„SINERDŽI” Manjinska kreativnost van pomodarskih trendova
Treći Međunarodni teatarski festival jezičkih manjina, pod nazivom „Sinerdži“, biće održan od 18. do 28. novembra u Novom Sadu, najavljeno je juče na konferenciji za novinare u Novosadskom pozorištu / Ujvideki sinhaz, koje je osnivač ovog jedinstvenog festivala.
Ove godine „Sinerdži“ će okupiti pozorišta manjinskih zajednica iz sedam zemalja, od Slovenije do Irana, kojima će domaćin biti Novosadsko pozorište. Upravnik ovog teatra Valentin Vencel juče je ukazao na glavne karakteristike ovog festivala, u okviru kojeg će se održati i osnivačka skupština Međunarodne asocijacije teatara manjina.
Biti manjina izgleda da je prirodno svojstvo svakog kreativnog faktora, napomenuo je Vencel, dodajući da ovogodišnji učesnici zbog najmanje tri stvari pripadaju manjini, a da među njima nisu ni jezička niti etnička pripadnost. Prva karakteristika je, po rečima Vencela, njihov odnos prema mejnstrim kretanjima evropskog i svetskog teatra, jer ne prate pomodarske trendove. Drugi segment je odnos prema umetnosti i radu, koji je sakralan, a treći je, kako je Vencel dodao, tematika predstava koja uvek tretira manjinski problem.
Novi Sad je ponosan na svoje bogatstvo različitosti i neguje multikulturalizam, podsetio je član Gradskog veća zadužen za kulturu Dalibor Rožić, i dodao da je zbog toga značajno da se ovakav festival održava u našem gradu. On je ukazao i da se „Sinerdži“ potpuno uklapa u milje Evropske prestonice kulture, i napomenuo da je zato Grad Novi Sad snažno podržao ovaj festival.
Predstavljajući ovogodišnji sadržaj “Sinerdžija“, sa glavnim i pratećim programima, član organizacionog tima „Sinerdžija“ Tibor Devai je pomenuo da će na otvaranju festivala 18. novembra biti otvorena izložba „Pozorište u fotografskoj umetnosti“ u organizaciji Sterijinog pozorja, a potom će biti priređen koncert romske grupe „KAL“, pod nazivom „Rok’n’Roma“.
Od 19. novembra do kraja festivala biće izvedeno deset predstava: „Pandorina kutija“, reditelji Monika Dobrovlanska, Akoš Nemet i Lorent Vaher, Multikultural siti - Kompane du Bredin, Berlin (19. novembar); „Kompenzacija“, dokumentarna predstava, režija Monika Dobrovlanska, Multikultural siti, Berlin (20. novembar); „Pogledaj me“, autorski projekat Romana Nikolića, „Arterarij“, Zagreb, Hrvatska, u saradnji sa S. Bobarićem i S. S. Musićem (21. novembar), „Mahmud“ Petera Seligmana, Elzebet Nilsen, Bo Larsen, reditelj Peter Srpčić, Mestno Gledališče Ptuj - Mini Teatar Ljubljana, Slovenija (22. novembar); „Pijanci“ Ivana Viripajeva, režija Radu Afrim, Mađarsko nacionalno pozorište, Targu Mureš, Rumunija (23. novembar); „Autobiografija“, po motivima dela Branislava Nušića, u adaptaciji Milana Rusa, režija Janoš Degi, Srpsko pozorište u Mađarskoj ( 24. novembar), „Bones opera“ autor i reditelj Jakob Sadig Džamali, Gradsko pozorište, Tabriz, Iran (25. novembar); „Ana Karenjina“ Lava Tolstoja, režija Dejan Projkovski, Novosadsko pozorište/Ujvideki sinhaz (26. novembar); „Mala crna riba“ Samada Beranyija, reditelj Jakob Sadig Džamali, Gradsko pozorište, Tabriz, Iran (27. novembar); „Predeo sa argonautima“ Hajnera Milera, režija Rajnhard Auer, Frejs teatar Bozen, Bolcano, Italija (28. novembar). Za sve predstave je obezbeđen prevod na srpski jezik.
N. Pejčić