Iza onlajn prodaja neretko se kriju prevaranti
NOVI SAD:Užičanka T. T. (27) je privedena zbog sumnje da je nezakonito trgovala odevnim predmetima i prevare. Sumnja se da je ona preko profila „prodaja originalne garderobe” prodavala odeću i jednom muškarcu iz Čajetine, umesto zimske jakne koju je on naručio za 7.000 dinara, poslala duks lažirane marke, vredan oko 2.000 dinara.
Kako se sumnja, T. T. je na pošiljci navela lažne podatke, a profil preko kojeg je prodavala ugašen je 22. novembra. Policija je u njenom stanu i drugim prostorijama pronašla 1.012 odevnih predmeta, među kojima i zimske jakne, dukseve, majice i trenerke, bez dokaza o poreklu. T. T., kojoj se na teret stavljaju krivično dele prevare i nedozvoljene trgovine, na taj način oštetila je državu za 600.000 dinara.
Jedna Beograđanka postala je žrtva internet prevare kada je preko „Fejsbuk” grupe naručila klompe koje je platila 2.000 dinara, a kurir joj isporučio paket u kojem su bile platnene kućne papuče kakve se mogu kupiti na pijaci za 200 dinara. Kad je otvorila paket i videla šta je dobila, pokušala je da stupi u kontakt s administartorom grupe preko mesinyera, međutim, ostala je bez odgovora. Ni na broj mobilnog telefona koji je zapisan na dostavnici paketa niko se nije javljao.
Još uvek se prepričava slučaj jedne devojke koja je odlučila da ne baca novac na skupu venčanicu, nego da pogleda šta ima u ponudi na netu. Našla je savršenu haljinu, koja je umesto nekoliko hiljada evra koštala nekoliko stotina. Kada je venčanica stigla, imala je šta da vidi. Haljina ni približno nije izgledala kao na internetu.
Onlajn kupovina je sve popularnija, čak i kad je odeća za svečane prilike u pitanju. Preko interneta postoji mogućnost da se neke stvari kupe jeftinije nego u radnji. Međutim, ne dobije se baš uvek ono što se nudi na reklami. Tako da, ukoliko je u ponudi nešto što je neverovatno jeftino, ne treba nasedati. Sigurno je u pitanju prevara.
Najveći sajtovi kod nas nude određeni nivo sigurnosti tako što svaki nalog koji prodaje nešto ima prikazan broj pozitivnih i negativnih komentara. Ukoliko je neko tek otvorio nalog, ništa do sada nije prodavao i nudi najnovili „samsung galaksi S-9” za samo 200 evra, koji je navodno dobio na poklon, a trebaju mu hitno pare, znajte da ćete biti prevareni.
Da biste umanjili rizik od prevara prilikom onlajn kupovine, izbegavajte da poručujte na „Fejsbuk” stranicama koje imaju mali broj pratilaca i nemaju komentare kupaca. Takođe, ne kupujte robu ukoliko nema jasno naznačenu cenu jer će vas taj proizvod skupo koštati. Pokušajte da ostvarite komunikaciju s prodavcem i pre nego naručite proizvod. Pitajte da li kupljeni proizvod možete zameniti ukoliko vam ne odgovara. Izbegavajte internet stranice s proizvodima koji nemaju jasno naznačenu cenu, već vas upućuju na inboks da biste saznali čak i cenu proizvoda.
Prodavci preko interneta, uglavnom, ne žele da dozvole otvaranje poslatog paketa pre isplate ili neće ni da pošalju paket dok im ne platite robu, ali to ne mora da znači da je u pitanju prevara. Mnogi od njih su samo oprezni jer su imali problem s prevarantima koji uzmu paket, a ne plate ili vrate paket s drugim proizvodom koji su vešto zamenili. To su samo neki od primera kod nas.
Tu su i prevaranti koji preko eBaya, Amazona i drugih sajtova nude proizvode iz Kine. Može se desiti da vam stigne ono što ste želeli da kupite, ali možete biti i prevareni. Kad govorimo o prevarama na internetu, one su smišljene tako da ih malo koji antivirus program može prepoznati.
Loša iskustva su često proizvod nedovoljne informisanosti potrošača. Kada kupujete od registrovanih trgovaca, po Zakonu o zaštiti potrošača, imate pravo da vratite robu u roku od 14 dana bez navođenja razloga koji su vas opredelili da robu vratite. U slučaju da trgovci prekrše zakon, možete se obratiti udruženju potrošača ili Tržišnoj inspekciji jer je za takav vid prekršaja propisana novčana kazna.
Zakon se u praksi primenjuje i u oblasti kupovine na internetu. Stručnjaci naglašavaju da pri onlajn kupovini treba dobro proveriti ko je prodavac da bi se izbegle moguće prevare. Iako su prodavci obavezni da poštuju zakon bez obzira na način komunikacije, na potrošačima je da se detaljno informišu o bilo kakvoj vrsti kupovine i njihovom izvoru.
Legitiman prodavac je svaki onaj koji ima registrovanu firmu za onlajn prodaju, a to je sve vidljivo na internet sajtu na kojem se oglašava.
Kada je u pitanju prodaja preko društvenih mreža, pre svega „Fejsbuka”, mogućnosti za zloupotrebe su velike jer sama društvena mreža omogućava lažno predstavljanje, a samim tim i mogućnost obmane. Zbog toga uvek treba biti na oprezu.
D. Nikolić