Održan poslednji Divan u Kineskoj četvrti
Poslednja u nizu javnih debata „Divan“, u organizaciji Fondacije „Novi Sad 2021“, održana je danas u SKC „Fabrika“ u Kineskoj četvrti, a na skupu je uobličeno pet tačaka razvoja Omladinskog kreativnog centra ili Youth Creative Police, u šta bi trebalo da se transformiše nekadašnja fabrika „Petar Drapšin“.
Stavove Fondacije i do sada donete zaključke izneo je direktor Fondacije Nemanja Milenković, a u razgovoru su učestvovali i predstavnici zakupaca prostora u Kineskoj četvrti, umetnici, radnici u kulturi i zainteresovani pojedinci.
Građane je zanimalo da li je rešeno pitanje vlasništva nad Kineskom četvrti, da li će biti rešeno preseljenje onih zanatlija iz uslužnih delatnosti i proizvođača koji ne žele da ostanu u Kineskoj četvrti nakon transformacije i, konačno, da li je taj proces zapravo „džentrifikacija“ Kineske četvrti, odnosno da li je plan da se prostor izda onima koji su u stanju da plate više od sadašnjih zakupaca.
Po Milenkovićevim rečima, Kineska četvrt je u potupnosti u vlasništvu grada, a transformacija u kreativni distrikt, kako je napomenuo, ne vodi u yentrifikaciju, o čemu svedoči i sam način definisanja budućeg izgleda i sadržaja Omladinskog kreativnog centra. Onima koji bi da se isele iz „Kine“ Milenković je preporučio da se obrate Gradskoj upravi za imovinu i imovinskopravne odnose.
"Fondacija je predložila stručni tim koji bi trebalo da pomogne Komisiji, koja će odrediti kriterijume za zakup prostora i model funkcionisanja kreativnog distrikta, a na čijem čelu je predavač na Harvardu i Kolumbiji arhitekta dr Srđan Jovanović Vajs", naglasio je Milenković.
On je istakao da za revitalizaciju Kineske četvrti javni sektor neće imati novca, već da se mora omogućiti i privatnom kapitalu da učestvuje, i to prevashodno onom koji dolazi iz sfere kreativnih i kulturnih delatnosti. Milenković je kazao i da će vrlo teško biti utvrditi kriterijume i doprinos onih uslužnih delatnosti koje bi ostale uz kreativno-kulturni segment, ali da je to posao za Komisiju, koju će činiti predstavnici Grada, Fondacije, umetnika i zanatlija iz Kineske četvrti. Takođe, naglasio je da je ponosan što se o sudbini tog zemljišta odlučuje kroz javnu raspravu, kao novi model učešća javnosti u određivanju sadržaja gradskih prostora.
"Idejno rešenje izgleda buduće Youth Creative Police biće urađeno kroz javni konkurs, ali nakon što odredimo sadržaj poštujući plan detaljne regulacije i Akcioni plan razvoja kretaivnih i kulturnih delatnosti u Kineskoj četvrti. Nakon toga ovde više neće biti napuštenih, nebezbednih i nelegalnih objekata", zaključio je Milenković.
S tog, poslednjeg „Divana“, Forumu za kulturu Gradske uprave za kulturu, koji zaseda danas, biće dostavljeno pet tačaka razvoja kreativnog distrikta. Prva je da je PDR sačuvao arhitektonski identitet Kineske četvrti i da je isključio komercijalno-trgovinske, stambene i magacinske delatnosti. Druga tačka naglašava da je postignuta saglasnost svih zainteresovanih da se krene u razvoj i obnovu tog prostora, dok treća ističe da je tačno definisano šta su kulturno-kreativne delatnosti, kao i uslužni zanati koji im mogu doprineti.
Četvrti zaključak je da će preciznije kriterijume i obaveze budućih korisnika Omladinskog kreativnog centra odrediti Komisija za upravljanje prostorom i projektom, do se u petoj tački predlaže formiranje pomenutog stručnog tima za pomoć Komisiji.
S. Kr.