Nomus: Dolaze Gidon Kremer i „Kremerata”, Krilov, Madžar, Gekić, „Volosi”...
NOVI SAD: Novosadske muzičke svečanosti i ove će godine ponuditi poklonicima umetničke muzike program kojeg se ne bi postidele ni najveće kulturne prestonice.
Kako smo već pisali, Nomus će otvoriti 9. aprila Srpsko narodno pozorište premijernim izvođenjem nedovršene opere Franca Lista „Sardanapalo”. Ovo delo, koje se bezmalo vek i po smatralo izgubljenim, praizvedeno je prošle godine u Vajmaru, tako da će njegovo koncerto izvođenje, pod upravom maestra Đanluke Marčana, koje će izneti Orkestar i Hor Opere SNP-a, uz gostujuće soliste - jermensku sopranistkinju Anuš Hovhanisjan, britanskog tenora Semjuela Sakera i nemačkog basa Vazgena Hazarjana – biti istinski spektakl.
I ne jedini na Nomusu, naprotiv. Naime, kako „Dnevnik” nezvanično saznaje, već sledeće večeri, 10. aprila, u Sinagogi će nastupiti čuveni violinista Gidon Kremer sa svojim kamernim ansamblom „Kremerata Baltika”. Podsetimo, „Kremerata”, koju tvore vrhunski mladi umetnici iz Litvanije, Letonije i Estonije, bila je i 2011. deo Novosadskih muzičkih svečanosti, priredivši tada sa turskim pijanistom i kompozitorom Fazilom Sajem jedan od onih koncerata koji dugo ostaju u sećanju. Ove godine ansambl dolazi u Novi Sad sa svojim osnivačem, kojeg je legendarni dirigent Herbert fon Karajan smatrao „najboljim živim violinistom”, a na programu će biti dela Hajdna i Šostakoviča.
Novosadska publika će biti u prilici da čuje još jednu istinsku svetsku zvezdu – ruskog violinistu Sergeja Krilova. Od pobede na međunarodnim konkursima „Antonio Stradivari” u Kremoni i „Fric Krajsler” u Beču krajem devedesetih godina prošlog veka, Krilov je ostvario zaista impresivnu karijeru, sarađujući sa najprestižnijim orkestrima i dirigentima, kao što su Valeri Gergijev, Vladimir Aškenazi, Zoltan Kočiš, Vladimir Jurkovski ili Jutaka Sado, ali i svirajući u kamernim formacijama sa Mišom Majskim, Jurijem Bašmetom, Itemarom Golanom, Aleksandrom Knjazevim... Krilov će na Nomusu nastupiti sa Litvanskim kamernim orkestrom, a izvodiće dela Čajkovskog, Sarasatea i Kamija Sen-Sansa.
Ni ove godine neće izostati koncerti velikih formacija. Vojvođanski simfonijski orkestar svoj će nastup, pod upravom Aleksandra Markovića, posvetiti Gustavu Maleru; dok Beogradska filharmonija dolazi na Nomus prvi put sa svojim šefom-dirigentom Ganrijelom Felcom i za tu priliku priprema dela Sibelijusa, Nilsena i Betovena. Posebna postastica će biti „dupla” saradnja Simfonijskog orkestra i hora Akademije umetnosti u Novom Sadu sa pijanistom Kemalom Gekićem, jer će s njim najpre premijerno na ovim prostorima izvesti „Gerniku” američkog kompozitora Frederika Kaufmana, a potom i Betovenovu Fantaziju za klavir, hor i orkestar.
Nomusu se vraća i pijanista Aleksandar Madžar, ovog puta sa britanskim violinistom Entonijem Marvudom, a njihov program će u fokusu imati kompozicije Šuberta, Elgara i Prokofjeva. Deo festivala posvećen kamernoj muzici zaokružuje izraelski klavirski kvartet „Oktopus”, dok će polje njorld musica pokriti violinista Lajko Feliks koji dolazi sa otkačenim poljskim kvintetom „Volosi”, te neobičan duet, koji tvore velška harfistkinja i kompozitorka Ketrin Finč i čuveni senegalski korista Sekou Keita (kora je, inače, tradicionalni afrički instrument koji dosta podseća na harfu, ne samo izgledom nego i zvukom). Ova dva „world” koncerta će, inače, biti održana van „tradicionalnih” Nomusovih prostora, prvi u Studiju M, a drugi u Galeriji Matice srpske.
M. Stajić