Novo poskupljenje: Pun rezervoar benzina košta 5.900 dinara
Već nekoliko nedelja na domaćem naftnom tržištu gorivo praktično stalno poskupljuje. Tako se sada litar bezolovnog benzina približio iznosu od gotovo 150 dinara – košta oko 148, dok je litar evrodizela oko 165.
Na benzinskim pumpama u Srbiji vozači gorivo sada plaćaju oko pet dinara više nego na početku godine, ali su cene niže nego u oktobru prošle. Naime, lane u oktobru litar bezolovnog benzina koštao je oko 157 dinara, a evrodizela dizela iznad 170 pa je sada za istu količinu goriva potrebno manje novca nego tada. Tako je za točenje rezervoara od 40 litara sada potrebno oko 5.900 dinara, umesto oko 6.300, koliko je za tu količinu bilo potrebno lanjskog oktobra, odnosno može se sipati oko tri litra goriva više. Kupovinom 40 litara evrodizela u novčaniku ostaje oko 200 dinara više nego pre nekoliko meseci pošto je za tu količinu goriva sada potrebno 6.600 dinara, umesto 6.800 pa se u rezervaor može sipati oko litar više.
Slično kao u Srbiji dešava se i na tržištima u regionu, a razlog za poskupljenje goriva je rast cene nafte. Naime, i cena crnog zlata od početka godine gotovo stalno ide naviše pa je barel nafte tipa „brent”, koji je tada koštao oko 50,50 dolara, krajem prošle nedelje vredeo oko 70,34, što je oko 40 odsto više. Rast cene nafte je nastavljen i juče, a barel „brenta” prodavao se za više od 71 dolar. U kojem će se pravcu kretati cena nafte, pa naravno i cene goriva, ne može se precizno reći, ali ukoliko bude nastavila da raste, gotovo je izvesno da će i na svim lokalnim tržištima promena ići u tom pravcu.
Pravac i brzina
Cena nafte je izuzetno značajan faktor prilikom promene cene goriva, ali treba reći da se, bez obzira na to u kojem pravcu se cena nafte menja, promena ne odražava odmah na lokalnim tržištima. Tako su, i pored toga što je cena nafte već u januaru počela da raste, cene goriva tog meseca išle u suprotnom smeru, a zbog pada cene nafte od oktobra prošle godine do početka ove. Naime, u oktobru je barel „brenta” koštao više od 86 dolara, a potom je do kraja godine cena klizila naniže i spustila se više od 35 dolara, pa je cena goriva u Srbiji, ali i regionu, u nekoliko navrata išla naniže. Vozači u Srbiji su na početku godine za litar bezolovnog benzina plaćali oko 145 dinara, a za litar evrodizela oko 160, a krajem januara cene su bile još niže – za litar bezolovnog benzina bilo je potrebno oko 143 dinara, a evrodizela oko 158.
Naravno, cena nafte, iako značajan faktor, nije jedini koji utiče na cenu naftnih derivata na lokalnim tržištima: mnogo je parametara koji su važni prilikom formiranja cene.
– Najveći uticaj na cenu goriva na svim tržištima, pa i u Srbiji, ima promena cene sirove nafte, odnosno, posledično, promena kotacija benzina i dizela – kaže generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović. – Pošto je Srbija uvozno zavisna, svaka promena na globalnom tržištu odloženo se odražava i na naše. Osim uticaja cene sirove nafte, ne treba zaboraviti i na uticaj promene kursa dolara, troškove transporta, promene udela uvoznog goriva goriva u ukupnoj potrošnji... Uz to, tu su i zahvatanja države, a fiskalne dažbine u strukturi maloprodajne cene benzina u Srbiji iznose oko 57 odsto, dok su kod dizel-goriva oko 54 odsto.
D. Mlađenović