Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Akcija Novi Sad čita deci: Knjige važne i za bebe

12.02.2018. 08:37 08:41
Piše:
Foto: pixabay.com

NOVI SAD: Tokom ovog meseca u akciji “Novi Sad čita deci” koja se odvija na inicijativu i uz učešće više od 25 organizacija i udruženja, svakodnevno će se raditi s decom i porodicama, s ciljem da se podigne svest o značaju čitanja s detetom za njegov razvoj, i kasnije školsko i akademsko postignuće.

Osnovna ideja inicijative je da različitim aktivnostima učini čitanje dostupnim deci, bez obzira na to gde žive i borave, da roditelji ili staratelji dobiju informacije o tome zašto je čitanje s detetom važno, kako se biraju knjige i kako se deca uključuju u aktivnosti čitanja. Zadatak je sve to objasniti i učiniti pristupačnim, kaže dr Ivana Mihić; supervizor aktivnosti u Centru za podršku ranom razvoju i porodičnim odnosima “Harmonija”, jedna od organizacija koje učestvuju u akciji.

Naučno je dokazano da čitanje s detetom, a to znači u svim uzrastima pogotovo od prvih nekoliko meseci do treće godine, u najširem smilsu druženje s knjigom, listanje i razgledanje, vraćanje na već pročitano, razgovor o tome što se čita.., predstavlja celovit i efikasan oblik podrške ranom razvoju.

Ovakav način čitanja s decom, naročito se značajnim pokazuje za decu koja rastu u manje stimulativnim okruženjima, ili u porodicama koje su, usled hroničnog stresa i teškoća, u riziku za manji kvalitet staranja o detetu, ističe Jelena Branković, koordinator Centra za podršku ranom razvoju i porodičnim odnosima “Harmonija”.

Po rečima stručnjaka, samo 15 minuta čitanja dnevno omogućava detetu da za godinu dana čuje 1.000.000 reči.

Najvažniji razlog za čitanje detetu je to što ono slušajući uspostavlja vezu između roditeljskog glasa i slika iz knjige.

Kada roditelji čitaju, pevaju ili govore nešto detetu, ono je izloženo mnoštvu različitih emocija i zvukova.

Čitanje takođe podstiče bebu da gleda, pokazuje, dodiruje i odgovara na stimulanse i pitanja; što pospešuje razvoj pažnje i sposobnosti razmišljanja.

Tako, deca kojoj su roditelji često čitali, znaju više reči u dobi od dve godine od dece kojoj nije čitano. Kod dece kojoj se redovno čitalo tokom ranih godina postoji veća verovatnoća da će naučiti da čitaju u pravom trenutku.

Iako deca iz različitih porodica obično razvijaju jezičke veštine u približno istom uzrastu, stopa širenja rečnika je pod velikim uticajem toga u kojoj meri očevi, majke i staratelji razgovaraju i čitaju sa svojom decom.

Aktivnosti akcije su započete „Obukom za Čitače“ na koju su se kao volenteri javili Novosađani, njih više od 100, među kojima su mame, tate, bake, lekari, profesori, studenti, učenci, vaspitači, učitelji, inžinjeri, menadžeri, glumci… Osim organizacija koje aktivno učestvuju u realizaciji aktivnosti, incijativu su podržali i Pokrajinski zaštitnik građana-ombudsman, Gradska biblioteka u Novom Sadu i više izdavačkih kuća i udruženja roditelja.

V. C.

Piše:
Pošaljite komentar
Čitajte deci dok su još u pelenama

Čitajte deci dok su još u pelenama

11.12.2017. 08:41 08:45