Dva koncerta Branke Parlić u Liverpulu
NOVI SAD: Naša pijanistkinja Branka Parlić održaće danas i sutra dva koncerta u Kepston teatru u Liverpulu, na kojima će izvoditi muziku 20. i 21. veka, kojoj je posvetila svoju umetničku karijeru.
Na današnjem koncertu, pod nazivom “An Hour for Piano”, Branka Parlić će izvesti istoimeno delo Toma Džonsona. U utorak sledi drugi koncert, pod nazivom “Muzika i reči”, koji će biti posvećen muzici Filipa Glasa, jednog od pionira i najznačajnijih predstavnika minimalizma, koga Branka Parlić godinama istrajno interpretira i afirmiše. U najavi za ove koncerte za Branku Parlić je navedeno da je jedan od najboljih svetskih interpretatora muzike kompozitora minimalizma i post-minimalizma 20. i 21. veka.
Dela Toma Džonsona (1939) su najčešće zasnovana na jednostavnim matematičkim i logičkim procesima, i među njima je i delo “An Hour for Piano”, nastalo 1971, na osnovu serije kratkih improvizacija koje je započeo nekoliko godina ranije, dok je pohađao časove plesa na Njujorškom univerzitetu. Vremenom je te skice proširio, i stvorio delo koje traje tačno jedan sat i izuzetno je zahtevnog ritma.
Koncert “Muzika i reči” čine Glasove kompozicije “Dreaming Awake”, “Wichita Vortex Sutra” i Etide 2, 6, 15, 16, 17 i 20. Delo “Dreaming Awake” napisano je 2003. kao doprinos spiritualnoj, kulturnoj i humanitarnoj organizaciji “Jewel Heart”, okrenutoj drevnom učenju tibetanskog budizma, kojem je i Glas duboko posvećen. Reč je o savremenom pogledu na klasičnu borbu sakralnog i profanog. Branka Parlić je ovu kompoziciju premijerno izvela u Srbiji u aprilu 2017, povodom 80. rođendana Filipa Glasa.
Kompozicija “Wichita Vortex Sutra” (1988) inspirisana je antiratnom poemom Alena Ginzberga (1926-1997), koju je zabeležio u vidu audio snimka, dok je putovao 1966. autobusom po američkom Srednjem zapadu. Glas je komponovao muziku za Ginzbergovo izvođenje te poeme, koju će na koncertu Branke Parlić izvesti britanski glumac Li Barnit.
Glasove Etide nastale su u njegovom nastojanju da unapredi sopstveno umeće sviranja klavira. Svih 20 etida, koje je napisao između 1991. i 2012, Branka Parlić je premijerno izvela u Srbiji 2015. sa pijanistkinjama Nadom Kolunyijom i Natašom Penezić, na 20. “Ring ring” festivalu u Kolarčevoj zadužbini.
Kepston teatar je u najavi koncerata podsetio da je Branka Parlić posebno specijalizovana i za muziku francuskog kompozitora Erika Satija, te da ima nekoliko izdanja njegovih dela izvođenih na koncertima u Rojal festival holu u Londonu 2015. Takođe, 2016. je organizovala i učestvovala sa pijanistkinjom Natašom Penezić u prvom integralnom izvođenju Satijevog proto-minimalističkog dela “Vexations” u Danskoj.
Od sredine 80-ih godina 20. veka, Branka Parlić se bavi novom muzikom 20. i 21. veka – minimalizmom i postminimalizmom.
Posebno je zaslužna za upoznavanje ovdašnje publike sa stvaralaštvom Filipa Glasa, između ostalog i zahvaljujući albumu “Metamorfozis” (2006).
N.P-j. - Seecult