Novi zakon o zaštiti potrošača do kraja 2019.
BEOGRAD: Srbija bi do kraja godine trebalo da dobije novi zakon o zaštiti potrošača i novu petogodišnju strategiju u toj oblasti, najavila je danas državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić i istakla da potrošač, kao ključni učesnik na tržištu, mora da ima punu zaštitu države.
Na konferenciji povodom završetka dvogodišnjeg Tvining projekta EU “Dalji razvoj zaštite potrošača u Srbiji” koji je sa 1,4 miliona evra finansiran iz IPA pretpristupnih fondova, Matić je rekla da je Srbija dostavila Evropskoj komisiji na usvajanje poslednju verziju pregovaračke pozicije za poglavlje 28 koje se odnosi na zaštitu potrošaca i politiku zaštite javnog zdravlja.
Matić je rekla da će jačanju celokupnog tržišta, uključujući prava potrošača, doprineti i novi Zakon o trgovini i izmene i dopune Zakona o elektronskoj trgovini, propisi koje je Skupština Srbije usvojila pre tri dana.
Naglasila je saradnju i finansijsku podršku udruženjima za zaštitu potrošača, te navela da je u junu raspisan Konkurs za finansiranje programa u oblasti zaštite potrošača vredan 20 miliona dinara.
Kako je rekla, od 2008. godine, od kada se projektno finansiraju udruženja, za podršku njihovog rada izdvojeno je više od million evra kako bi se obezbedila regionalna pokrivenost zaštite potrošača i kako bi građani u celoj Srbiji mogli lakše da zaštite svoja prava i interese.
Najavila je da će ministarstvo nastaviti da jača i afirmiše vansudsku zaštitu prava i interesa potrošača, kao jednog od efikasnijih načina rešavanja problema na savremenom tržištu, kao i rad na podizanju svesti javnosti o pravima potrošača.
Predstavnik Delegacije EU u Srbiji Štefen Hudolin kaže da EU ima dugu tradiciju u zaštiti potrošača i da je EU postavila visoke standarde u toj oblasti.
"Potrošači imaju pravo i da odaberu način na koji će nešto reklamirati, mogu da traže i da zamene robu koju su kupili onlajn. Želimo da takva prava postoje i u Srbiji. Pomogli smo Srbiji da se približi evropskim standardima", rekao je Hudolin.
Za vansudsko poravnanje je rekao da je dobro i za trgovce i za potrošsaca kao način da se izbegnu skupi sudski procesi, te naveo da je efikasnija zaštita potrošača važna za funkcionisanje ekonomije.
"Možemo da vidimo napredak u Srbiji u toj oblasti, ali mnogo toga još mora da se uradi", rekao je on i izrazio spremnost EU da u tom poslu nastavi da pruža podršku Srbiji.
Srbiji su u realizaciji Tvining projekta "Dalji razvoj zaštite potrošača u Srbiji" pomogle Mađarska i Slovačka, a ambasador Mađarske u Srbiji Atila Pinter kaže da Mađarska podržava pristupanje Srbije EU, te da je Srbija Mađarskoj oduvek bila strateški partner.
"Naš interes je da Srbija postane deo EU", kaže Pinter i navodi da sa Srbijom treba otvoriti veći broj poglavlja u pregovorima kako bi se ubrzao proces pristupanja EU.
Majdarski ambasador je rekao da veruje da isti standardi koji važe u EU u zaštiti potrošača treba da se primenjuju i u Srbiji, te da treba upoznati potrošače o njihovim pravima i obavezama.
Ambasadorka Slovačke u Srbiji Dagmar Repčekova kaže da će i Srbija morati da se u oblasti zaštite potrošača suoči sa dva fenomena modernog vremena, a to su rastući značaj e-trgovine i povećanje sporova za zaštitu prava potrošaca.
"Najveći izazov odnosi se na digitalizaciju. Onlajn kupovina je postala uobičcajeni oblik potrošnje u mnogim zemljema, a odvija se i preko granica jedne zemlje. Time se širi opseg zaštite potrošača", kaže Repčekova.
Repčekova je rekla da je Slovačka, u kojoj se nalazi Evropski centar za zaštitu potrošača, spremna da svoja iskustva u toj oblasti podeli sa Srbijom.