Drezden Frankfurt kompanija zatvara 16. Beogradski festival
Gostovanjem nemačke Drezden Frankfurt kompanije igre večeras se na sceni Srpskog narodnog pozorišta zatvara 16. Beogradski festival igre.
Ovo je treća predstava ovogodišnjeg festivalskog izdanja koja se igra pred novosadskom publikom. Čuvena nemačka kompanija već je nastupala na BFI, a njihovim performansom otvoren je 2017.i renovirani Muzej savremene umetnosti u Beogradu. Kao i predstava američkog BalletaDž, koji je takođe gostovao u Novom Sadu, i ova nemačke kompanije se sastoji od tri koreografije, ali ih povezuje ime istog međunarodno priznatog koreografa Jakopa Godanija. On je odlučio da izmeni najavljeni program i predstavu započne delom "Unit in reaction", koje je pre desetak dana pretpremijerno izvedeno u Frankfurtu i postiglo veliki uspeh, a svetsku premijeru je imalo sinoć u Beogradu.
Druga koreografija “Ođeci neumorne duše” inspirisana je kompozicijom za solo klavir Morisa Ravela iz 1908, a ideju za ovo remek-delo ponudila je fracuska pesma Alojsiusa Bertrana. Koreografski elementi, kako se najavljuje predstavljaju zajedničku nit, sjedinjujući atmosferu koja prevazilazi vreme i mesto. Godani usavršava pokret u špic patikama dok kreira izuzetnu slobodu unutar određenih estetskih parametara kao i onih iz klasičnijeg pristupa. Pijanista Svjatoslav Korolev uživo izvodi Ravelovu numeru. U trećoj koreografiji “Uzvišeni izazov” Godani želeći da uvede gledaoce u iskustvo igre pokušava da pobegne iz zamišljenog, da pređe preko mašte i na svoj način sačini intrigantnu tamu: oblast u kojoj potencijal isplivava izvan stvarnost, sa fizičkim intenzitetom, bogat akcijom i egzaktnošću, matematički u svojoj preciznosti, on otkriva suštinu identiteta kompanije. U ovom komadu njegov autor napuštajući površno i naglašavajući majstorsko poznavanje tehnike stvara koreografiju kao autentičan događaj.
Umetnički direktor ove kompanije Jakopo Godani je školovanje počeo u rodnoj Italiji, a nastavio u Centru za igru Morisa Bežara Mudra u Briselu. Debitovao je pre tri decenije u pariskim trupama savremene igre, da bi zatim osnovao sopstvenu kompaniju i započeo koreografsku karijeru koju je razvijao kreirajući originalna dela za veliki broj najpoznatijih svetskih kompanija. Smatrajući klasičan balet lepim, ali previše jednostavnim, u svom izrazu on insistira na snažnom, bogatom, nasilnom, brzmo, agresivnom i od svojih igrača traži maksimum u fizičkom i mentalnom smislu, ali virtuoznost i sofisticiranost pre svega. Njegov cilj je savremena igra u užem smislu tog pojma, po uzoru na Balanšina i Forsajta, a ne teatar pokreta ili koncepta i različitih scenskih ideja koje mogu biti sjajne, ali nisu prave koreografije.
-Volim virtuoznu, spektaklularnu igru koja traži od igrača ekstremne mogućnosti i u fizičkom i u intelektualnom smislu, ističe Godani i dodaje da od svojih igrača traži da budu vrhunski poput operskih pevača koji imaju savršen glas na najrazličitije načine.
Godani je poznat po tome da osmišljava sve segmente dela od koreografije, dizajna prostora, tekstova i koncepta za dramaturgiju svog rada, kostima, rasvete, video radova i projekcija do kreiranja i prilagođavanja muzike. Na repertoaru Drezden Frankfurt kompanije su uglavnom Godanijevi radovi živog inovativnog koreografskog jezika koji zahteva viortuoznost u izrazu i postavlja fizičke izazove pred igrače. Tradicionalno nasleđe umetničke igre on spaja sa savremenim razmišljanjem i dovodi do kreacije jednstvenog ansambla.Trupa je smeštena u prostore drezdenskog Evropskog centra za umetnost Helerau i frankfurtskog Depoa Bokenhajmer.
N. Popov