okoTVoko: Televizijska zvona i praporci
Iako su oči javnosti uprte u aktivnosti Regulatornog tela za elektronske medije, koji malo izriču opomene i kazne neposlušnim televizijama, malo biraju članove Saveta, a malo i raspravljaju o povećanju obavezne TV pretplate, pogled na rad Regulatorne agencije za elektronske komunikacije i poštanske usluge pokazuje u kom pravcu se odvijaju aktivnosti najvećih distributera kablovske i IPTV mreže, kao i kako na njihove akcije odgovaraju korisnici.
Ne najbolje, možemo zaključiti.
Naime, Ratelov “Pregled tržišta elektronskih komunikacija u Republici Srbiji” za treći kvartal pokazuje da je ovih 1,92 miliona pretplatnika sve reklame, ubeđivanja, pritiske i kampanje “od vrata do vrata” prežvakao do te mere da mu je preostalo jedino da sebično pogleda u sopstveni novčanik, koji ga vodi u izbor načina na koji će gledati televiziju, pričati fiksnim i mobilnim telefonom, i koristiti Internet.
Najveći broj pretplatnika u trećem kvartalu 2019. ima priključak na kablovsku televiziju, bilo analognu ili digitalnu (oko 60%). Iznenađenje je činjenica da raste broj analognih, a opada broj digitalnih i pretplatnika IPTV mreže, što potvrđuje strahove da tanak novčanik i dalje odlučujući faktor, a i da su cene ovih usluga neopravdano i bezobrazno visoke. Iz istog razloga najmanje pretplatnika priključeno je na bežičnu mrežu ili koristi gledanje televizije preko Interneta, a kako su to većinom mladi, jasno je da je ionako tanak buđelar u rukama starijih, inače bismo pevali drugu pesmu.
Broj realizovanih zahteva za dodatnim uslugama, u koje spadaju video na zahtev, snimanje sadržaja, gledanje TV sadržaja na mobilnim uređajima, vraćanje programa unazad, opao je u odnosu na drugi kvartal, ali to ne treba da iznenađuje, pošto je leto tradicionalno sušni gledalački period. S druge strane, skoro trećina pretplatnika (28 posto) plaćala je dodatne dodatne programske kanale, što znači da su pretplatnici napravili kombinaciju jeftinijeg paketa s opštom ponudom i davanja para za specijalizovane kanale koji ih interesuju.
U izboru kablovskog i IPTV carstva važnu stavku predstavlja i ponuda paketa usluga. Naime, najveći broj građana Srbije, kad se jednom odluči za nekog distributera, bira da to bude u paketu. Najzastupljeniji su paketi sa dve usluge – internet i televizija, dok su najmanje zastupljeni paketi sa četiri usluge, koje uključuju Internet, televiziju, fiksnu i mobilnu telefoniju. Ipak, i tu se stvari menjaju, jer rast ponuda obuhvatnijih paketa. Tako je u trećem kvartalu najprodavaniji bio paket Internet, fiksni telefon i TV, paket Internet ali i jedini dostupni paket sa četiri usluge. Paket koji sadrži fiksni i mobilni telefon i TV, kao i tek uvedeni paket koji obuhvata mobilni telefon i TV ima najmanje pretplatnika.
Šta smo naučili iz ovih podataka? Da razum, oličen u ličnim prihodima, i dalje diktira kretanjima na tržištu distribucije medijskog sadržaja, kao i da je džabe što nude pakete, oktključane kanale, HD verzije koječega, pojačani internet i bele fiksne telefone. Niže cene, braćo, a ne televizijska zvona i praporci, ja da vam kažem.
Ivana Radoičić