Kapitalno delo „Tapiserija u Srbiji 1950-2000“ pred Novosađanima
Iscrpna monografska studija, prva u našoj savremenoj teoriji umetnosti o tapiseriji, njenim začecima, razvoju i savremenim stremljenjima, autorke dr Mirjane Teofanović, naslovljena „Tapiserija u Srbiji 1950-2000, umetnost strukturirane niti“, predstavljena je u Kino sali Muzeja savremene umetnosti Vojvodine.
Zajednički izdavački poduhvat Muzeja primenjenih umetnosti iz Beograda i Ustanove za izradu tapiserija „Atelje 61“, plod je decenijskog istraživanja i teoretskog promišljanja dugogodišnjeg muzejskog savetnika i predavača Teorije modernog dizajna na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, i predstavlja osnovu za celovito sagledavanje umetnosti tapiserije u nas.
Da je u pitanju uistinu kapitalno delo za našu istoriografiju, istoriju umetnosti i kulture druge polovine 20. stoleća, govori i sud dr Jerka Denegrija, koji u recenziji knjige dr Teofanović, između ostalog, navodi da je „Tapiserija u Srbiji 1950-2000“ prvi sintetički prikaz umetnosti tapiserije u Srbiji, koji Teofanovićeva dopunjava i sažetim istorijatom evropske tapiserije, „izlažući i suštinu poimanja tapiserije kao umetnosti strukturirane niti, koja je nosilac likovnih vrednosti i najsuptilniji element njene kompozicije.“
Direktorka MPU, mr Ljiljana Miletić Abramović, ističe elegantnu formu, preciznost, istraživačku radoznalost i perfekcionizam Mirjane Teofanović ne samo u obradi ove teme, ocenjujući da je – uz isticanje odlične fotografije, štampe i privlačnog grafičkog oblikovanja Olivere Batajić Sretenović – pred čitaocima impresivna studija koja je po svim parametrima realizovana na svetskom nivou. Po sudu mr Ljiljane Miletić Abramović, ova studija na „upečatljiv način doprinosi promociji i afirmaciji, stručnoj i široj kulturnoj domaćoj i inostranoj javnosti,mnogostrukog bogatstva umetničkog i kulturnog nasleđa Republike Srbije i može se smatrati svojevrsnom enciklopedijom za stručnjake, istoričare i teoretičare umetnosti i umetnike, a nezaobilaznim priručnikom za studente i kolekcionare“.
Sama autorka, dr Teofanović je prisutnima u Kino Sali MSUV-a, izložila vlastite motivacije i htenja kojima je bila vođena u procesu istraživanja i pisanja:
“ Osnovni cilj mog „pregleda“ tokom rada na definisanju koncepcije glavne teme knjige „Tapiserija u Srbiji 1950-2000“ bio je da se popuni praznina nastala usled nedostatka tekstova na našem jeziku o istoriji tapiserije. Otuda prva celina sadrži sažet pregled razvoja umetnosti tapiserije, od najranijih vremena do sredine 20. veka, kada se Srbija svojim delima uliva u kontinuitet istorije tapiserije u svetu.Drugi deo knjige se odnosi pre svega na događaje koji su inicirali ovu umetnost kod nas, koji su učinili razvoj tapiserije mogućim, i govori o bitnim akterima i ključnim promoterima umetnosti tapiserije u ondašnjoj Jugoslaviji, kakav je „Atelje 61“, dok treći deo studije čini poglavlje nazvano „Protagonisti i sledbenici“ koje je usmereno na osobenosti pojedinačnih poetika umetnika koji stvaraju u tapiserijskom mediju.” Svi umetnici pojedinačno, otkrivaju nam lični jezik forme u kome su ostvarili originalni svet oblika, kao izraz individualne poetike. Svi oni zajedno doprineli su razvoju umetnosti tapiserije u Srbiji, koja je postala autentičan i poseban deo baštine evropske moderne umetnosti.
Teodora Ž. Janković