Gradovi Vojvodine okupljeni i u promovisanju privrednih potencijala
NOVI SAD: Vojvođanski gradovi i opštine ne okupljaju se samo oko zajedničkih projekata, nego i u promovisanju privrednih potencijala. To je takođe jedna od aktivnosti, koju je ova Pokrajinska vlada prilikom formiranja, sredinom 2016. godine, svrstala u vrh svojih prioriteta.
Potpredsednik Pokrajinske vlade Đorđe Milićević u razgovoru za “Dnevnik” podseća, da je u cilju bržeg ekonomskog razvoja, prošle godine formirana i Razvojna agencija Vojvodine, koja ima zadatak da pre svega predstavi potencijale Vojvodine za ulaganja, da privuče što više domaćih i stranih investitora i da subvencijama podupre nove investicije.
U cilju promovisanja privrednih potencijala, krajem prošle godine je potpisan i sporazum o zajedničkim nastupima na velikim međunarodnim sajmovima različitog karaktera sa osam lokalnih samouprava u Vojvodini koje imaju status grada. Tako smo sporazum potpisali sa Novim Sadom, Suboticom, Kikindom, Sremskom Mitrovicom, Zrenjaninom, Pančevom, Somborom i Vršcem. Prvi zajednički nastup Pokrajinske vlade, Turističke organizacije Vojvodine i tih gradova imali smo u Pekingu na velikom međunarodnom sajmu turizma, od 16. do 18. aprila ove godine, kaže Milićević.
Kakvi su ođeci?
Prema svim informacijama i analizama tog našeg nastupa, mogu da kažem da su na najbolji mogući način predstavljeni turistički potencijali Vojvodine i Srbije. To je veliko i za nas veoma interesantno tržište od 70 miliona ljudi, koji godišnje putuju u inostranstvo. U 2017. godini beleži se veliki rast u dolasku kineskih turista u Srbiju u odnosu na 2016. godinu od 180 odsto, dok u prva dva meseca ove godine analize govore da će taj rast biti više od 200 odsto u odnosu na prva dva meseca prethodne godine. Na tom sajmu su predstavljeni potencijali Vojvodine i cele Srbije i održane su dobre prezentacije Turističke organizacije Vojvodine i osam gradova. Imali smo važnu konferenciju sa „Hajnan erlajnsom“, kompanijom koja je u septembru 2017. godine uvela direktnu avionsku liniju Peking-Beograd.
Za koju vrstu turizma se interesuju Kinezi?
Pre svega ih interesuju lepote Srbije. Mi smo prijateljske zemlje, imamo tradicionalno dobre odnose, višedecenijske dobre odnose, koji su poslednjih nekoliko godina posebno unapređeni. Mi smo zemlja koju prepoznaju u Kini i po slavnim glumcima i sportistima poput Novaka Đokovića. S druge strane, interesantno nam je to veliko kinesko tržište, jer je reč o rastućem tržištu u najmnogoljudnijoj zemlji na svetu, i svake godine se povećava broj Kineza koji putuju u inostranstvo. Upravo podaci koje sam izneo o rastu broja dolaska, a i noćenja koji takođe beleži značajan rast, govore o tome da promocije koje radimo konkretno na tom tržištu daju rezultate. Ova promocija je drugi sajam u poslednjih dve godine gde je u organizaciji Pokrajinske vlade predstavljen naš turizam.
Pokrajina i gradovi prvi put zajednički nastupaju, dakle inicijativom Pokrajinske vlade odlučili smo da spregnemo svoje snage i da ne rasipajući resurse, ni novac, nastupimo zajednički i predstavimo sve te naše potencijale. Inače, Pokrajinska vlada i ovi gradovi su formirali jedan značajan fond kojim se sve ovo finansira, to je blizu 50 miliona dinara. Verujemo da je to dobro uložen novac i da ćemo predstavljanjem naših privrednih mogućnosti i dolaskom investitora svo to ulaganja višestruko valorizovati u narednim godinama.
Koje manifestacije su planirane još za zajednički nastup u ovoj godini?
Sledeći naš zajednički nastup je u septembru na sajmu „Automotive“ u Frankfurtu, gde se predstavljaju kompanije iz sfere automobilske industrije. Poznato je da kod nas radi dosta firmi koje su kooperanti u ovoj sferi i na tom sajmu ćemo predstaviti naše radne i poslovne zone koje su spremne za dolazak firmi iz te branše, što je omogućeno zahvaljujući našim resursima, znanju, kvalitetnim kadrovima, Univerzitetu, naučnim institucijama. Potom sledi možda i najznačajnija manifestacija, a to je nastup u oktobru na jednom od najvećih investicionih sajmova u svetu, na sajmu „EXPO REAL“ u Minhenu, gde se predstavljaju najveće potencijalne investicije. Za tu manifestaciju ćemo posebno biti spremni, jer ćemo na njoj predstaviti naše najveće buduće investicije. Naredne godine ćemo u Berlinu nastupiti na sajmu koji se odnosi na poljoprivrednu proizvodnju. Mislim da tu imamo značajne komparativne prednosti u odnosu na ostala tržišta. U tome je značaj ovakvih zajedničkih nastupa.
Da li se u Pokrajinskoj vladi razmišlja da se takav sporazum potpiše i sa drugim, manje razvijenim lokalnim samoupravama kako bi dobile dodatnu motivaciju za istraživanje svojih resursa?
Ovi gradovi sa kojima je potpisan sporazum ne predstavljaju samo sebe. Oni su zapravo administrativni centri okruga i predstavljaju potencijale tih opština koji se nalaze u njihovom okruženju. Na taj način se predstavlja i cela Vojvodina. Konkretan odgovor na vaše pitanje je da prilikom potpisivanjem sporazuma sa osam gradova u Vojvodini, mi nismo zatvorili listu, jer smo znali da pokrećemo pozitivnu i dobru stvar i da će biti interesovanja i drugih da se pridruže tom sporazumu, kao što je to uradila i Privredna komora Vojvodine, a interes je pokazao i značajan broj drugih opština iz naše Pokrajine.
Predstavljanje privrednih potencijala je samo jedna od ekonomskih mera koju sprovodi Pokrajinska vlada. Ne izostaju ni rezultati, što se ogleda u konstantnom rastu BDP-a, novim investicijama i novim radnim mestima. Samo u 2017. godini u Vojvodini je bilo 26.000 manje nezaposlenih.
Eržebet Marjanov