Uskoro nova pravila: Zbog nepravilnog sedišta kazna i do 120.000 dinara
NOVI SAD: Kazna za nesavesnog vozača koji dete vozi van auto sedišta u Srbiji će umesto dosadašnjih do 30.000 iznositi i do 120.000 dinara, određuju izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja, koje bi vrlo brzo trebalo da se nađu na glasanju u Skupštini Srbije.
Tako će po novom, sedišta koja se koriste morati da imaju atest i biće obavezna za svako dete dok ne dosegne 135 centimetara visine.
„Izmene Zakona predviđaju da se kazne za vožnju deteta van sedišta povećaju i da budu i do 120.000 dinara, i tu ne sme da bude nikakvog komporomisa jer su deca među najugroženijim kategorijama u saobraćaju“, kaže direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Srbije Damir Okanović.
Inače, procene stručnjaka su da dečija auto sedišta smanjuju rizik od povreda kod dece i do 70 odsto. Istraživanja pokazuju da, ipak, kod nas mali broj ljudi, njih nešto više od 10 odsto, poštuje aktuelne odredbe zakona. Zabeleženo je da je prošle godine u saobraćajnim nesrećama nastradalo 12 dece, od toga osam u automobilima roditelja u kojima su vožena bez zakonom propisane opreme. Takođe, prema podacima Komiteta za bezbednost saobraćaja, ove godine do sada je nastradalo 14-oro dece.
Kako je iz Centra za promociju bezbednosti saobraćaja najavljeno, u Novom sadu će edukovani savetnici dežurati svake subote od 11 do 13 časova u Kancelariji za dečja auto-sedišta na ulazu u odeljenje pedijatrije u Domu zdravlja “Jovan Jovanović Zmaj”. S ovim će se krenuti po okončanju radova na rekonstrukciji tog dela Doma zdravlja.
I policija i ostali koji brinu o bezebedosti u saobraćaju slažu se s tim da su kazne krajnja mera, a da je edukacija na prvom mestu, da roditeljima treba predočiti koliko su specijalna auto sedišta važna za bezbednost njihove dece.
„Aktuelni zakan se veoma malo poštuje i bojim se da i izmenjen ne ostane mrtvo slovo na papiru. Na prvom mestu je, i u praksi, da se učini da ljudi shvate o čemu se radi, te i policija nasavesne prvo opominje. Edukacija je efikasnija od kazni, koje su samo krajnja mera“, kaže instruktorka za dečija auto-sedišta Ivana Mihajlović i konstatuje da upravo edukacije nema dovoljno.
Jedan od načina je praktična obuka roditalja o dečijim auto sedištima koje naša sagovornica održava u dogovoru sa zaineresovanim udruženjima ili predstavnicima lokalnih zajednica.
„Ovi susreti se organizuju subotom kada na određenom mestu, uz pomoć naših volontera, obavljamo pregled dečijih sedišta. Tu svi zainteresovani mogu da dobiju instrukcije o njihovom pravilnom postavljanju i korišćenju“, kaže Mihajlović.
Po informacijama Centra za promociju bezbednosti saobraćaja, ilustrativno je da su, od četrdesetoro roditelja koji su učestvovali u akciji besplatnog pregleda dečijih autosedišta prošle subote u Novom Sadu, u samo pet odsto slučajeva sedišta u njihovim automobilima bila pravilno postavljena, a svako deseto sedište nije odgovaralo uzrastu deteta kojem je namenjeno. Kao i u prethodnim prilikama, tokom ove kontrole uočene su greške roditelja, koje su inače i najčešće, a to je da sedište nije bilo dovoljno pričvršćeno, ili da su kaiševi kojima su deca vezana u sedištu labavo postavljeni. Takođe, istraživanje koje je sproveo Centar pokazalo je da se više od 90 odsto dečijih sedišta u saobraćaju koristi neispravno.
Sve ukazuje na to da su izmene zakona neophodne su jer se u praksi pokazalo da odrednica, da se dete do tri godine starosti mora prevoziti u odgovrajućem sedištu, nije adekvatna. Merilo bi trebalo da bude visina deteta, po novom do 135 centimetara, a ne njegov uzrast.
V. Crnjanski