„Dnevnik” otkriva, Prvi rezultati istrage pada aviona kod Ečke: Zakucao se u zemlju brzinom od 280 km/h
Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju predočio je obaveštenje o početku istrage prošlonedeljnog udesa sportskog aviona „moravan zlin 526F” na aerodromu „Ečka” u kojem je poginuo pilot Vladimir Bulat (47).
U tom dokumentu, u koji je „Dnevnik” imao uvid, navodi se da tokom istražnog postupka uzrok udesa još nije ustanovljen, uz napomenu da je avion udario o tlo pod uglom od 85 stepeni brzinom od oko 280 kilometara na sat te da je jačina udara bila tolika da su letelica i pilot završili dva metra ispod zemlje.
„Pilot je došao na aerodrom ’Ečka’ radi uvežbavanja programa akrobatskog letenja za predstojeći nastup na navedenom avionu. Mehaničar je pripremio avion za let, dok je zajedno s pilotom obavio pretpoletni pregled aviona, pri čemu nisu ustanovljeni bilo kakvi nedostaci”, navodi se u dokumentu koji je potpisao v. d. direktora i glavni istražitelj Centra dr Nebojša Petrović.
Po njegovim rečima, pilot je u međuvremenu najavio let nadležnoj kontroli letenja, avion je poleteo bez bilo kakvih problema i pilot je odmah započeo da izvodi niza akrobatskih figura u kontrolisanom okruženju.
„Posle pet-šest minuta akrobatskog letenja, pilot je leteo četiri-pet minuta u horizontalnom položaju na visini od oko 1.000 metara. U međuvremenu nije prijavljivao bilo kakve probleme putem radio-stanice. Nakon toga, pilot je započeo još jedan niz akrobatskih figura. Posle nekoliko minuta letenja, a nakon petlje koju je uradio po izlasku iz kovita s tri okreta, pilot je obavio dodatni manevar u trajanju od 15-20 sekundi, usled kojeg je avion s većim brojem obrtaja motora pri brzini od oko 280 kilometara na sat udario o tlo na oko 500 metara jugoistočno od praga 33 aerodroma ’Ečka’”, precizirao je Petrović u izveštaju.
Dodaje se da je avion udario o tlo pod uglom od oko 85 stepeni s poravnatim krilima i konfiguracijom za izvođenje manevra tokom leta s uvučenim flapsovima i stajnim trapom.
„Pošto je avion imao veliku energiju prilikom udara o tlo, trup aviona je prošao oko dva metra kroz zemlju, pri čemu je uništena struktura aviona. Usled udara o tlo velikom silom, pilot je na licu mesta podlegao zadobijenim povredama”, predočio je Petrović.
Glavni istražitelj je napomenuo da će uzrok tog udesa biti ustanovljen tokom istražnog postupka i da će bezbednosne preporuke biti izdate po završetku istrage tog udesa.
Podsetimo, Vladimir Bulat poginuo je u četvrtak, 18. jula, oko 8.30 časova u blizini aerodroma „Ečka”. Bio je najpre član Aero-kluba „Falkons” iz Zrenjanina, a pre dve godine postao je predsednik Aero-kluba „Zrenjanin”. On je, inače, iz Beograda, gde je završio i Vazduhoplovnu akademiju. Poznat je po svojim akrobatskim letovima. Važio je za jednog od najboljih akrobatskih pilota u Srbiji, ali i u regionu. Leteo je u mnogim zemljama sveta, gde je stekao mnogo prijatelja i poštovalaca. Sahranjen je 22. jula na Novom bežanijskom groblju u Beogradu.
M. Bozokin