. 12:21 12:33
Piše:
Foto: pixabay.com

– Iako su za 20 godina doneta četiri zakona u cilju harmonizacije propisa s EU, ne može se reći da su potrošača u Srbiji zaštićeni kao u zemljama Unije – izjavio je  član pregovaračkog tima za pristupanje Srbije EU Nebojša Lazarević na skupu o zaštiti potrošača koji je u  Beogradu održan u organizaciji Centra za evropske politike.

– Kod nas mora da počne da se radi na primeni propisa, ali i ispravljanju sektorskih propisa, pre svega u oblastima telekomunikacija, komunalnih usluga i energetike.

On je ocenio da je u Srbiji usvojeno mnogo zakona koji su zbunili privredu i potrošače, a da ti propisi nisu primenjivani, niti su doneli korist.

– Poslednji je trenutak da sada iskoristimo proces pregovora s EU, i moguće otvaranje poglavlja 28 u ovoj godini da zaista napravimo pomak i na suštinskom planu – kazao je on.

Srbija je malo tržište, gde se lako stvori monopolska ili slična struktura

Kako je ocenio, na potezu su Ministarstvo trgovine kao i druga ministarstva i Narodna banka, koji u svojoj nadležnosti imaju zaštitu nekih kategorija potrošača.

On je kazao da potrošači imaju probleme i kod usluga, proizvoda i garancija, ali da je još gore kada su u pitanju specijalni propisi o telekomunikacijama i komunalnim poslovima.

– Čak su problemi najveći tamo gde je država pružalac usluga, kao što su komunalne usluge, parking-servisi… – rekao je on, i dodao da je Srbija malo tržište gde se lako stvori monopolska ili slična struktura i to uvek bude prevaljeno na teret potrošača.


Ključ je u reklamacijama

– Najširi mehanizam zaštite potrošača je reklamacija, a prodavci najčešće na njih šalju tehničke odgovore – rekao je Protić, i pozvao potrošače nezadovoljne takvim odgovorima da se obrate potrošačkim organizacijama. – Te organizacije imaju više znanja i mogućnosti da obezbede zaštitu potrošača a potrošačka savetovališta postoje.

Ocenio je da organizacije i savetovališta rade s nedovoljno resursa i podrške.

– Obezbeđivanje nešto više novca za potrošačka savetovališta bilo bi jedan ne tako veliki korak koji se može učiniti radi podizanja nivoa zašttite potrošača i veće podrške građanima – kazao je Protić.


– Razlika u konkurenciji u zemljama EU i Srbiji je zastrašujuća jer smo suviše malo tržište – rekao je on, i dodao da je to jedan od razloga zašto Srbija mora da uđe na jedinstveno tržište.

Programski direktor Centra za evropske politike Dušan Protić rekao je da imamo u najvećoj meri usklađeno zakonodavstvo, ali da su problemi u primeni prava, i podsetio na to da je zaštita potrošača u velikoj meri uslovljena tržišnim kretanjima.

– Mnogo veća zaštita potrošača je u razvijenim tržišnim ekonomijama, gde i trgovci vode računa o pravima potrošača jer su i sami pod velikim pritiskom konkurencije – rekao je on, i dodao da toga u Srbiji nema u dovoljnoj meri.

Kako je ocenio, dalje korake u zaštiti prava potrošača treba postizati na pravnom planu kroz mehanizme prinudne primene pravila, kao i na planu razvoja tržišta, gde bi poslovna kultura pomogla u obezbeđivanju zaštite potrošača.

Z. Delić

Piše:
Pošaljite komentar