PRODAJA AUTOMOBILA Po Srbiji se sve manje voze krševi
Po svemu sudeći, u svetu se novi automobili kupuju ređe nego lane: u prvoj polovini ove godine prodato ih je 7,1 odsto manje nego u istom periodu prošle.
Po podacima organizacija VDA i ACEA, gotovo sva značajna tržišta su u padu, a rast je zabeležen jedino u Brazilu. U Evropi je ove godine prodato 3,1 odsto manje automobila, a na ukupan pad kupovine novih automobila značajno je uticalo to što ih je u Kini kupljeno čak 14 odsto manje. Veliki pad prodaje novih automobila zabeležen je i u Indiji – 10,3 odsto, smanjena je i potražnja za automobilima u SAD, Rusiji, Japanu, a u Evropi je najveći pad kupovine novih automoblila zabeležen u Skandinaviji.
Kako pišu mediji, u Evropi veliki rast kupovine novih automobila beleže Litvanija i Rumunija, ali zanimljivo je i da su se u Srbiji ove godine nova vozila kupovala češće nego prošle. Naime, za prvih šest meseci prodato je 18.087 novih vozila, što je 11,08 odsto više nego u istom periodu lane. Za prvo pola godine kupljeno je 5,88 odsto više putničkih vozila, dok je rast lakih komercijalnih vozila gotovo 35 odsto. Zanimljivo je da kupci novih automobila sve češće kupuju benzince, koji sada troše manje nego ranije i jeftiniji su za održavanje.
U predhodne tri godine u Srbiju je uvezeno je 80.873 novih automobila, dok je u istom periodu uvezeno 384.269 polovnih vozila, od kojih najviše – čak 227.916 – s generacijom motora euro3, odnosno vozila starijih od 13 godina. Pri uvozu novih vozila, u Srbiji se od januara 2016. godine primenjuje standard euro6 generacije motora, trenutni standard je euro 6b, a od januara ove godine euro 6d, odnosno novi pooštreni standard merenja emisije izduvnih gasova. Istovremeno, u našoj zemlji je još uvek na snazi odluka iz 2005. godine da se mogu uvoziti vozila generacije motora euro3.
Da li će rast kupovine novih vozila uticati na smanjenje starosti ukupnog voznog parka u Srbiji, koji je oko 17 godina, odnosno prosečnu starost putničkih automobila, koja je jedva koji mesec manja – 16,4 godine, teško je reći. Izvesno je da na našem tržištu postoji interesovanje i za polovnim vozilima te ih je za prvih šest meseci ove godine uvezeno 75.527. Zbog male kupovne moći građana Srbije, polovnjaci se rado kupuju, ali, pre svega zbog ekologije, odnosno uticaja na životnu sredinu, nije dobro to što se na naše tržište uvozi dosta polovnih vozila starijih od 15 godina. U prvih šest meseci u našu zemlju je uvezeno više od 50.000 polovnih automobila s euro3 i euro 4 motorom, a od ukupnog broja uvezenih polovnjaka, gotovo 35.000 staro je između 14 i 20 godina, a oko 25.000 nešto je mlađe pošto drumovima krstare duže od decenije.
D. Mlađenović