okoTVoko: Oglasna matematika
Regulatorno telo za elektronske medije podnelo je zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv TV Pink i odgovornog lica, zbog toga što je u televizijskom programu napravio čak 376 prekršaja Zakona o oglašavanju, i to samo u martu ove godine.
Ista sudbina zadesila je i Hepi TV, s tim da su oni bili malo blaži. Prema podacima REM-a, u martu su samo 243 puta prekršili isti Zakon o oglašavanju.
Prema obrazloženju, Pink je najviše pravio prekršaje prikrivenog oglašavanja u emisijama Žikina šarenica, Premijera, i u rijalitiju Zadruga, emitujući krupne kadrove proizvoda koji se reklamiraju i ističući njihove kvalitete, što je zabranjeno po Zakonu o oglašavanju. Prijava je na tapet stavila i emisije Amidži šou, Novo jutro, Pinkove zvezdice i Kuća od srca, gde smo takođe gledali reklamiranje proizvoda emitovanjem krupnih kadrova, kažu u REM-u, a to čini otprilike polovinu prekršaja. Druga polovina odnosi se na nezakonito dugačke reklamne blokove ili blokove bez obavezne odjavne špice, kao i emitovanje TV prodaje kao posebne emisije unutar druge emisije, što je rađeno u navedenim emisijama, ali i u Magazinu In. Posebna poslastica je prečesto emitovanje reklamnih blokova, koji se mogu emitovati samo na cele emisije posle 30 minuta. To znači da se blok reklama može emitovati jednom u emisijama dugim do 60 minuta, a reklame ne smeju zauzimati više od 20 posto emitovanog vremena.
TB Hepi je, s druge strane, direktno pozivao na kupovinu proizvoda, i to u emisiji Bolja zemlja, kažu u REM-u. Krupno je kadrirao reklamne proizvode u Parovima, Posle ručka, Ćirilica, Prelo u našem sokaku, Goli život i Rano jutro. Poput komercijalnih komšija, i Hepi je češće od propisanog emitovao reklamne blokove ili su oni zauzimali više od 20 posto emitovanog vremena. Takođe, TV prodaju uključili su u emisije Bolja zemlja, Dobro jutro, Srbijo i Rano jutro. Bili su i inventivniji, pa su sponzore reklamirali emitujući spotove, iako je Zakonom predviđeno da slika sponzora mora biti nepokretna, a to su činili redovno i u informativnom programu.
Prema odredbama Zakona o oglašavanju, kazne se kreću od 300.000 do dva miliona dinara. Kada se zna da sekund reklamiranja u udarnim emisijama košta između šest i deset hiljada dinara, jasno je da se čelnicima, ali i odgovornim koji su takođe obuhvaćeni ovom prijavom, itekako isplati da krše Zakon o oglašavanju levo i desno i spolja i iznutra, znajući da će par minuta oglasa u udarno vreme nadoknaditi izgubljen novac.
I dok bi bio red pozdraviti REM na buđenju iz dugog, medveđeg sna, bilo bi još lepše kad bi ova prva lasta bila istinski znak da ova institucija počinje da radi svoj posao. Kad smo već kod faune, mislim.
Ivana Vujanov