Trodnevna svirka na 22. Kanjiškom džez festivalu
KANJIŽA: Tradicionalni međunarodni “Kanjiški džez festival”, koji se u Kanjiži priređuje 22. put, počinje večeras i trajaće do subote, 16.septembra.
Umetnički direktor festivala Dejan Vujinović smatra da će uprkos okolnostima pod kojima se festival održava, sa željom da se očuva festivalski plamen u životu, trodnevnim programom na kanjiškoj sceni ljubiteljima muzike omogućiti da uživaju u pet vrlo specifičnih i različitih muzičkih produkcija koje će izvesti umetnici iz čak osam zemalja.
Poklonici festivala već dobro znaju, a nije na odmet ponoviti, da su bine kanjiškog džez festivala još od njegovih početaka mesto susreta muzičkih korena i savremene improvizacije, a poslednjih godina i mesto za prezentaciju slobodnih umetničkih formi, muzičkih eksperimenata, fuzija i inovacija. Tako i ovogodišnji program žanrovski pokriva polja koja se dotiču fri-džeza, savremene improvizovane muzike, čak i muzičkog hiper-spektralizma, ukazuje Vujinović.
Otvaranje festivala je zakazano za večeras od 20 sati u ateljeu kanjiške slikarke Laure Peić Sagmeister, gde će se u jednočasovnom programu publici predstaviti mađarski sakosfonista Akoš Selevenji i bubnjar i violista Aron Porteleki.
Mesto i povod za ovaj koncert nisu ni malo slučajni: Laura i Akoš se poznaju godinama, a od kada je on postao makar i samo povremeni stanovnik Kanjiže, kuju se planovi da zvuk njegovog saksofona oplemeni Laurin atelje.
Poslednjih nekoliko godina, koje se poklapaju sa njegovim povratkom iz Francuske gde je živeo preko dve decenije, Selevenji učestalo sarađuje sa Portelekijem na različitim projektima.
Sutra, drugog festivalskog dana festival se seli u Dom umetnosti, svoju staru i prepoznatljivu lokaciju, gde će publika na maloj bini od 20,30 sati imati prilike da čuje slovenački duo koji čine Ana Kravanja (violina, vokal) i Ina Puntar (vokal).
Od 21.30 sati na velikoj sceni nastupa dugo očekivani američki trio koga čine saksofonista Džon Dajkman, kontrabasista Vilijem Parker i neprevaziđeni bubnjar Hemid Drejk.
Dajkman je pripadnik mlađe generacije američkih umetnika, koji je godinama živeo i radio u Kairu, Budimpešti i Parizu, a od 2008. odabrao je Amsterdam kao svoju stalnu rezidenciju.
Njegovu speciifičnu tehniku i virtuoznost muziciranja prepoznali su mnogi muzičari sa kojima je sarađivao, a svakako da krunu njegove dosadašnje karijere čini saradnja sa verovatno najboljom fri-džez ritam sekcijom proteklih decenija, koju čine upravo Parker i Drejk.
Dok je Parker pripadnik njujorške scene, kontrabasista koji iza sebe ima preko 40 godina na svetskim binama, više od 150 snimljenih albuma i saradnju sa velikanima poput Sesila Tejlora, za Drejka se može reći da je izdanak velike čikaške škole i spada u red najtraženijih džez bubnjara današnjice, a sasvim sigurno i u sam vrh svetskog džeza svih vremena.
Trio Dajkman-Parker-Drejk ima iza sebe dva snimljena albuma.
Subotnje veče donosi dve premijerne produkcije. Na maloj bini od 20.30 sati nastupa duo bečkog čeliste i eksperimentalnog umetnika Arnolda NOID Haberla i novosadske pijanistkinje Marine Džukljev.
Ovogodišnji festival zatvara internacionalni ansambl Hajperion rumunskog kompozitora i dirigenta Janku Dumitreskua, koji spada u red najpoznatijih kompozitora savremene improvizovane muzike.
Njegov orkestar trenutno okuplja 14 umetnika iz šest zemalja, a na aktuelnoj turneji kojom promovišu svoj putujući festival Spectrum XXI, nastupaju u Bukureštu, Krakovu, Varšavi, Kanjiži i na kraju u Beogradu.
Za večerašnje otvaranje festivala za koncert dua Selevenji-Porteleki ulaz je slobodan, a za 15. i 16. septembra dnevna ulaznica staje 200 dinara.
Pokrovitelji ovogodišnjeg festivala su Opština Kanjiža, Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama AP Vojvodine, Sosijete Ženeral banka, Austrijski kulturni forum i Infostud grupa, uz nekolicinu produkcijskih partnera iz Kanjiže i Subotice.
M. Mitrović