Kupusijada još jednom ozelenela Futog
Slatki, slani, kiseli kupus mirisao je Futogom protekla dva dana u okviru tradicionalne manifestacije „Kupusijada”, koja se ove godine održala 18. put u organizaciji Mesne zajednice Futog, Kulturnog centra „Mladost”, Udruženja „Futoški kupus”, Poljoprivredne škole i osnovnih škola „Miroslav Antić” i „Desanka Maksimović”.
Osim raznih đakonija od tog brenda, stotine posetilaca je imalo priliku da uživa i u drugim tradicionalnim jelima, suvim mesima, slatkišima, zdravoj hrani, ali i da se zabavi uz raznovrstan kulturno-umetnički program.
– Koncept naše promocije se zasniva na najmlađima, tinejdžerima, ali i ljudima srednje i starije dobi, te su naše aktivnosti u tom duhu – kaže zamenik predsednika Udruženja „Futoški kupus” Miroljub Janković. – „Mini-kupusijada” je namenjena predškolskom i školskom uzrastu, a manifestacija „Fora” je za tinejdžere. To je čuvena Futoška omladinska radna akcija, koju već pet godina uspešno organizujemo, a u okviru koje mladi odlaze na jednu parcelu i sade kupus koji živi četiri-pet meseci, pa se deli u humanitarne svrhe. S druge strane, stariji ljudi učestvuju i kao proizvođači na „Kupusijadi” koja, zapravo, traje od septembra do decembra. Mi se u Futogu kupusamo duži period jer je to sezonski proizvod, ali pokušavamo da za sve kategorije stanovništva imamo ponešto čime bi se ponosili.
Ovogodišnji najveći kupus teži 6,70 kilograma, te je prva nagrada otišla u ruke Ranka Stojakovića. Drugo mesto je osvojila Đurđina Vlajnić s kupusom od 6,20 kilograma, a treći kupus od 6,05 kila je u vlasništvu Jane Radaković.
A kako i ne bi? Futoški kupus je jedan od prepoznatljivih brendova u Srbiji, koji treba zaštititi od svakojakih zloupotreba.
– Kad govorimo o tradicionalnim proizvodima, govorimo o identifikaciji, vrednostima koje su stvorili naši preci i mi to moramo da sačuvamo, negujemo i održavamo – objašnjava Janković. – Ti proizvodi, koji su dobili status geografske oznake, jesu brend Srbije i želim da se u javnosti više o tome govori, da je to identitet Srbije, da su to proizvodi s kojima Srbija treba da se predstavlja bilo gde jer taj potencijal i kvalitet retko ko u svetu ima.
Da tu ideju podržavaju i ostali brendovi iz naše zemlje, pokazao je i Savez „Original Srbija” koji se predstavio na „Kupusijadi” i učestvovao u naučnom skupu i ostalim dešavanjima te tradicionalne futoške manifestacije. Ipak, ono što je najviše privlačilo pažnju, ali i nozdrve, svakog posetioca, jestu slatki kupus i sarme koje su se, čini se, osetili i van Futoga.
– Kažu da postoji tajna u pripremi slatkog kupusa, ali, u stvari, potrebna je samo dobra volja, treba paziti na kuvanje, začine i dobar kupus i napravićemo nešto – kazao je veseli kuvar Branko Karanović iz Udruženja proizvođača kupusa „Futoški kupus”. – Unutra su meso, kupus, začin, begečka šargarepa i gložanska paprika. Od svega po malo i biće super! Mi već godinama delimo besplatne porcije slatkog kupusa našim prijateljima i učesnicima „Kupusijade”. Danas će biti bar 300 porcija.
L. Radlovački