Rastina konkuriše Bačkom Bregu
SOMBOR: Iz nikada dovoljno obrazloženih i utemeljenih razloga, nekadašnji Carski drum koji je povezivao Carigrad i Beč, ostao je u novom veku zanemaren od urbaniista, planera i onih koji politički odlučuju o putnoj infrastrukturi, pa se tako i desilo da umesto najkraćim putem, onim preko somborskog atara, primat u povezivanju Srbije sa Mađarskom i dalje srednjom Evropom, zauzme Subotica i njena okolina.
Ipak, izgleda da se nešto konačno menja, pogotovo u svetlu činjenice da će na proleće na somborskom delu srpsko-mađarske granice najzad biti otvoren još jedan granični prelaz, uz bezbroj puta ponovljeno obećanje o prekategorizaciji trenutno jedinog postojećeg, onog u Bačkom Bregu.
Tako će se, zahvaljujući graničnom prelazu Rastina-Bačsentđerđ, razdaljina između dva bratska grada sa obe strane državnog razdvajanja, Sombora i Baje, smanjiti za desetak kilometara, čime će put na sever i zapad Evrope ovom trasom postati bliži nego u slučaju ulaska u EU preko nekoliko postojećih prelaza na području Subotice.
Javno preduzeće „Putevi Srbije” nedavno je završilo asfaltiranje puta od skretanja ka Rastini do samog graničnog prelaza, što je bio jedan od osnovnih uslova da nova komunikacija između dve države postane upotrebljiva. Naime, do granice je vodio samo zemljani put, a sada je to asfaltna saobraćajnica, širine 6,5 metara i dužine 1,76 kilometara izgrađena na osnovu međudržavnog sporazuma Srbije i Mađarske o izgradnji graničnog prelaza Rastina - Bačsentđerđ.
Tokom ove godine na urgentnom održavanju deonice 4, JP „Putevi Srbije” izdvojilo je za radove 85 miliona dinara, , a u 2018. godini za pojačano održavanje deonice od Gakova do Rastine planiraju da izdvoje dodatnih 140 miliona dinara, dok će Grad Sombor učestvovati sa ukupno sa 5.4 miliona dinara. Sa srpske strane granice radovi planirani za ovu godinu su završeni, a u toku je izgradnja objekta graničnog prelaza sa mađarske strane.
Posla ima još, jer je deonica puta od izlaza iz Gakova prema Rastini, do odvajanja prema graničnom prelazu u dosta lošem stanju, ivice saobraćajnice su na nekim mestima nestale zbog oštećenja i erozije, a i širina puta je nedovoljna za ovakvu vrstu saobraćaja.
„Deonica dužine 4,6 kilometara, od izlaza iz naseljenog mesta Gakovo do početka zemljanog puta, je širine četiri metra sa završnim slojem od asfalt betona. Plan je da se tokom 2018. godine utvrdi projektni zadatak; izvrše geodetski i geomehanički radovi i tehnička dokumentacija; pojačano održava karakteristična deonica 3, odnosno proširi put dužine 4,6 km; obezbedi projekat izvedenog stanja, obave tehnički pregled izvedenih radova, geodetsko snimanje, ishodovanje upotrebne dozvole i upis u katastar nepokretnosti za karakterističnu deonicu 3. Po okončanju radova u 2017. i 2018. godini izvršiće se prekategorizacija opštinskog puta u državni put drugog A reda“, navode u „Putevima Srbije”.
Kada na proleće ovaj prelaz bude otvoren granična kontrola srpskih i mađarskih organa obavljaće se u istom objektu od 400 kvadratnih metara, i to sa mađarske strane granice, a njegovo radno vreme će biti od 7 do 19 časova. Procenjena vrednost radova sa mađarske strane iznosi 589 miliona forinti, odnosno približno 225 miliona dinara.
M. Miljenović
(Tekst je deo projekta koji je sufinansiran od strane Grada Sombora. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove Grada.)