Da li su stariji od 65 godina zaista opasni na drumu?
Kad je nedavno suprug britanske kraljice Elizabete princ Filip izazvao saobraćajnu nesreću, u kojoj srećom nije bilo žrtava, sudarivši se direktno sa dolazećim vozilom, pokrenula se rasprava kad seniori treba da se manu volana i prepuste drugima da ih voze.
Naime, princ je, kad je izazivao saobraćajku, imao punih 97 godina. Nezgodu je objasnio “suncem koje ga je na momenat zaslepilo”.
U Velikoj Britaniji danas je oko pola miliona devedesetogodišnjaka, kao i 14.450 seniora koji su premašili stotu, a među njima je 110.000 sa važećom vozačkom dozvolom. Britanski propisi obavezuju da svima koji navrše 70. godinu, vozačke dozvole automatski prestaju da važe i izdaju im se nove koje moraju da se obnavljaju na svake tri godine, što podrazumeva lekarske potvrde da su za vožnju sposobni.
Međutim, nema dokaza za uverenje da su stariji vozači opasniji od drugih na drumovima. Ono za šta u Srbiji postoje dokazi, doduše od pre nekoliko godina, je da su prema statističkim podacima Agencije za bezbednost saobraćaja lica starija od 65 godina, koja čine oko 18 odsto ukupnog stanovništva, bila ta koja su 2016. svaki četvrti poginuli u saobraćajnoj nesreći. Naime, oko 25 odsto poginulih i oko 10 odsto povređenih te godine u saobraćajnim nezgodama bili su stariji od 65 godina.
U Srbiji se vozačka dozvola za upravljanje automobilom izdaje na 10 godina, a starijim od 65 godina rok važenja je najviše pet godina, prema uverenju o zdravstvenoj sposobnosit. Ta lica moraju redovno da idu na preglede i tek na osnovu mišljenja lekara mogu, opet na određen rok, produžiti važenje šoferske dozvole.
Lekari objašnjavaju da se nakon 60. čulo vida smanjuje se za 25 odsto, a onima preko 80 godina vidno polje sužava i do 50 odsto. Zato stariji od 65 moraju češće na lekarske preglede. Ukoliko se tome doda i podatak lekara da sa godinama života slabe i refleksi i mogućnost snalaženja u nepredvidljivoj situaciji, onda je jasno da je kontrola celokupnog stanja senziona i te kako potrebna. Ali, stručnjaci ističu da su stariji vozači znatno oprezniji od mlađih, imaju više iskustva, nisu skloni prekoračenju dozvoljene brzine, a ređe prevaljuju više kilometra u cugu.
LJ. M.