Na drumovima sve više novih limuzina, a i polovnjaka
NOVI SAD: Tržište automobila u Srbiji raste zbog veće kupovne moći i boljih uslova finansiranja i ove godine je u prvih devet meseci prodato 23.437 novih automobila, što je 18 odsto više nego u istom periodu lane, kažu u Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova.
Ove godine je povećana i prodaja luksuznih automobila iz premijum segmenta, i to u prvih devet meseci 2.006 auta: 801 „mercedes”, 677 „audija” i 528 „be-em-vea”, rekao je Tanjugu predsednik Asocijacije Miloš Petrović.
Prema njegovim rečima, prvi put u Srbiji postoje podaci o novoregistrovanim automobilima, a ne o željama prodavaca koje prijavljuju, već zvanično koliko je novih auta registrovano.
U prvih devet meseci prošle godine bilo prodato oko 20.000 vozila, kaže Petrović.
Kako je istakao, već godinama trend rasta od 10-15 odsto, ali da će rast prodaje novih automobila u 2018. iznositi oko 20 odsto u odnosu na lanjsku.
Asocijacija očekuje da će ove godine biti prodato nešto više od 30.000 novih vozila, kaže Petrović.
Ove godine je prodato najviše novih automobila marke „Škoda”, „Fijat”, „Reno”, „Ford”, „Hhjundai”, čija godišnja prodaje obično prelazi cifru od po 2.000 i 3.000 vozila.
To su automobili koji se tradicionalno najviše prodaju, naši ljudi vole te automobile i verovatno su najpristupačniji za finansiranje. Interesantno je da je došlo do porasta prodaje japanskih brendova kao što su „Suzuki”, „Tojota” i „Honda”, koji polako osvajaju kupce, verovatno zbog bezbednost, ekologije i pouzdanosti, naveo je Petrović.
Govoreći o tome šta je uticalo na veću prodaju novih automobila, on je kazao da su kompanije počele da menjaju vozne parkove, ali i da je sada finansiranje daleko lakše, kao i da je kupovna moć na tržištu povećana.
Sada je jednostavnije kupiti novi automobil ili ga uzeti na operativni lizing, objasnio je on.
Potencijal srpskog tržišta je, po njegovim rečima, svega 100.000 vozila, a u pretkriznoj godini, pre oko deset godina, bilo je 60.000 prodatih novih vozila. Petrović očekuje da će naše tržište polako dostići tu cifru.
Dodaje da se kod premijum marki prodaja uglavnom kreće između 500 i 1.000 novih vozila godišnje.
Kada je reč o električnim automobilima, u Srbiji je do sada ukupno prodato 150 elektrčnih vozila i oko 250 hibridnih, rekao je Petrović, i izrazio nadu da ćemo uskoro zakonski urediti i tu oblast i stimulisati prodaju takvih vozila.
Kako je dodao, u Srbiji je prošle godine prodato 19 vozila koja su potpuno na električni pogon.
Država je postavila pet punjača na svim graničnim prelazima, a biće nabavljeno na tenderu još deset novih.
Ali, bez stotinak punjača neće doći svi veliki svetski proizvođači, koji inače sami postavljaju punjače za korisnike svojih modela, dodao je Petrović.
Sada su se u poremijum segmentu pojavili i „rejndž rover” i još neki luksuzni brendovi. Ti skupi automobili se uvek dogovaraju, naručuju i kupuju za istu klijentelu, i tu nema nekih skokova i padova, konstantno se ta brojka vrti između 500 i 700 automobila, u zavisnosti od brenda.
Prošle godine je „Audi” zabeležio najveću prodaju s oko 900 automobila.
Dodaje da je došlo do još većeg rasta uvoza polovnih vozila u Srbiji i da je za prvih devet meseci uvezeno 97.000 polovnjaka. U našu zemlju je prošle godine uvezeno ukupno 153.000 polovnih vozila.
Mislim da je to previše polovnih automobila koje Evropa neće, a to su automobili stariji od deset godina, naveo je Petrović.
On kaže da većina građana može da kupi samo takve automobile i da bi trebalo pokušati da se oni tehnički sertifikuju pre nego što uđu u zemlju.
Da se proveri emisija gasova, tehnička ispravnost i tek onda da mogu da uđu u Srbiju, a ne da se desi ovo što je sada bilo, da su uvezli automobile, ali se promenio zakon o tehničkim pregledima i sada ne mogu da se registruju, pojasnio je on.
U Srbiju mogu legalno da se uvezu automobili i sa standardom motora evro3, što znači od 2000. godišta.
D. Mlađenović