Sok od zove i med brendovi braće Gajić
Da je za pokretanje privatnog biznisa nekada dovoljno osvrnuti se oko sebe i u prirodi pronaći resurs, dokaz su braća Bojan i Dejan Gajić iz Sremskih Karlovaca, koji su pre pet godina na sebe skrenuli pažnju proizvodnjom soka od zove i njegovim plasmanom po kafićima u Novom Sadu i Karlovcima.
Na ideju da počnu da proizvode taj sok „na veliko“ došao je mlađi brat Dejan, verujući da bi to mogao biti dobar poslovni potez jer je to ukus koji svi manje-više pamte iz detinjstva, kao i da su ga u urbanim sredinama već pomalo i zaboravili.
– Pomislio sam da je to dobra ideja i da je pravo čudo što se niko toga nije pre setio – kaže Dejan Gajić. – Povoljna okolnost je i to što je jednostavan za proizvodnju. Na našoj strani je bila i činjenica da zbog mog prethodnog posla servisera kafe-aparata poznajem u velikoj meri ugostiteljski sektor, što je, po mom mišljenju, bila solidna osnova za početak posla. I tako smo krenuli.
Bojan i Dejan kažu da zovu beru na Fruškoj gori, i to na parcelama na kojima su od vlasnika dobili saglasnost da mogu. Beru je kada je u punom cvatu i postupaju dalje s njom po tradicionalnoj recepturi, koja podrazumeva potapanje u vodu i „odležavanje“ 24 sata.
– To joj daje ukus koji ničim ne može da se nadomesti, nikakvim hemijskim dodacima. Za deset dana, koliko traje sezona, napravimo do četiri hiljade litara sirupa. Koristimo sudove kakve i vinari upotrebljavaju u proizvodnji vina. Morali smo da implementiramo HACCP i zaokružimo kompletnu proizvodnju od pasterizacije do pakovanja da bi proizvod izgledao ovako kako izgleda. Od branja do pakovanja sve sami radimo. Uključujemo ostatak porodice kada se zova bere, i drugare, dok nas se ne odreknu – dodaje sa smeškom Bojan.
Sok od zove, kojem su u međuvremenu Gajići pridodali i sok od nane, mogu naručiti gosti sve većeg broja kafića u Novom Sadu, čijim vlasnicima se dopala ideja da ih uvrste u asortiman osvežavajućih letnjih pića. Priznaju da nije lako probiti se do svog mesta pod suncem pored toliko brendova, i ukorenjenih navika gostiju, ali su uvereni u to da to mogu dosegnuti kvalitetom, za šta ipak treba vremena.
Prozvodnja sirupa od zove i nane nije jedino čime se Bojan i Dejan bave. Godinu nakon što su se upustili u taj pionirski poduhvat, sticajem okolnosti, počeli su i da pčelare, iako o tome nisu mnogo znali. Od tog trenutka do danas izučili su zanat i sada imaju 170 košnica.
– Imali smo mi u planu da lagano uplovimo u pčelarske vode, ali nije bilo kako smo zamislili – kaže Dejan, i dodaje da su vremenom naučili kako se to radi i zavoleli. – Da nismo zavoleli pčelarstvo, ne bismo ostali u njemu. Sad smo inficirani njime. To je težak, ali i veoma lep posao.
Kažu da uživaju podršku i pomoć porodice. Dejanu je sve to dopunski posao, a Bojan, koji je oženjen i otac troje dece, posvetio se potpuno pčelarstvu i proizvodnji soka.
– Imamo u planu da povećamo broj košnica – napominje Bojan. – Hteli bismo da ih bude između 200 i 300. Mislimo da bi to trebalo da bude naš optimum. Košnica možeš da imaš onoliko koliko si u stanju da opslužiš. U ovom poslu ne možeš da imaš radnike. Pomaže nam radnica oko spremanja ramova, žičenja, a mi se fokusiramo na sam pčelinjak. Ja sebe vidim u pčelarstvu jer mi se sviđa. I dok god ima ikakvog finansijskog motiva, radiću ga.
Osim meda, Bojan i Dejan osvajaju kupce i drugim pčelinjim proizvodima, od kojih posebno ističu medni krem s lešnikom i organskim kakaom, koji, kao i sokovi, nose ime „biozov“.
Zorica Milosavljević