Sve više redakcija za pisanje koristi veštačku inteligenciju
“Softverski robot” zvani Tobi generisao je gotovo 40 000 novinskih članaka o rezultatima izbora u Švajcarskoj u novembru 2018. za medijski div Tamediju i to u samo pet minuta, piše Srpskakafe.
Vrste veštačke inteligencije poput botova (softverskog robota), dostupne su već gotovo deset godina i sve se više koriste u novinskim kućama za pisanje članaka, personalizovano slanje vesti i u nekim slučajevima za pretraživanje podataka kako bi se pronašle važne vesti.
Tobi je na francuskom i nemačkom pisao o rezultatima glasanja za svaku od 2.222 švajcarskih opština za najveću medijsku grupu u zemlji, po izveštaju predstavljenom prošlog meseca na konferenciji o računarstvu i novinarstvu u Majamiju. Sličan automatizovani računarski program pod nazivom Heliograf omogućio je Vašington postu da od 2014. pokrije gotovo 500 izbornih trka, zajedno s lokalnim sportskim i poslovnim vestima.
– Svedočimo da se sve više prihvata potencijal veštačke inteligencije, ili robo-novinarstva, u novinskim redakcijama širom sveta – rekao je Dejmijan Redklif, profesor Univerziteta u Oregonu koji prati potrošačke trendove i poslovne modele u novinarstvu.
– Ti sistemi mogu da ponude brzinu i tačnost i potencijalno budu potpora manjim redakcijama i novinarima pritisnutim rokovima – ističe.
Novinske kuće kažu da ovi programi nisu zamišljeni kao zamena za reportere ili urednike, nego da ih oslobode od najdosadnijih zadataka, kao što su prepisivanje sportskih rezultata ili izveštaja sa berzi.
Džeremi Gilbert, direktor za strateške inicijative Vašington posta, rekao je da je Heliograf razvijen kao alat koji će pomoći urednicima.
– Post ima neverovatnu ekipu novinara i urednika i nismo nameravali da ih zamenimo – istakao je.
Gilbert je rekao da bot može brže da napiše ili ažurira priče dok se one razvijaju, omogućujući novinarima da se usredsrede na druge zadatke. Tvrdi da je reakcija zaposlenih bila uglavnom pozitivna.
– Iznenadili smo se da je puno ljudi došlo i reklo: “Pišem ovo svake nedelje, može li se to automatizovati?” To nisu bile priče koje su svi želeli da rade – rekao je Gilbert.
Slično se može čuti u redakcijama širom svijeta. Norveška novinska agencija NTB automatizovala je sportske izveštaje kako bi rezultate utakmica isporučivala korisnicima u roku od 30 sekundi. Los Anđeles Tajms razvio je “quakebot” koji brzo distribuira novinske članke o podrhtavanjima tla u regiji i takođe koristi automatizovani sistem u sklopu crne hronike.