Nema više kockanja bez legitimisanja
Sektor igara na sreću u Nacionalnoj strategiji za borbu protiv pranja novca i finansiranja terorizma ocenjuje se kao najranjiviji u nefinansijskom delu sistema u Srbiji, kao i jedan od najizloženijih pretnjama od pranja novca i finansiranja terorizma, pa se samim tim i svrstava u visokorizične oblasti.
Da bi omogućila što dosledniju primenu Nacionalne strategije za borbu protiv pranja novca i finansiranja terorizma, Vlada Srbije usvojila je Predlog izmena i dopuna Zakona o igrama na sreću i uputila ga poslanicima Skupštine Srbije na usvajanje. Osnovni cilj dopune tog zakona upravo i jeste unapređenje zakonskog okrira u borbi protiv pranja novca i finansiranja terorizma u toj oblasti i usaglašavanje s međunarodnim standardima koji važe za igre na sreću.
Kada izmene i dopune Zakona budu usvojene, moraće se znati stvarni vlasnici igraonica na sreću, revidirani finansijski izveštaji i podaci o osuđivanosti za lica iz vlasničke strukture, kao i ona iz upravljačke strukture priređivača igara na sreću u igraonicama – kazinima. Isto je i s vlasnicima i članovima upravljačke strukture za igre na sreću na automatima i za klađenje, kao i za one koji se bave priređivanjem igara na sreću preko elektronske komunikacije – onlajn. Njima se preciziraju obaveze zaposlenih u igraonicama u pogledu čuvanja poslovne tajne do koje su došli prilikom obavljanja poslova. Novina je i to da će stvarni vlasnici kazina, igraonica s automatima, za klađenje ili priređivanje igara preko elektronske komunikacije, postati obaveznici za prijavu informacija iz oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma.
Novina je i to da dozvolu ili odobrenje za priređivanje igara na sreću ili sličnu delatnostne može dobiti lice koje je samo ili u saradnji s drugima, povezano s kriminalom, odnosno koje je osuđivano za određena krivična dela i teže povrede propisa kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranje terorizma, a ne može biti ni u upravljačkoj strukturi.
Menjaju se i uslovi za ulazak u igraonicu pa će, kada izmene budu usvojene i stupe na snagu, ulazak u igraonicu biti dozvoljen punoletnim licima koja će morati da daju podatke o imenu, prezimenu, datumu i mestu rođenja, prebivalištu odnosno boravištu, lični broj ili broj pasoša, datum i vreme ulaska i izlaska iz igraonice, kao i pisanu izjavu kojom pod materijalnom i krivičnom odgovornošću izjavljuju da u igrama na sreću učestvuju za svoj račun i u svoje ime.
Kao novi prekršaj uvodi se neobezbeđivanje trajne baze podataka o licima kojima je dozvoljen ulazak u igraonicu, odnosno ako se ne obezbede njihove pismene izjave da igraju za svoj račun i u svoje ime. Novina je da će se
prekršajem smatrati i ako vlasnik ne postupi u skladu s propisima kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranje terorizma, odnosno ako ne prijavi lice koje u igrama na sreću koristi velike količine novca.
Sadašnjim priređivačima igara na sreću ostavljen je rok od šest meseci od dana stupanja na snagu izmena i dopuna da dostave dokaze o ispunjenju novih obaveza.
oseban cilj izmena i dopuna Zakona o igrama na sreću je i obezbeđivanje transparentnosti podataka o stvarnim vlasnicima priređivača igara na sreću i upravljačkoj strukturi.
Ocenjuje se da izmene i dopune neće uticati na povećanje ili smanjenje naknada od igara na sreću, s obzirom na to da se one isključivo odnose na uslove za obavljanje delatnosti koje su u neposrednoj vezi sa sprečavanjem pranja novca i finansiranja terorizma.
LJ. Malešević